کد خبر: ۳۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۳۴

چراغ سبز ضرغامي به منتقدان ژنو


آرمان: در سال‌هاي اخير مناظره‌هاي تلويزيوني جايگاه قابل‌توجهي در رسانه ملي پيدا كرده است؛ هر چند هنوز آگاهي در اين رابطه كه چه مسائلي بايد به مناظره گذاشته شود و فاصله چه مسائلي بايد با اين عرصه حفظ شود به‌طور كامل وجود ندارد. توافقنامه ژنو كه روز سوم آذرماه 92 طي ساعت‌ها گفت‌وگو ميان گروه مذاكره‌كننده ايران و 1+5 آن هم بعد از حدود 10 سال به سرانجام رسيد، مايه شادماني بسياري از مردم و البته بسياري از كارشناسان شد. اما در اين ميان منتقدانی هم بودند كه از ابتداي شروع كار دولت همواره سعي در تخريب مذاكره‌كنندگان داشتند و بعد از انعقاد اين توافقنامه به مخالفت‌هاي خود پايان ندادند و از هر تريبوني براي سر دادن ‌ساز انتقاداتشان استفاده ‌كردند.

در اين راستا چند نفر از نمايندگان طي نامه‌اي خواستار حضور در برابر دوربين صداو سيما شدند تا درباره توافقنامه به بحث و مناظره بنشينند. رئيس صداوسيما در ابتدا پاسخي منفي به اين نامه داد و اشاره كرد با توجه به شرايط كنوني نقد توافقنامه را به صلاح مملكت نمي‌دانم. البته اين پاسخ منفي، با اصرار و پيگيري بيشتر نمايندگان در نهایت منجر به صدور مجوز از سوي ضرغامي شد. در هر صورت اينكه در وهله فعلی صحبت كردن درباره توافقنامه ژنو صحيح است يا خير؟ خود بحثي است جداگانه. البته در اين رابطه بسياري از كارشناسان نظر مساعدي نسبت به اين موضوع ندارند و به نوعي آن را افشاي مسائل مهم و محرمانه ملی مي‌دانند.

‌ مناظره درباره نقطه و ويرگول صحيح نيست

براي رسيدن به پاسخي مشخص نظر چند نفر از نمايندگان ملت را پرسيديم كه محمدرضا تابش نماينده اردكان در گفت‌وگو با آرمان اينگونه پاسخ داد.

با توجه به صدور مجوز براي به مناظره گذاشتن توافقنامه ژنو نظر شما در اين رابطه چيست؟

در راستاي بحثي كه چند روز است در مجلس و به موازات آن در صداوسيما مطرح شده است مبني بر به مناظره گذاردن توافق ژنو بايد به اين نكته اشاره كنم كه درحال حاضر شرايط كشور به‌گونه‌اي نيست كه ما بتوانيم همه موارد مربوط به قرارداد را بازگو كنيم. اگر عميق‌تر وارد بحث شويم بايد اين نكته را مدنظر داشته باشيم كه در هر صورت اسناد، مدارك، گفت‌وگو‌ها و... داراي يك طبقه‌بندي هستند و خيلي از دولت‌ها بر اساس همين طبقه‌بندي‌ها گزارش ارائه مي‌دهند يا به عبارتي در توضيح دادن مراعات مي‌كنند؛ براي مثال اسناد مربوط به دخالت انگلستان بعد از 50 -60 سال كه آن طبقه‌بندي تمام مي‌شود افشا شد. به نظر من دولت اكنون نمي‌تواند همه مسائلي را كه اتفاق افتاده بازگو كند چون يك مسائلي به نفع ملت رقم خورده است كه در شرايط كنوني اگر بازگو شود، ممكن است موجب سوءاستفاده بدخواهان كشور و ملت قرار گيرد و آنها در روابط عاديشان تجديدنظر كنند.

‌ آيا شما به عنوان نماينده مردم درباره توافقنامه ژنو نكته‌اي كه موجب نگراني باشد، مشاهده كرده‌ايد؟

آنچه ما در جلسات خصوصي شنيديم اين است كه منفعت ملت، ارزش‌ها، اصول مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري همه و همه رعايت شده است بنابراين دولت طبق يك چارچوب مشخص مذاكرات را پيش برده است بنابراين اين مساله كه حال مناظره‌اي برپا كنيم و درباره نقطه و ويرگول و واو بحث كنيم كار بيهوده‌اي است. البته در اين رابطه مي‌توانند اصحاب صاحب فن و كارشناسان راهكار ارائه دهند كه باب مناظره و مباحثه هم در آن باز است اما نقد آنچه اتفاق افتاده در شرايط فعلي به اعتقاد من، لازم و ضروري نيست

مسائل محرمانه نبايد مطرح شود

محمدجواد دامادي، نماينده مردم آستارا در مجلس نيز درباره به مناظره گذاردن توافقنامه ژنو اينچنين به آرمان پاسخ داد؛ خيلي از مباحث مذاكره و مسائل وابسته به مذاكره محرمانه است و فكر نمي‌كنم اين مساله به نفع كشور باشد كه مسائل محرمانه در يك رسانه بيان شود و اين كار مي‌تواند كار اشتباهي باشد به هر حال فضاي مذاكرات فضاي آرامي را در جامعه مي‌طلبد و بهترين مطلبي هم كه مي‌شود به آن استناد كرد فرمايشات مقام معظم رهبري است مبني بر اينكه اينها فرزندان انقلاب هستند پس به اعتقاد من نبايد فضا را عليه گروه مذاكره‌كنندگان كشور ناآرام كنيم.

‌ صلاح نمي‌دانم كه نمايندگان و مقامات رسمي كشور نقد كنند

در ميان كساني كه مخالف برپا كردن مناظره درباره توافقنامه ژنو بودند افرادي نيز حضور دارند كه موافق تحقق اين امر هستند كه البته تحقق آن را مشروط به شروطي مي‌دانند، ازجمله احمد توكلي نماينده اصولگراي مردم تهران در مجلس که به آرمان مي‌گويد: بايد منتقدان حرف‌هايشان را بزنند ولي صلاح نمي‌دانم كه نمايندگان و مقامات رسمي كشور در اين مورد بخواهند نقدهايشان را به‌صورت علني مطرح كنند چراکه ممكن است مستندي براي مخالفين آن سمت مذاكره‌كننده شود. اگر مقامات رسمي صحبت كنند امكانش هست از اين مطالب سوءاستفاده كنند بلکه بايد روشنفكران، روزنامه‌نگاران، دانشجويان و علما انتقاد كنند نه مقامات رسمي كشور.

‌ تنها مقامات دولتي مي‌توانند روي صندلي موافق بنشينند

با توجه به اينكه هنوز مباحث بر سر بودن يا نبودن مناظره مطرح است اما خبرها حاكي از اين مساله است كه گويا رئيس صداوسيما عزم خود را جزم كرده است تا ميزبان منتقدين در اين رسانه باشد. چندي پيش محمدرضا ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني صداوسيما با يادآوري نامه 111 نماينده مجلس به رياست سازمان صداوسيما مبني بر اظهارنظر در رسانه ملي درباره توافقات ژنو افزود: نامه 111 نفر از نمايندگان مجلس به رياست سازمان صداوسيما درباره نقد و بررسي توافق ژنو به رسانه ملي رسيد كه اين نامه پيرو نامه قبلي بود كه 19 نفر از نمايندگان به آقاي ضرغامي نوشته بودند. معاون پارلماني صداوسيما ادامه داد: در نامه نمايندگان به رياست صداوسيما فرصت براي نقد و بررسي توافقات ژنو در رسانه ملي درخواست شده بود. وي ادامه داد: رياست سازمان صداوسيما در پاسخ به نامه مذكور نوشته بود كه درحال حاضر شرايط آماده نيست و ما رويكرد حمايتي را درباره توافق ژنو داريم و رويكرد انتقادي در رسانه ملي جزو برنامه‌هاي اين سازمان نيست.

ميرتاج‌الديني افزود: بلافاصله بعد از نامه اوليه نمايندگان، نامه 111 نفر از نمايندگان مجلس به رياست صداوسيما رسيد كه در حال حاضر برنامه‌اي كه براي بررسي اين نامه داريم اين است كه بايد بدانيم چگونه با اين موضوع برخورد كنيم. وي همچنين از تصميم سازمان صداوسيما براي برگزاري نشستي با نمايندگان خبر داد و گفت: در اين نشست كه هفته آينده برگزار خواهد شد با حضور نمايندگان امضا‌كننده نامه مذكور ابعاد درخواست آنان را مورد بررسي قرار خواهيم داد زيرا در بحث توافق ژنو كه به عنوان مساله كلان كشور مربوط مي‌شود رويكرد صداوسيما از روز اول حمايتي بوده است. معاون پارلماني صداوسيما ادامه داد: در تمام مسائل كلان ملي رويكرد صداوسيما حمايتي بوده است. ميرتاج‌الديني افزود: از اين‌رو درخواست نشست مشترك نمايندگان امضاكننده اين نامه با رئيس صداوسيما مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد سه‌شنبه هفته آينده اين نشست در محل سازمان صداوسيما برگزار شود.

معاون پارلماني صداوسيما افزود: براي روشن شدن مذاكرات ژنو، نمايندگان امضاكننده اين نامه درخواست داشتند برنامه‌هاي تلويزيوني از حالت مونولوگ به حالت ديالوگ (يك‌جانبه به چندجانبه) تبديل شود. وي ادامه داد: نشست سازمان صداوسيما با نمايندگان مجلس با هدف روشن شدن ابعاد توافق ژنو برگزار خواهد شد تا به اين ترتيب از رويكرد مونولوگ كه در صداوسيما نسبت به توافقات ژنو است خارج شويم و رويكرد ديالوگ را در پيش بگيريم. معاون پارلماني صدا و سيما همچنين در گفت‌وگويي گفت: صداوسيما قصد دارد تا به شكل جدي تقاضاي ۱۱۱ نماينده‌اي كه خواستار برگزاري مناظره هسته‌اي شده‌اند را بررسي كند، اما اگر نظر نهايي «رسانه ملي» مثبت باشد، تنها مقامات دولتي مي‌توانند روي صندلي موافق بنشينند و كارشناسان حامي دولت بايد از خانه اين مناظره‌ها را تماشا كنند.