کد خبر: ۳۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۷

نخست وزير اوکراين: منطقه کريمه را بازپس مي گيريم

ايرنا: آرسني ياتسنيوک نخست وزير اوکراين با تاکيد بر مالکيت کشورش بر منطقه کريمه گفت، جمهوري خودمختار کريمه را از روسيه بازپس مي گيريم.

به گزارش تارنماي روسي 'پروندرا'، ياتسنيوک روز شنبه گفت، اوکراين تمام تلاش هاي لازم را براي بازپس گرفتن منطقه کريمه به عمل مي آورد.

وي با بيان اين که حل مساله کريمه در يک روز امکان پذير نيست، اظهار داشت، بايد اطمينان داشته باشيم که در طول زندگي ما در تاريخ اوکراين مي نويسند اشغالگران کريمه از کي يف عذرخواهي کردند.

وي اضافه کرد، منطقه کريمه به اوکراين تعلق دارد و اوکرايني خواهد ماند.

ياتسنيوک يادآوري کرد، مجمع عمومي سازمان ملل اخيرا قطعنامه اي در حمايت از تماميت ارضي اوکراين صادر کرد که يکصد کشور جهان به آن راي دادند.

وي در مورد توافقنامه ژنو که هفته گذشته در نشست چهارجانبه وزراي خارجه روسيه، اوکراين، آمريکا و نماينده سياسي اتحاديه اروپا در باره بحران اوکراين امضا شد، گفت: طرف روسي مجبور بود اين توافقنامه را امضا کند و به اين ترتيب به محکوم کردن افراط گرايي و اقدامات مسلحانه غيرقانوني در مناطق شرقي اوکراين پرداخت.

وي همچنين از ارائه طرحي از سوي دولت اوکراين به مجلس رادا در مورد عفو شرکت کنندگان در اعمال ضددولتي در مناطق شرق و جنوب اين کشور خبر داد.

نخست وزير اوکراين گفت: اگر نمايندگان پارلمان صلاح ببينند اين طرح قانوني به راي گذاشته خواهد شد.

وي همچنين به تحويل بخشي از اختيارات حکومت اوکراين به مناطق، آغاز گفتگوهاي گسترده براي انجام اصلاحات قانون اساسي و تثبيت موقعيت ويژه زبان روسي به عنوان اولويت هاي دولت اوکراين اشاره کرد.

ياتسنيوک همچنين بر اهميت و لزوم مبارزه با افراط گرايي در اوکراين تاکيد کرد.