کد خبر: ۳۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۸

وزير اسرائيلي: سانتريفيوژها مهم هستند، نه نيروگاه آب سنگين اراک

فارس: «يوال اشتاينيتز» وزير اطلاعات و امور راهبردي رژيم‌صهيونيستي شنبه شب به مصاحبه امروز «علي‌اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران واکنش نشان داد و تلاش کرد توافق بر سر وضعيت آينده کارخانه آب سنگين اراک را کم اهميت جلوه دهد.

اين در حالي است که رژيم‌صهيونيستي پيش از اين مدعي بود نيروگاه آب سنگين اراک «کوتاه‌ترين راه براي رسيدن به بمب اتم» است. با اين وجود و پس از آنکه آقاي صالحي از قابل‌حل بودن مسئله نيروگاه اراک سخن گفت، اشتاينيتز در مصاحبه با کانال 2 تلويزيون اسرائيل، حل اين موضوع را توطئه‌اي از جانب ايران خوانده که هدف از آن منحرف کردن توجهات از بحث غني‌سازي است.

وي همچنين در اين مصاحبه گفته است: «اولين بمب‌هاي اتم از سانتريفيوژ‌ها خواهد آمد، نه از جانب رآکتور آب سنگين (اراک).»

«بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي پيش از اين و زماني که مذاکرات مقدماتي ايران و گروه موسوم به 1+5 در جريان بود، نيروگاه اراک را مسير پلوتونيوم براي ساخت بمب اتم خوانده و خواستار توقف ساخت آن شده بود. تأکيد بر توقف ساخت اين نيروگاه به حدي بود که «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه در دومين دور از سلسله مذاکرات ژنو بعد از روي کار آمدن دولت جديد در ايران، به بهانه عدم حل مسئله اراک، از دستيابي به توافق جلوگيري کرد.

با اين حال، امروز آقاي صالحي در مصاحبه با شبکه «العالم» گفت اين موضوع تقريبا حل شده و 1+5 از پيشنهاد ايران مبني بر بازطراحي قلب رآکتور و کاهش پلوتونيوم توليدي به ميزان يک پنجم، استقبال کرده است.