کد خبر: ۳۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۵

عراقچی: دور بعدی مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک برگزار می شود

 «سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+ 5 از 15 تا 19 اردیبهشت ماه در نیویورک برگزار می شود .
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: این مذاکرات در حاشیه اجلاس کمیته مقدماتی بازنگری «ان. پی. تی» با حضور کارشناسان هسته ای و فنی کشورمان و اعضای 1+5 انجام می شود.

عراقچی دستور کار کارشناسی را ادامه بحث های فنی و کارشناسی بیان کرد و اظهار داشت: اجلاس کمیته مقدماتی بازنگری ان. پی .تی 8 تا 19 اردیبهشت در نیویورک برگزار خواهد شد و کارشناسان هسته ای کشورمان نیز به ریاست آقای حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در آن حضور دارند.

به گفته وی قرار است چهارمین دوره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نیز از 23 اردیبهشت در وین با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تأکید بر اهمیت این دوره از مذاکرات گفت: در این مذاکرات، تدوین و نگارش متن توافق جامع هسته ای آغاز می شود که کار پیچیده و دشواری است.

عراقچی «دیدار و رایزنی های آقای ظریف و خانم اشتون و مذاکرات دو و چندجانبه گروه های مذاکره کننده» را از برنامه های چهارمین دوره مذاکرات وین بیان کرد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته از پایان یافتن فرآیند رقیق سازی اورانیوم 20 درصد بر اساس توافق ژنو خبر داد و گفت: « ما موضوع رقیق سازی اورانیوم 20 درصد به 5 درصد را به میزان 103 کیلو گرم در تاریخ 93.1.23 (23 آوریل سال جاری) نهایی کردیم و در کل موضوع رقیق سازی بسته شد.»

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:«طبق توافق فیمابین قرار بود نیمی از 200 کیلو گرم اورانیوم 20 درصد غنی شده را به اکسید اورانیوم تبدیل؛ و نصف دیگر را رقیق کنیم و این کار در حال انجام است. طبق توافق اگر رقیق سازی اورانیوم سرعت بیشتری داشته باشد، در پرداخت اقساط اموال بلوکه شده ایران نیز تسریع خواهد شد. بنابراین اکسیداسیون و رقیق سازی هر دو به خوبی انجام شد و گزارش آژانس هم این موضوع را تایید کرده است.»

صالحی افزود:«در زمینه غنی سازی پیشنهاد ما اجرای طرح پلکانی غنی سازی است که بر اساس آن 4 تا 5 سال تعداد دستگاه های سانتریفیوژ همین نسبت 20 هزار دستگاه باشد و بعد از آن به صورت تدریجی تعداد سانتریفیوژها را افزایش دهیم تا در سال به ظرفیت تولید 30 تن اورانیوم در سال برسیم و این موضوع همچنان جای بحث دارد و آنها می گویند که این طرح نیاز به تصمیم گیری سیاسی دارد.»

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت:«در خصوص موضوع مربوط به آب سنگین اراک نیر با کشورهای عضو 1+5 مذاکره شد و پیشنهاد ما باز طراحی قلب راکتور اراک و کاهش پلوتونیوم تولیدی به میزان یک پنجم بود که مورد استقبال 1+5 قرار گرفت.

صالحی تصریح کرد که مساله راکتور آب سنگین اراک درمذاکرات با گروه 1+5 تقریباً به نتیجه و جمع بندی قطعی رسیده است.