کد خبر: ۳۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۴۸

آرم سپاه پاسداران نماد چيست؟

فارس: کره زمين، نمادي از جهاني بودن و تأکيدي بر حضور بين‌المللي سپاه در عرصه‌هاي مختلف جهاني است و وجود اين نماد گوياي جهان شمول بودن راه و اعتقاد پاسداران انقلاب اسلامي است.

گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- با تشکيل جلسات براي تعيين اساسنامه سپاه در اسفند 57 و فرودين 58، يکي از مواردي که در باره آن نيز بحث شد، آرم اين تشکيلات بود.

پس از يک ماه و نيم، 3 آرم مجزا با مشخصاتي که مد نظر بود و با شاخصه‌هاي نظامي، عقيدتي و قرآني براي اين نهاد تازه تأسيس طراحي شد که از ميان آنها، آرم فعلي مورد تاييد قرار گرفت.

«لا»: منبعث از «لا اله الا الله» و بيانگر ديدگاه و تفکر عقيدتي سپاه است. به اين معنا که تفکر غيراسلامي و غيرقرآني از سوي اين نهاد قابل قبول نيست.

آيه «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» به معناي «و هر آنچه مي توانيد از نيرو فراهم کنيد تا به وسيله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانيد» در بالاترين محل اين ارم قرار گرفته است.

با توجه به معني و مفهوم آيه فوق، تقويت نيروها و تسليحات نظامي در جهت پاسداري از دين خدا و آمادگي همه جانبه در برابر انواع تهديدات، استنباط مي شود که درواقع اين آيه، سرلوحه و شعار اصلي و هويت ساختاري تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

دايره بالاي آرم: کره زمين، نمادي از جهاني بودن و تأکيدي بر حضور بين‌المللي سپاه در عرصه‌هاي مختلف جهاني است و وجود اين نماد گوياي جهان شمول بودن راه و اعتقاد پاسداران انقلاب اسلامي است.

شاخه زيتون: شاخه زيتون يعني سمبل و نشانه صلح و علت به کارگيري آن در اين آرم اين است که بدين وسيله نشان داده مي‌شود که سپاه، يک تشکيلات صلح طلب است اما اگر لازم باشد مبارزه را هم در دستور کار قرار خواهد داد زيرا قسط و عدل زماني برپا مي‌شود که قدرت نظامي، همراه با تفکر صحيح قرآني باشد.

دست راست با مشتي گره کرده بهمراه اسلحه: اين مشت نماد قدرت است. در اين نشان، مشت گره شده با اسلحه نماد بارز مقاومت مسلحانه مردمي و به بيان ديگر گوياي مجاهدت در راه خدا، ايستادگي و مقاومت مردمي براي دفاع از آرمان هاي اسلامي و انقلابي و مبارزه عليه طاغوت هاي زمانه است.

در اساس نامه اصلي سپاه که در مجلس موجود است، عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» ثبت شده و از آنجايي که سپاه محدود به ايران نمي‌شود، کلمه «ايران» نيز در آرم پيش بيني نشد.

سال 1357 نيز که در پايين آرم ذکر شده، در حقيقت سال تأسيس واحدهاي سپاه (قبل از صدور فرمان امام (ره) مبني بر تشکيل سپاه در 2 ارديبهشت 1358) است.