کد خبر: ۳۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۲

چهار دانشجو در آمريکا با هک‌کردن سيري اپل موفق به افزودن قابليت‌هاي بسياري به اين سرويس شدند

سيري عاشق پاسخ‌دادن به سؤالات کاربران است؛ اما حوزه فعاليت و عملکرد صحيح اين سرويس اپل از تعيين هشدارهاي گوناگون و تنظيم قرارهاي کاري در تقويم فراتر نمي‌رود. اين دستيار صوتي اپل بسيار کاربردي است؛ اما بايد قبول کرد که فاقد بسياري از ويژگي‌هايي است که بخش زيادي از کاربران مايلند در سيري وجود داشته باشد. اخيراً چهار دانشجوي تازه‌وارد در دانشگاه پنسيلوانياي آمريکا موفق شدند اين سرويس محبوب اپل را هک کنند و از طريق پردازش پرس‌و‌جو (Query) هاي انجام شده توسط سيري، کاربران را به مجموعه‌اي از اپليکيشن‌ها به نام GoogolPlex هدايت نمايند.
هک‌کردن سيري توسط روش «مرد مياني» انجام شده است. در اين روش، يک سرور وظيفه دريافت اطلاعات از سرويس سيري و ارسال اطلاعات دستکاري‌شده به گوشي يا تبلت کاربر را بر عهده دارد. به عنوان مثال، زماني که پس از انجام دستکاري در اين سرويس، کاربر عبارت "GoogolPlex turn off the light" را بر زبان مي‌آورد، در حالت عادي عبارت "Plex Turn off the light" بايد در موتور جستجوي گوگل مورد جستجو قرار گيرد؛ اما در روش جديد، تمامي لامپ‌هاي هوشمند Hue در اطراف کاربر خاموش مي‌شوند!

اپليکيشن Venmo نيز به خوبي در اين روش پشتيباني مي‌شود. Venmo يک اپليکيشن تحت iOS است که براي پرداخت وجه به دوستان با استفاده از موبايل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بنابراين از اين به بعد مي‌توانيد تنها با استفاده از دستورات صوتي، مبلغي را به حساب دوستان خود واريز نماييد.

البته اين روش چندان سريع نيست. چراکه اطلاعات از طريق مرورگر سافاري ارسال مي‌شوند و به همين دليل ارسال، پردازش و دريافت اطلاعات مورد نياز از سرور با تأخير زماني صورت مي‌پذيرد. اما انجام اين کار قطعاً ارزش صبر‌کردن را دارد. چرا که مي‌توان کارهاي بيشمار بسياري را تنها با دستورات صوتي به انجام رسانيد. شايد اين اتفاق باعث شود تا اپل در نسخه‌هاي بعدي سيري اين قابليت‌ها را به آن بيافزايد. همچنين اکنون مي‌توانيم درک کنيم که قابليت‌هاي واقعي سيري بسيار بيشتر از آن چيزي‌ است که اکنون مورد استفاده ميليون‌ها کاربر iOS قرار مي‌گيرد.