کد خبر: ۳۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۱

سايه سنگين ساركوزي روي اولاند

«اگر نتوانم نرخ بيكاري را كاهش دهم در انتخابات سال 2017 شركت نخواهم كرد». اين جمله‌يي بود كه فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه در بازديد از كارخانه لاستيك‌سازي ميشله فرانسه زد. او كه ناهار را با كارگران اين كارخانه صرف كرده بود گفت : اشتغال به ويژه براي جوانان از اولويت‌هاي اصلي براي دولتش است. او همچنين گفت : ما قصد داريم تمام انرژي خود را براي ايجاد اشتغال بگذاريم چون به نظر من اين موضوع مهم‌ترين چالش براي ما است. اولاند همچنين اعتراف كرد كه مي‌داند اگر معضل بيكاري بهبود نيابد هيچ شانسي براي انتخاب مجدد وي براي سال 2017 نخواهد بود.

كارشناسان و مسوولان استخدام كار و امور اجتماعي فرانسه معتقدند كه لازمه برطرف كردن اين چالش در فرانسه اصلاحات ساختاري براي ايجاد و حفظ شغل در فرانسه است و اين موضوع بسيار ضروري است. كارشناسان هم چنين معتقدند چشم‌انداز ايجاد اشتغال در كوتاه‌مدت چندان عملي نخواهد بود بلكه به يك چشم‌انداز دو يا

سه ساله نيازمند است و به شرايط موجود در آينده نيز بستگي خواهد داشت.

كاخ اليزه گزارش داده است هدف اصلي اولاند از بازديد سايت ميشله در كلرمون فران، افزايش تماس مستقيم با مردم فرانسه و آشنايي با كسب و كار كارخانه‌هاي فرانسه بود. اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد اولاند با موضوعي كه در سخنراني خود مطرح كرد كل مراسم بازديدش را تحت‌الشعاع قرار داد.

اگرچه همواره يكي از شعارهاي اولاند در زمان انتخابات رياست‌جمهوري ايجاد اشتغال و كاهش بيكاري در فرانسه بود اما اكنون اين كشور با بالاترين نرخ بيكاري در فرانسه مواجه است. نرخ بيكاري در فرانسه حدودا 11 درصد اعلام شده است و نزديك به 5/3 ميليون نفر در اين كشور بدون هيچ نوع كاري هستند. آمار و ارقام بيكاري و شرايط بد اقتصادي مستمر و بزرگ‌ترين ركود اقتصادي در فرانسه باعث شد كه اولاند نامحبوب‌ترين رييس‌جمهور طول تاريخ فرانسه شود و محبوبيتش به زير 18 درصد رسيده است.


آيا ساركوزي باز مي‌گردد؟

شايد فرانسوا اولاند زماني كه در رقابت‌هاي انتخاباتي قرار داشت و وعده‌هاي بسياري مي‌داد تا بتواند راي مردم ناراضي از ساركوزي را به دست آورد، نمي‌دانست كه شرايط به جايي مي‌رسد كه تنها دو سال پس از رياست‌جمهوري تا اين حد محبوبيتش كاهش مي‌يابد و در ميان مردم از محبوبيت چنداني برخوردار نباشد. او در آخرين نظرسنجي‌ها كه در چند روز گذشته برگزار شد با اختلاف بسيار زيادي از ساركوزي براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2017 عقب افتاده است و حتي مارين لوپن اختلاف چنداني با اولاند در اين نظرسنجي‌ها ندارد.

محبوبيت اولاند به‌شدت كاهش يافته است و پايين‌ترين محبوبيت را در ميان مردم دارد. او كه به غير از مشكلات اقتصادي و چالش‌هاي بيكاري و ركود در فرانسه با چالش روابط شخصي نيز برخوردار است اين روزها شرايط نه‌چندان مطلوبي را در كاخ اليزه سپري مي‌كند.

اين نظر سنجي كه توسط OpinionWay برگزار شده است نشان مي‌دهد كه انتخابات رياست‌جمهوري در سال 2017 در حالي پايان مي‌يابد كه در دور اول انتخابات ساركوزي با 29 درصد آرا و مارين لوپن با 25درصد و اولاند با 19 درصد آرا جايگاه اول تا سوم را در انتخابات به خود اختصاص مي‌دهند.

در دور دوم انتخابات نيز كه بين ساركوزي و رييس حزب جبهه ملي مارين لوپن برگزار مي‌شود رييس‌جمهور سابق، ساركوزي با 67 درصد و لوپن 33 درصد آرا جايگاه اول و دوم را به خود اختصاص مي‌دهند. اين نتايجي بود كه در اين نظر سنجي به دست آمده است.

اما طبق همين نظرسنجي اگر در دور دوم بين لوپن و اولاند رقابت به وجود ‌آيد، قطعا راست‌هاي افراطي پيروز انتخابات خواهند بود و دور دوم لوپن با 54 درصد آرا در مقابل 46 درصد اولاند، پيروز انتخابات مي‌شود.

تحليلگر سايت نظر سنجي OpinionWay برونو جنبارت مي‌گويد: اين نخستين بار است كه براي رييس‌جمهور چالش‌هاي پيش رويش به حدي عميق است كه حتي جبهه ملي فرانسه (راست‌هاي افراطي) براي او دردسر مي‌آفريند و حتي ممكن است رييس‌جمهور را در دور اول انتخابات حذف كنند.

شرايط كنوني در فرانسه نشان مي‌دهد كه اولاند شانس زيادي براي انتخابات بعدي رياست‌جمهوري در اين كشور ندارد. در انتخابات محلي در فرانسه حزب سوسياليست اولاند نشان داد كه محبوبيت دو سال پيش را در ميان مردم ندارد و شكست سختي از راست‌ها در فرانسه خورد.

مارين لوپن همچنين نشان داده است كه مي‌تواند در انتخابات آينده پارلمان اروپا بسيار قدرتمند حاضر شود و توان اين را دارد كه در اين انتخابات پيروز شود.

اگرچه اولاند سعي كرده است پس از انتخابات محلي در فرانسه و شكست حزبش با تغيير كابينه و آوردن مانوئل والس به عنوان نخست وزير، اندكي شرايط را بهبود بخشد اما شرايط نشان مي‌دهد كه محبوبيت نخست‌وزير بيشتر از اولاند است و اولاند ديگر جذابيتي براي راي‌دهندگان فرانسوي ندارد.


راهكارهاي اولاند

اولاند روزهاي اولي كه به مسند رياست‌جمهوري اين كشور رسيده بود و در رقابت‌هاي انتخاباتي حضور داشت همواره به سياست‌هاي رياضت اقتصادي اتحاديه اروپا مي‌تاخت و به قول خودش سياست‌هاي رشد اقتصادي را مطرح مي‌كرد اما با حضور كشوري قدرتمند و با برنامه مانند آلمان در نهايت اولاند نتوانست توفيقي در اين خصوص دست يابد و توافقاتي كه مركل و ساركوزي در خصوص اجراي سياست رياضت اقتصادي امضا كرده بودند عملا اجرايي نشد و اولاند سياست‌هاي غيرواقع‌بينانه خود را در پيش گرفت تا فرانسه را به ركود اقتصادي بكشاند. اما حالا راهكار براي خروج اولاند از اين شرايط چيست؟ آيا راهكاري وجود دارد يا خير؟به نظر مي‌رسد اولاند اگر بخواهد از اين شرايط خارج شود و بتواند كماكان رييس‌جمهور فرانسه باقي بماند بايد واقع‌بينانه به مسائل اقتصادي در اتحاديه اروپا نگاه كند. فرانسه در گام بعدي بايد روابط تيره شده خود با آلمان را بهبود ببخشد و به مانند زمان ساركوزي روابط طرفين گسترش يابد. برخي معتقدند از زمان شروع دولت اولاند روابط ميان آلمان و فرانسه به پايين‌ترين سطح خود رسيده و پس از پايان جنگ جهاني دوم بي‌سابقه بوده است. به هر حال اولاند در شرايط بسيار حساسي قرار دارد و قطعا بايد براي افزايش محبوبيت خود شرايط اقتصادي را بهبود بخشد و اگر اين كار را نكند با بدتر شدن اوضاع، اولاند شرايط آساني براي ادامه راه تا سال 2017 ندارد. اظهارات اولاند نيز در خصوص عدم حضور در انتخابات رياست‌جمهوري را مي‌توان نتيجه نظرسنجي‌هايي دانست كه اين روزها شرايط سختش را براي آينده نشان مي‌دهد.


سايه ساركوزي روي اولاند

دو سال پيش انتقاد‌هاي فراواني به عملكرد ساركوزي وجود داشت و شايد اولاند نيز هيچگاه در دوره‌يي كه پيروز انتخابات شد فكر نمي‌كرد روزي نامحبوب‌تر از ساركوزي شود. اما عملكرد اولاند كاري كرد كه حضور ساركوزي براي مردم فرانسه نجات بخش شود و حالا ساركوزي اگرچه تصميمي براي بازگشت به عرصه سياست نگرفته است اما با ديدن اين نظرسنجي‌ها قطعا براي حضور مجدد در انتخابات رياست‌جمهوري وسوسه خواهد شد.


رقيب در حال قدرت

مارين لوپن رهبر جبهه ملي فرانسه، عملا جزو افرادي است كه به‌شدت تمايل دارد قدرتمند‌ترين زن فرانسه شود. محبوبيت رو به افزايش لوپن در فرانسه زنگ خطر قدرت گرفتن راست‌هاي افراطي در اروپا را به صدا درآورده است. از همين رو مي‌توان انتظار داشت كه در آينده‌يي نه‌چندان دور لوپن يكي از قدرتمند‌ترين زنان فرانسه شود، فردي كه تمايل چندان براي حضور در اتحاديه اروپا ندارد و از قوانين سفت و سخت براي مهاجران حمايت مي‌كند. مجموعه شرايط باعث شده است تا لوپن بتواند در فرانسه رفته‌رفته محبوب شود.

*اعتماد