کد خبر: ۳۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۸

آمريکا : روسيه در زمينه جنگ تبليغاتي خيلي پيشرفت کرده است / ما الگوي ضد امپرياليسم هستيم

باشگاه خبرنگاران: معاون وزير خارجه آمريکا در ديپلماسي عمومي تاکيد کرد روسيه از ده سال پيش در زمينه جنگ تبليغاتي خيلي پيشرفت کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني سي ان ان؛ ريچارد استنگل در گفتگو با کريستين امانپور مجري اين شبکه درباره رويکرد آمريکا در قبال روسيه در قضيه اوکراين گفت جان کري وزير خارجه آمريکا گفت توافق درباره حل بحران اوکراين روي کاغذ خوب است اما اين توافق بايد در عمل خود را نشان دهد. در واقع پوتين رئيس جمهور روسيه بايد نشان دهد که در خصوص اجراي اين توافقنامه اقداماتي صورتي مي گيرد. افرادي که ساختمانهاي دولتي را در شرق اوکراين اشغال کرده اند بايد از آنها خارج شوند و تنشها را کم کنند. همانطور که جان کري تاکيد کرد بايد شاهد پيشرفت در اين خصوص باشيم در غير اين صورت تدابير ديگري اتخاذ خواهد شد که از جمله آنها تحريمهاي بيشتر است.

استنگل درباره تنش ميان روسيه و آمريکا گفت ديپلماسي عمومي درباره قدرت نرم است و قدرت ديدگاهها و اقدامات و سياستهاي ما را نشان مي دهد و اينکه چگونه اين قدرت را نشان دهيم و اعمال کنيم. از زماني که من به اين سمت منصوب شده ام و از زماني که کريمه به روسيه الحاق شد، من از دستگاه تبليغاتي روسيه بسيار شگفت زده شده ام زيرا خيلي سازمان يافته و منسجم و مدرن است. به نظر من پس از جنگ سرد آمريکا در اين خصوص فعاليتهاي خود را کاهش داده است زيرا فکر مي کند که ديگر برنده شده است و ديگر نياز به ادامه گسترش قدرت تبليغات نيست. در واقع همان موقع بود که روسها تلاش خود را در اين خصوص افزايش دادند. ما اکنون مي بينيم اين کار با ظهور شبکه هايي نظير راشاتودي و حضور روسها در سايتهاي اجتماعي انجام مي شود و ده سال است روسيه در اين خصوص با جديت تلاش مي کند. جالب است رسانه هاي انگليسي زبان روسيه در آمريکا آزادانه فعاليت مي کنند در حاليکه مسکو پخش صداي آمريکا را در روسيه ممنوع کرده است. البته نمي توان گفت روسيه به اين ترتيب در جنگ تبليغاتي پيروز شده است زيرا مسکو رسانه هاي ما را در روسيه بسته است اما ما اجازه مي دهيم رسانه هاي آنها در آمريکا فعاليت کنند و اين خود نشان مي دهد که ما برنده هستيم زيرا در جنگ ديدگاهها وقتي ما درباره آزادي بيان، مذهب و حرکت صحبت مي کنيم، به حرف خود عمل کرده ايم و اين به نفع ماست.

اين مقام وزارت خارجه آمريکا افزود شکي نيست روسيه نقشي قوي در تحولات اوکراين بازي مي کند و تبليغاتي قوي به راه انداخته است. با وجود اين نمي توان گفت آنها در جنگ تبليغاتي در اوکراين برنده شده اند. يکي از کارهايي که ما در وزارت خارجه انجام داده ايم، ايجاد گروه ويژه مربوط به اوکراين است. اين گروه ويژه بيشتر تمرکز خود را روي رسانه هاي اجتماعي به زبان روسي گذاشته اند که هدف آنها ايجاد ارتباط با روس زبانان در منطقه است که هدف بمباران تبليغاتي رسانه هاي روسيه هستند. در واقع روسيه منطقه را هدف امواج گسترده رسانه اي خود قرار داده است و ما تلاش مي کنيم با آن مقابله کنيم. در واقع روسيه ده سال است روي اين زمينه کار مي کند و اکنون ما نتيجه آن را مي بينيم.

ريچارد استنگل گفت من به عنوان يک مقام وزارت خارجه آمريکا معتقدم اقدامات روسيه در خصوص اوکراين نقض قوانين بين المللي و تماميت ارضي اوکراين است. چنين کارهايي در قرن بيست و يکم قابل قبول نيست. همانطور که وزير خارجه آمريکا هم گفت اين رفتارهاي قرن بيستمي است و ما بايد با روش قرن بيست و يکمي برخورد کنيم. البته اين قضيه خيلي پيچيده است.

ريچارد استنگل درباره کاهش قدرت آمريکا در جهان و افزايش احساسات ضد آمريکايي گفت من هنوز به قدرت و اعتبار آمريکا باور دارم. من به ارزشهاي مشترک ميان ما و ملتهاي جهان باور دارم. ما طرفدار آزادي بيان، ابداع و کارآفريني هستيم که چهره اي قوي از آمريکا و برند آمريکايي نشان نشان مي دهد. براي بسياري از مردم جهان آمريکا هنوز الگويي موفق است. بسياري مي خواهند براي تحصيلات عالي به آمريکا بيايند. البته در داخل آمريکا ديدگاهها کمي متفاوت است. مردم در اينجا احساس اندکي انزوا مي کنند و فکر مي کنند نبايد خيلي خود را درگير مسائل جهان کنيم. ما بايد بدانيم نقش آمريکا در مسائل جهان امتياز بزرگي براي ماست. ما به عنوان کمکهاي خارجي فقط يک درصد از کل بودجه را مصرف مي کنيم در حاليکه مردم فکر مي کنند اين رقم ده تا بيست برابر اين است در حاليکه عايدي اين کمکها به اشکال مختلف چندين برابر هزينه اي است که اختصاص مي دهيم.

اين مقام آمريکايي درباره اتهام امپرياليسم به آمريکا گفت ما الگوي ضد امپرياليسم هستيم. در آمريکا مردم انتخابات آزاد دارند و شکل حکومت را خودشان انتخاب مي کنند.

کريستين امانپور مجري برنامه پرسيد شما درباره تلاش براي برقراري ارتباط با روسها و اوکراينيها از طريق رسانه هاي اجتماعي صحبت کرديد. وزارت خارجه آمريکا قبلا اين روش را با ايران و کوبا امتحان کرده است. ميزان موفقيت به نسبت متفاوت بوده است و در مواردي براي مثال در کوبا شکست خورده است.

مقام وزارت خارجه گفت ما بايد در اين خصوص هوشمندتر عمل کنيم. ما در دوراني زندگي مي کنيم که ديپلماسي عمومي با سرعت نور و رسانه هاي اجتماعي انجام مي شود. يکي از تفاوتهايي که ما با روسها داريم اين است که روسها هر چه مي خواهند مي گويند و به راحتي افسانه تبليغ مي کنند. آنچه در رسانه هاي روسيه شاهديم بزرگترين افسانه از زمان داستايوفسکي است. در صورتي که دامنه نفوذ فرهنگ مردمي آمريکا بسيار گسترده تر از روسيه است. آنها روي اهداف خاصي تمرکز کرده اند در صورتي که مخاطبان ما بسيار گسترده تر هستند.