کد خبر: ۳۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۴

اعلام نرخ بنزين ساعت 24 امشب ؟

قرار است فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بنا به گفته حسن روحاني، رييس دولت تدبير و اميد در هفته جاري اجرا شود. امري كه بنا به اظهارات قبلي مسوولان دولتي قرار بود همزمان با نخستين طلوع آفتاب در اول ارديبهشت ماه رنگ و بوي اجرايي شدن به خود گيرد.

بر اين اساس در هفته‌هاي گذشته و حتي در روزهاي تعطيلات نوروزي بحث بر سر قيمت حامل‌هاي انرژي و نحوه تاثير‌گذاري اجراي فاز دوم هدفمند شدن يارانه نقل محافل خانوادگي و خبري بود و شوك حاصل از اجراي اين فاز و البته تجربه گراني يك‌باره بنزين در مرحله نخست هدفمندي يارانه‌ها موجب شد تا قيمت‌گيري بنزين و گازوييل به مهم‌ترين خبر اين روزهاي رسانه‌ها مبدل شود. به همين جهت نيز رسانه‌هاي ديداري و شنيداري براي اينكه از اين كورس رقابت جا نمانند هر روزه به انتشار اخبار متفاوت در مورد قيمت جديدي كه بدنه هيات دولت بر آن اصرار دارند، مي‌پردازند تا بتوانند نخستين رسانه‌يي باشند كه از توافق جديد قيمتي دولت تدبير و اميد خبر داده باشند.

حتي روز گذشته خبرگزاري تسنيم همچون ساير خبرگزاري‌هاي داخلي كه در هفته‌هاي گذشته بارها از جداول مختلف قيمتي براي حامل‌هاي انرژي خبر داده بود، به انتشار خبري پرداخت كه با واكنش مسوولان نفتي كشور مواجه شد. اين خبرگزاري همچون روزگاري كه سازمان سنجش اقدام به برگزاري كنكور مي‌كند و طراحان كنكور در قرنطينه چند روزه قرار دارند، خبر از قرنطينه مسوولان سامانه كارت هوشمند داده است و در خبر خود آورده است «در حالي سناريوهاي مختلفي براي تعيين نرخ بنزين در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها مطرح شده كه خبر مي‌رسد با توجه به حساسيت اين موضوع شنيده شده مسوولان سامانه هوشمند كارت سوخت از هفته پيش در قرنطينه هستند و تا زمان اعلام نرخ جديد بنزين همچنان در قرنطينه خواهند ماند.» حال با توجه به اظهارات صبح روز گذشته حسن روحاني، رييس دولت تدبير و اميد كه زمان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها را تا پايان هفته جاري خوانده بود به نظر مي‌رسد اگر دولت ساعت 24 روز يكشنبه

31 فروردين ماه را زمان آغاز فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اعلام نكند با توجه به خبر اين خبرگزاري بايد مديران نفتي تا پايان هفته در قرنطينه دولتي باقي بمانند!هرچند كه مسوولان شركت پالايش و پخش با خنده و يادآوري اينكه قرنطينه براي برگزاركنندگان كنكور است نه مسوولان تعيين‌كننده قيمت بنزين، سعي كردند تا موضوع قرنطينه مديران نفتي را تكذيب كنند. براساس اعلام روابط عمومي‌هاي شركت ملي پخش و ستاد مديريت سوخت هيچ كدام از مديران ارشد و مياني اين دو مجموعه در قرنطينه نيستند.

با اين حال با توجه به اينكه دو خبرگزاري تسنيم و فارس كه به انتشار و تكذيب اين خبر پرداخته است تاكنون خود را متصل به منابع موثق نفتي براي اعلام قيمت بنزين معرفي كرده‌اند بايد به اين خبر نيز با ديد شك و يقين نگريست.

خبرگزاري فارس در تكذيبه‌يي كه به جاي مسوولان شركت پالايش و پخش و ستاد مديران سوخت روي خروجي خود قرار داده است،ٌ نوشت: «اگرچه طبق گفته مديران ارشد دولتي خبر اعلام افزايش قيمت بنزين توسط مدير اجرايي رييس‌جمهور يا شخص رييس‌جمهور صورت مي‌گيرد و كسي در اين مورد حتي در صورت اطلاع نيز صحبت نخواهد كرد، اما پيگيري خبرنگار فارس از مسوولان روابط عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و همچنين شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي كه سامانه هوشمند كارت سوخت در اين مركز واقع شده حاكي از آن است كه مديران ارشد شركت ملي پخش و حتي مدير سامانه هوشمند كارت سوخت و همچنين مديران ارشد و مياني ستاد مديريت سوخت در محل كار خود حاضر شده و برنامه روزمره خود را انجام مي‌دهند و هيچ كدام در قرنطينه يا چيزي شبيه به آن نيستند. يكي از اين مسوولان روابط عمومي در پاسخ به خبرنگار فارس كه در اين باره سوال كرد با بيان اينكه چند دقيقه با مدير مربوطه مجموعه‌اش مشغول صرف ناهار بوده است، به شوخي گفت:« قرنطينه براي طراحان سوال كنكور است.»در عين حال هنوز هم موضوع قيمت بنزين نقل محافل خبري است و گزينه‌هاي مختلفي براي حامل‌هاي انرژي و مخصوصا بنزين مطرح مي‌شود. روزي خبر از تك

نرخي شدن قيمت‌ها قوت مي‌گيرد و روزي ديگر گزينه‌هاي چند نرخي شدن روي ميز قرار مي‌گيرد در اين راستا روز گذشته گزارش ديگري در مورد 9 گزينه جديد قيمت بنزين مورد توجه يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي قرار گرفت كه كمي قيمت‌هاي ذكر شده در آنها با گزينه‌هاي مورد نظر دولت فاصله دارد. در اين گزارش آمده است: هم‌اكنون بدون احتساب تفاوت نرخ بنزين سوپر و معمولي، بنزين با دو نرخ 400 توماني (سهميه يارانه‌يي) و 700 توماني (آزاد نيمه يارانه‌يي) عرضه مي‌شود. قرار است طبق گفته رييس‌جمهور تا پايان هفته جاري دومين مرحله از قانون هدفمندي يارانه‌ها اجرايي شود. پيش از اين معاون اول رييس‌جمهور گفته بود كه شب قبل از اجراي فاز دوم هدفمندي، نرخ جديد بنزين اعلام مي‌شود. از اين رو در اين هفته، قيمت جديد بنزين كه معاون اجرايي رييس‌جمهور مسوول جمع‌بندي و اعلام نظر دولت در اين باره شده است، اعلام مي‌شود. پيگيري‌ها از دولت و وزارتخانه‌هاي مربوطه حاكي از اين است كه سه شيوه عرضه كلان بنزين به صورت تك نرخي، دو نرخي و حتي سه نرخي هنوز گزينه‌هاي محتمل روي ميز دولت است به‌طوري كه در هر بخش، تعداد سناريوها بيشتر مي‌شود.

در مجموع 9 سناريوي مجزا براي اينكار پس از بررسي‌هاي چندماهه در دولت نهايي شده كه قرار است از بين اين سناريوها، يكي نهايي شده و اين هفته براي اجرا ابلاغ شود. گزينه‌هاي تك نرخي مطرح از عرضه بنزين با نرخ ثابت 800 تومان شروع مي‌شود و عرضه بنزين با نرخ 1000 و 1200 نيز از ديگر گزينه‌هاي مطرح است. گزينه‌هاي دو نرخي به صورت 700 و 1000 تومان، 800 و 1200 تومان و 1000 و 1500 تومان مطرح است به‌طوري كه رقم كمتر، نرخ بنزين سهميه‌يي و رقم دوم نرخ بنزين آزاد است. محتمل‌ترين گزينه عرضه بنزين سهميه‌بندي با نرخ هر ليتر 800 تومان و همزمان نرخ آزاد 1200تومان است. گزينه‌هاي سه نرخي نيز مورد بررسي دولت قرار گرفته و در اين راستا سناريوهاي عرضه با سه نرخ 400، 700 و 1000 و عرضه با سه نرخ 700، 1000 و 2000 تومان مورد توجه قرار گرفته است. در اين راستا به ترتيب از چپ به راست، عدد اول رقم بنزين سهميه‌يي يارانه‌يي، رقم دوم نرخ بنزين سهميه‌يي آزاد و رقم سوم نرخ بنزين آزاد با مصرف نامحدود است. شايان ذكر است تاكنون نرخ 700 توماني بنزين آزاد به ميزان 300 ليتر ماهانه همراه با سهميه 60 ليتري بنزين 400 توماني در كارت‌هاي هوشمند سوخت شارژ مي‌شد كه مالكان خودرو در صورتي كه بيش از

360 ليتر نياز به مصرف بنزين در طول يك ماه داشتند، از كارت جايگاهداران براي سوختگيري با همان نرخ 700 توماني اقدام مي‌كردند اما در صورت نهايي شدن سناريوهاي بنزين سه نرخي، پس از اتمام سهميه بنزين آزاد با نرخ دوم، مالكان خودرو با همان كارت هوشمند سوخت خود مي‌توانند بنزين آزاد با نرخ سوم را به صورت نامحدود دريافت كنند. علاوه بر اين، شنيده‌ها حاكي از اين است گزارشي براي اجرايي شدن سناريوي سه نرخي ديگري به صورت نرخ‌هاي 800، 1200 و 1500 تومان به معاونان رييس‌جمهور ارجاع شده است.

در عين حال سيد ناصر سجادي، قائم مقام مديرعامل شركت ملي پخش با اشاره به اينكه حدود دو ميليارد و 700 ميليون ليتر بنزين 400 توماني در كارت‌هاي سوخت موجود است، گفت: پس از واريز سهميه سوخت فروردين ماه مصرف‌كنندگان اقدام به ذخيره كردن سوخت در كارت‌هاي خود كردند تا بتوانند از اين سوخت پس از اجراي گام دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و افزايش قيمت بنزين استفاده كنند. تاكنون سناريوهاي مختلفي در خصوص نحوه قيمت‌گذاري بنزين و گازوييل در فاز دوم قانون هدفمندكردن يارانه‌ها مطرح شده كه برخي از اين سناريوها از بنزين تك نرخي و برخي نيز از بنزين با دونرخ نيمه يارانه‌يي و آزاد حكايت مي‌كند. براساس گفته‌هاي مسوولان دولتي، برخي وزرا و مسوولان مانند وزير نفت موافق بنزين تك نرخي هستند اما برخي از بنزين دو نرخي حمايت مي‌كنند. شنيده‌ها حاكي از آن است كه تا اوايل فروردين ماه جاري احتمال اجرا شدن سناريوي دو نرخي شدن بنزين در گام دوم هدفمندكردن يارانه‌ها بيشتر از مابقي سناريوها بوده به‌طوري كه احتمالا بنزين نيمه يارانه‌يي با نرخ 700 تومان و بنزين آزاد نيز بيش از 1000 و نزديك به 1200 تومان عرضه خواهد شد.

نكته قابل تامل در اين است كه اگرچه برخي مسوولان دولتي اين سناريو را محتمل‌ترين سناريو مي‌دانند اما هنوز خبرهايي از وزارت نفت به گوش مي‌رسد كه وزير نفت با تك نرخي كردن قيمت بنزين در گام دوم هدفمندكردن يارانه‌ها موافق است. از سوي ديگر وزير نفت در يكي، دو هفته اخير صحبت‌هايي از تعيين قيمت سي‌‌ان‌جي به ميزان 55 تا 60 درصد قيمت بنزين سهميه‌يي در فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌كند كه اين موضوع نشان مي‌دهد وزير نفت نيز تعيين قيمت بنزين با دو نرخ نيمه يارانه‌يي به صورت سهميه‌يي و آزاد را پذيرفته است و بايد منتظر اعلام بنزين دو نرخي از سوي دولت باشيم.

در پايان دوباره لازم به ذكر است بر اساس گفته مسوولان وزارت نفت سهميه بنزين 400 توماني ذخيره شده در كارت‌هاي سوخت نمي‌سوزد و براساس مهلتي كه دولت به مصرف‌كنندگان مي‌دهد مردم مي‌توانند از اين بنزين ذخيره شده استفاده كنند.

*اعتماد