کد خبر: ۳۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲

قطب‌الدين صادقي به شاپور ريپورتر جان بخشيد

جام جم : قطب‌الدين صادقي در سريال «معماي شاه» به‌کارگرداني محمدرضا ورزي نقش «شاپور ريپورتر» را بازي مي‌‌کند که قرار است از شبکه يک پخش شود.

«شاپور ريپورتر» يا همان شاپور جي يکي از شخصيت‌هاي مرموز انگليسي است که به ايران آمد و بر روند سياست‌هاي شاه تاثير زيادي داشت که در سريال «معماي شاه» نقش اين شخصيت را قطب‌الدين صادقي، کارگردان نام‌آشناي تئاتر که به بازيگري در تلويزيون هم علاقه‌مند است، بازي کرده است. صادقي درباره بازي در نقش شاپور ريپورتر در سريال معماي شاه به جام‌جم گفت:‌ بدون شک يکي از مهم‌ترين سياستمداران پشت پرده سياست ايران، شاپور ريپورتر است که او نه تنها سهمي اساسي در تحولات دوره محمدرضا پهلوي داشت بلکه نقشي بسيار فعال در جهتگيري اقتصادي ايران در دهه‌هاي ۶۰ و ۷۰ ميلادي ايفا کرد.

وي افزود: براي بازي در نقش شاپور ريپورتر اطلاعات زيادي از کتب تاريخي استخراج و با آگاهي کامل اين نقش را بازي کردم. اين شخصيت جذابيت‌هاي زيادي دارد که مي‌تواند يک سريال را ديدني کند. وي خاطرنشان کرد:‌ در مورد شخصيت وي اطلاعات زيادي در دست نيست و من با اتکا به کتاب‌هاي تاريخي،‌ تخيل شـخـصي، راهـنمـايي کارگردان و اطلاعات فيلمنامه، نقش شاپور ريپورتر را بازي کردم.
صادقي درباره ميزان حضورش در معماي شاه و اين‌که چه مقدار از بازي‌اش تصويربرداري شده و چقدر مانده، گفت: هنوز چند سکانس از بازي من مانده که در اولين فرصتي که شرايط مهيا شود بايد دوباره جلوي دوربين بروم ولي بيشتر سکانس‌هاي مربوط به اين نقش تصويربرداري شده است.

وي ادامه داد: شاپور ريپورتر شخصيتي عجيب و غريب دارد. او آدمي است که وقتي حرف مي‌زند برعکس عمل مي‌کند. او يک آدم سياسي است ولي شخصيت رازگونه او باعث شده است که وي‍ژگي‌هاي شخصيتي او آنچنان که بايد و شايد در تاريخ ثبت نشود.

صادقي با بيان اين‌که شاپور ريپورتر يک آدم سياسي بزرگ است که در هيات يک معلم ساده به ايران مي‌آيد، گفت: شخصيت او به‌گونه‌اي است که دو چهره و دو زندگي مجزا دارد و رازآلود بودن، زندگي او را جذاب و سينمايي مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد:‌ شاپور ريپورتر در حالي ‌که شوخ‌طبعي خاص خود را دارد ولي بسيار جدي است و کسي زياد نمي‌تواند به زندگي و کار او نزديک شود و اين جريان باعث مي‌شود که چندگانگي ابعاد شخصيتي وي، بازي درنقش شاپور ريپورتر را سخت کند.

وي در مورد وي‍ژگي‌هاي گريم شخصيت شاپور ريپورتر گفت: در اين سريال گريم بسيار سنگيني دارم و براي حضور مقابل دوربين بيش از يک ساعت بايد زير دست گريمور باشم.

شاپور ريپورتر پس از جنگ دوم جهاني به عنوان رئيس شبکه سازمان‌هاي اطلاعاتي بريتانيا وارد ايران شد. وي نقش مهمي در براندازي دکتر مصدق داشت. ريپورتر به‌عنوان معلم زبان ثريا، همسر دوم شاه به کاخ سعدآباد راه يافت و در مسير سياست‌هاي خاص خود گام برداشت. در کودتاي ۲۸ مرداد و حوادث بعدي آن سازمان مخفي اطلاعات بريتانيا در ايران، به رياست شاپور ريپورتر نقش اصلي و تعيين‌کننده داشت.سريال معماي شاه داستان زندگي محمدرضا پهلوي را از زمان بازگشت وي از سوئيس در سال ۱۳۱۵ تا زمان مرگ به تصوير مي‌کشد.