کد خبر: ۳۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵

آيا شاهد کنترل خانه با استفاده از دستيار صوتي خواهيم بود؟

 مايکروسافت در جريان کنفرانس بيلد 2014 پرده از ويندوزفون 8.1 برداشت که يکي از ويژگي‌هاي اصلي آن برخورداري از نسخه‌ي بتاي دستيار صوتي ويندوزفون با نام کورتنا بود. با توجه به قابليت برقراري ارتباط کورتنا با اپليکيشن‌ها، يک توسعه‌دهنده قادر است با استفاده از اين دستيار صوتي لامپي را خاموش يا روشن کند که راه را براي کنترل يک خانه‌ي هوشمند باز مي‌کند.
با توجه به اينکه مايکروسافت نسخه‌ي بتاي اين سيستم را روي سيستم‌عامل خود عرضه کرده است، از اين‌رو درصدد تشويق توسعه‌دهندگان براي بهره‌گيري از قابليت‌هاي اين دستيار هوشمند صوتي در اپليکيشن‌هاي خود است. يکي از توسعه دهندگان اپليکيشن‌هاي ويندوزفوني با نام مَت‌کاواناق که ساکن آفريقاي جنوبي است، در اپليکيشن ويندوزفوني خود که وظيفه‌ي اصلي آن تسهيل استفاده از سيستم‌هاي خانگي است، از کورتنا بهره برده است.

شايد براي برخي از کاربران قابليت خاموش و روشن کردن يک لامپ به‌تنهايي خارق‌العاده به‌نظر برسد، اما چيزي که در ويدئو مشاهده مي‌کنيد و بسيار جالب توجه است، درک دستوراتي مبني بر خاموش يا روشن کردن لامپ است که به روشني از کلماتي مبني بر روشن يا خاموش‌کن استفاده نمي‌کند. همانطور که در اين ويدئو نيز مشاهده مي‌کنيد، کاربر با گفتن جمله‌ي "کورتنا، اينجا کمي تاريک است" دستور خود مبني بر روشن کردن لامپ روي ميز را صادر مي‌کند که کورتنا نيز با درک آن اين خواسته را عملي مي‌کند. زماني که برنامه‌نوس نظر خود را مبني بر روشن بودن بيش از حد محيط با بيان جمله‌ي "کورتنا، اينجا بيش از حد روشن است" بر زبان جاري مي‌کند، کورتنا لامپ را خاموش مي‌نمايد.

ويندوزفون از طريق بلوتوث به Netduino متصل شده است که يک پلتفرم متن‌باز مبتني بر فريم‌ورک Net Micro. است. اين پلتفرم امکاناتي را در اختيار توسعه‌دهندگان قرار مي‌دهد که کاواناق آن‌ها را با کورتنا ترکيب کرده است.

توسعه‌ي اين سيستم به‌معناي کنترل يک خانه‌ي هوشمند از طريق تلفن‌هوشمند و دستيار صوتي کورتنا است. با استفاده اين سيستم مي‌توان با بهره‌گيري از زبان طبيعي و نه با دستورات تعيين شده، نور محيط، ترموستات، قفل درب‌ها و بسياري از موارد موجود در يک خانه‌ي هوشمند را کنترل کرد. با توجه به قابليت‌هاي کورتنا مبني بر يادگيري عادات کاربران، در صورتي که در زمان خروج از منزل خاموش کردن چراغ ها را فراموش کنيد، کورتنا اين کار را براي شما انجام خواهد داد.

با توجه به پيشرفت بيشتر يخچال‌ها که قادرند با بررسي مواد داخلي موارد مورد نياز را به اطلاع کاربران برسانند، مي‌توان در آينده و در صورت توسعه‌ي اپليکيشن‌هاي مربوطه شاهد تسهيل امور و چک کردن محتويات يخچال از طريق کورتنا نيز باشيم.

شما انتظار انجام چه کارهايي را از کورتنا داريد؟ به نظر شما انجام چه کارهايي بيشتر به نفع کاربران خواهد بود؟