کد خبر: ۳۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۰

چه كسي كوتاه مي‌آيد؟

آرمان : ممانعت از ورود حميد ابوطالبي به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در آمريكا قانون شد. باراك اوباما، رئيس‌جمهوري آمريكا، مصوبه كنگره آمريكا در ارتباط با شرايط جديد صدور رواديد براي سفراي خارجي و نمايندگان كشورها در سازمان ملل متحد را امضا كرد تا مخالفت آمريكا براي صدور رواديد به حميد ابوطالبي، نماينده جديد ايران در سازمان ملل متحد صاحب پشتوانه قانوني شود. شايد بتوان گفت بازي ظريف در نيويورك وارد مراحل بغرنج خود شده است. اينكه رئيس باذكاوت دستگاه ديپلماسي چگونه مي‌خواهد از اين مرحله عبور كند سوال بسياري از كارشناسان است. مهدي مطهرنيا، كارشناس سياست خارجي معتقد است كه ايران بايد بر گزينه پيشنهادي خود ايستادگي كند. در عين حال برخورد ايران مي‌تواند راه را بر زياده‌خواهي غربيان ببندد. حال كه معرفي نماينده جديد

ايران در سازمان ملل به عامل جديد بروز تنش در مناسبات

تهران - واشنگتن تبديل شده است پس از پايان دوران ماموريت محمد خزاعي به عنوان سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد، حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران، حميد ابوطالبي معاون سياسي خود را به عنوان نماينده جديد ايران در سازمان ملل متحد معرفي كرد. در حالي كه پيش‌بيني دولت ايران به واسطه دو بار حضور ابوطالبي در آمريكا و دريافت رواديد از اين كشور اين بود كه معرفي او به عنوان نماينده جديد ايران در سازمان ملل بي‌حاشيه باشد، گزارش خبرگزاري بلومبرگ سبب شد تا اين پيش‌بيني غلط از آب در‌آيد. بلومبرگ در گزارشي پس از معرفي ابوطالبي به عنوان نماينده جديد ايران، مدعي شد كه او از دانشجويان پيرو خط امامي بود كه در ماجراي تسخير سفارت آمريكا در تهران و 444 روز گروگان‌گيري ديپلمات‌ها و كاركنان سفارت نقش داشته است. اين خبر اگر چه از سوي ابوطالبي تكذيب شد و او اعلام كرد كه در زمان تسخير سفارت او در تهران نبوده است و تنها در دوره‌اي كوتاه به عنوان مترجم نماينده پاپ در سفارتخانه آمريكا حضور پيدا كرده است اما تكذيب این موضوع سبب نشد آمريكايي‌هايی كه مدعي‌اند به غرورشان با تسخير سفارت آمريكا در تهران آسيب رسيده است آرام گيرند. همين امر سبب شد نمايندگان كنگره اعم از سنا و مجلس نمايندگان، دموكرات و جمهوري‌خواه دست به كار شوند تا مانع از حضور ابوطالبي در آمريكا شوند.

تهران درخواست نكرده است

اين در حالي است كه به گفته مقامات جمهوري اسلامي ايران، تهران براي ابوطالبي درخواست رواديد آمريكا نكرده است بلكه به دنبال فراهم شدن امكان حضور ابوطالبي در سازمان ملل متحد به عنوان نماينده جديد ايران است. ايالات متحده آمريكا بر اساس توافقي كه در سال 1326 با سازمان ملل به امضا رساند، متعهد شد بدون استثنا به نمايندگان تمام كشورهاي عضو سازمان ملل اجازه ورود به خاك آمريكا را داده و بدون ايجاد مانع، براي آنها رواديد صادر كند. با اين حال اعضاي كنگره آمريكا بي‌توجه به اين توافق، طرحي را به تصويب رساندند كه هر فردي در اقدامات جاسوسي و تروريستي عليه ايالات متحده دست داشته است يا تهديدي براي امنيت ملي اين كشور به حساب مي‌آيد، اجازه ورود به خاك اين كشور را ندارد تا به اين وسيله مانع از حضور ابوطالبي در خاك آمريكا شوند. بر همين اساس طرح ممنوعيت ورود حميد ابوطالبي به خاك آمريكا ابتدا ۱۸فروردين‌ماه از سوي سناي آمريكا به تصويب رسيد و در ادامه در ۲۱فروردين همين طرح از سوي مجلس نمايندگان تصويب و براي تصويب نهايي، اجرايي شدن و تبديل شدن به قانون تحويل رئيس‌جمهور آمريكا شد. ديروز هم باراك اوباما پاي اين طرح را امضا كرد تا ممنوعيت ورود ابوطالبي به آمريكا رسما قانوني شود. اوباما قانون ممنوعيت ورود نماينده ايران را به صورت خصوصي امضا كرده و در اقدامي كه به ندرت از سوي او اتفاق افتاده، همراه با آن يك «بيانيه امضا» نيز صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «اقدامات جاسوسي و تروريسم عليه ايالات متحده و هم‌پيمانان ما، بدون شك مساله‌اي در اوج اهميت است. من هم با اينكه افراد دخيل در چنين اقداماتي ممكن است از پوشش ديپلماتيك براي رسيدن به آمريكا استفاده كنند، با كنگره هم‌عقيده هستم.» با اين حال اوباما تاكيد كرده كه اين قانون تنها جنبه پيشنهادي دارد، چراكه در غير اين صورت، مي‌تواند ناقض اختيارات رئيس‌جمهور براي تعيين صلاحيت سفراي كشورها باشد.

ارسال نامه

ايران پيش از اين با ارسال نامه‌هايي به سازمان ملل، به اين اقدام آمريكا كه مغاير با قوانين بين‌المللي است شكايت كرده و آن را بدعتي خطرناك توصيف كرده كه بر اساس آن كشورها مي‌توانند با قوانين داخلي خود، قوانين بين‌المللي را نقض كنند. سازمان ملل تاكنون موضع‌گيري جدي در رابطه با مناقشه اخير نداشته و تنها «بان‌كي‌مون» دبيركل سازمان ملل، آن را «مساله‌اي بسيار جدي» خوانده است.