کد خبر: ۳۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۲۷

مطهری: مجلس به جای دفاع از حقوق مردم، بر عکس کار می‌کند/برخی از نمایندگان حتی جرات اشاره به حصر را ندارند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی و حقوق بشر در کشور خاطرنشان کرد که «بایدها و اساس آزادی در شعارهای انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور وجود دارد.»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی و حقوق بشر در کشور خاطرنشان کرد که «بایدها و اساس آزادی در شعارهای انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور وجود دارد.»
 
به گزارش «تیک»، علی مطهری در جمع هزار نفری دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این‌که «از آن‌جا که انسان باید در هر دوره‌ای به وظیفه اش عمل کند من هم انتقادهای خودم را علنی کرده‌ام» اظهار کرد که « خطر برخی از دوستان اصولگرای مجلس از اصلاح‌طلبان مجلس ششم بسیار بیشتر است» و افزود: از همان ابتدای مجلس هشتم احساس کردم خطری انقلاب را تهدید می‌کند و آن برداشت‌های غلط از «ولایت فقیه»، «آزادی» و «ضد نظام» است که باعث شده خیال ‌کنیم برای «حفظ نظام» به راحتی می‌توانیم حقوق مردم را زیر پا بگذاریم.
 
وی با اعتقاد به این‌که «در انتخابات 88 اصولگرایان باید عاقلانه عمل می‌کردند» مدعی شد: ما از آذرماه سال 87 به این نتیجه رسیده بودیم که ادامه دولت احمدی‌نژاد سم مهلکی برای کشور است؛ از این رو شخصا به دنبال این بودم که اصولگرایان بر روی دکتر ولایتی اجماع کنند و حتی موافقت آقایان خاتمی و هاشمی را هم گرفته بودیم، اما به یکباره عده‌ای کاسه داغ تر از آش گفتند که دل آقا با احمدی‌نژاد است و این نقطه شروع فتنه بود.
 
به نوشته ی ایسنا، وی دیدگاه‌هایی مبنی بر عدم تبعیت از مجلس و قوانین آن را نوعی استبداد دانست و گفت: خطر این جور نگاه‌ها به مراتب بیشتر از اصلاح‌طلبان است؛ چراکه اصلاح‌طلبان شاید در برخی مسائل فرهنگی اهل تساهل و تسامح باشند، اما عقل‌شان را به کار می‌برند.
 
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها را امری مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: متاسفانه مجلس مانع این کار است و به جای این‌که از حقوق مردم دفاع کند بر عکس کار می‌کند.
 
دانشجویی پرسید: چرا شما تنها از وظایف حکومت سخن می‌گویید و از تکالیف مردم حرفی نمی‌زنید؟
 
مطهری پاسخ داد: در مورد تکالیف مردم در مقابل نظام همه صحبت می‌کنند، اما در دفاع از حقوق مردم کمتر افرادی می‌آیند و کمتر جرأت می‌کنند که حرف بزنند، همان‌گونه که در مورد ستار بهشتی همه از من انتقاد کردند که چرا در مورد شهادت بسیجی‌ها حرفی نمی‌زنی که گفتم در مورد شهادت یک بسیجی همه نظام پشت سر او است و از او حمایت می‌کنند، اما در مورد ستار بهشتی کسی جرأت نمی‌کرد حرفی بزند.
 
وی در مورد موضوع دفن ریچارد فرای در اصفهان نیز اظهار کرد: مدرکی را که نشان دهد او جاسوس است، من ندیده‌ام بلکه او یک ایران‌دوست بوده که در دولت خاتمی از دولت وقت می‌خواهد که اجازه دهند او را در خاک ایران دفن کنند و در دولت احمدی‌نژاد هم تعهد کتبی می‌گیرد که او را در کنار مقبره پوپ دفن کنند که حتی احمدی‌نژاد در آن جلسه یک منزل در اصفهان به او هدیه می‌کند.
 
وی ادامه داد: این‌که کسی می‌خواهد در خاک ایران دفن شود چیز عجیبی نیست و نشانه عظمت ایران است که یک دانشمند از کشوری که دشمن ماست می‌خواهد در ایران دفن شود و اگر هم جاسوس باشد، جاسوس را دفن کنیم که خیلی خوب است!
 
این نماینده مجلس در پاسخ به سوالات مکرر دانشجویان در مورد رفع حصر موسوی و کرویی با بیان این‌که «من بارها گفتم و حتی در نطق پیش از دستور خودم در 8 دی ماه سال گذشته نیز تأکید کردم که این روش مصلحت نیست و باید مشکل رفع شود» مدعی شد: در آن جلسه اگرچه برخی از نمایندگان حتی در صحن علنی به من اهانت کردند اما تحقیقا نیمی از نمایندگان به من گفتند با سخنانت موافق هستیم، اما جرأت بیان آن را نداریم.
 
وی پیشنهاد داد: بهترین راه حل این است که طرفین از خطاهای یکدیگر بگذرند، هرچند خطاهای موسوی و کروبی عکس‌العمل کارهایی بود که دولت احمدی‌نژاد انجام می‌داد، اما به هرحال مرتکب خطاهایی شده‌اند که باید دو طرف یکدیگر را ببخشند، در فتنه 88 به عده‌ای از بزرگان نظام هم تهمت زده شد که باید اجازه دهیم بیایند و از خود دفاع کنند؛ اگرچه همان موقع از صداوسیما خواستند اما اجازه سخن به آن‌ها ندادند.
 
وی افزود: اگر بنا بر بخشش نیست، بیایند و همه را در یک دادگاه علنی محاکمه کنند. موسوی، کروبی، احمدی نژاد و حتی آن‌ها که بر خلاف قانون از احمدی‌نژاد دفاع می‌کردند. انتظار می‌رود از عقلای قوم که به صحنه بیایند و این موضوع را حل کنند و این‌که بگوییم آن‌ها باید توبه کنند تا آزاد شوند در اسلام چنین چیزی وجود ندارد و ظاهرا عده‌ای دوست دارند فتنه بماند و هر بار 9 دی بگیرند.
 
مطهری در پاسخ به درخواست دانشجویان برای اقدام نمایندگان مردم برای رفع حصر ادعا کرد: برخی از نمایندگان حتی جرأت ندارند در نطق خود به این موضوع اشاره کنند، چه برسد به این‌که بخواهند آثار مکتوبی از خود بر جای بگذارند؛ چراکه می‌ترسند سرنوشتی همانند نامه بیش از 100 نماینده مجلس ششم که در باب موضوع هسته‌ای به رهبری نوشتند و همگی به لیست سیاه رفتند و در دوره بعدی تأیید صلاحیت نشدند، پیدا کنند.
 
وی ایران را تنها کشوری برشمرد که خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد و از 3 استقلال سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در کشور سخن گفت.
 
وی به اقدامات گشت ارشاد و اقدامات نیروی انتظامی نیز اشاره کرد و گفت: البته امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد؛ کار فرهنگی باید انجام شود، اما بعد از کار فرهنگی اگر عده‌ای رعایت نکردند و دوباره با وضعیت ناهنجار در جامعه ظاهر شدند با توجه به این‌که ما در ایران روابط آزاد نداریم، پس نمی‌توانیم اجازه دهیم تحریک کنند و باید با آن مقابله کنیم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه با قرائت چندین اصل از قانون اساسی در مورد آزادی‌های مطرح در این قانون سخن گفت و خاطرنشان کرد: همواره آرزو می‌کردم که ای کاش شهید مطهری دیرتر شهید می‌شدند تا در تدوین قانون اساسی حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا قانون اساسی بهتری می‌داشتیم.
 
وی با اعتقاد به «فاصله پیدا کردن با قانون اساسی» از این موضوع انتقاد کرد.
 
وی به مرگ ستار بهشتی در زندان اشاره کرد و افزود: عده‌ای در مجلس ناراحت بودند که چرا این سوال را از وزیر وقت کشور پرسیدم و معتقد بودند حفظ نظام بالاتر از این‌هاست که البته این‌ها برداشت‌های غلطی از قانون اساسی است؛ چراکه زندانی در زندان جز مجازاتی که دادگاه صادر کرده حق اعمال مجازات دیگری ندارند.
 
مطهری به اختلاف در مبانی آزادی عقیده و آزادی بیان میان اسلام و غرب نیز اشاره کرد و گفت: در اسلام نمی‌توانیم بگوییم هر عقیده‌ای آزاد است، اما هر تفکری آزاد است. انسان تنها موجودی است که با ماهیت ثابت به دنیا نمی‌آید و ماهیت او نیز از منفی بی‌نهایت تا مثبت بی نهایت قابل بررسی است. هنر اسلام در این است که تفاوت میان مادیت و معنویت را مطرح نکرد، بلکه به ترکیب ماده و معنا پرداخت در حالی که کلیسا و برخی دیگر میان مادیت و معنویت تفاوت قائل شدند و فاصله انداختند تا این‌که مردم از دین گریزان شدند.
 
وی خاطرنشان کرد که شهید مطهری بر آزادی تفکر اهتمام داشت و برای آن ارزش قائل بود.