کد خبر: ۳۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۹

یک اثر شش هزارساله در زنجان کشف شد

ایرنا: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: اثر مهم باستانی پیکرک سفالی گاو با قدمت شش هزار ساله در زنجان کشف شد.

یک اثر شش هزارساله در زنجان کشف شد
مهرداد عسگریان روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: این پیکره سفالی گاو نر به ابعاد 2 در 3 در چهار سانتی متر و وزن 20 گرم به رنگ نخودی مایل به قرمز است.

وی گفت: این پیکرک سفالی به صورت اتفاقی از یکی از مکان های تاریخی در منطقه قره پشتلو از توابع شهرستان زنجان به دست آمده است.

وی اظهار کرد: طبق نظریه کارشناسان باستان شناسی، قدمت این پیکرک سفالی به دوران مس و سنگ 4500 - 3000 سال قبل از میلاد تعیین شده است.

عسگریان یادآوری کرد: کشف این پیکرک سفالی موید ویژگیهای هنری پیش از تاریخ در این منطقه است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: در قسمت تحتانی زیر شاخ سمت راست این پیکرک منفذی تعبیه شده که احتمالا محل اتصال تجهیزات به این پیکرک بوده است.

عسگریان گفت: ساخت این گونه پیکره های کوچک سفالی حیوانات در دوران پیش از تاریخ رایج بوده و در برخی مواقع با باورها و اعتقادات جوامع پیوند داشته است.

وی خاطرنشان کرد: عصر مس و سنگ به دوره هایی از زندگی انسان‌های گذشته گفته می شود که در آن انسان از سنگ و ابزار آلات مسی استفاده می کرده است.

عسگریان اضافه کرد: این پیکرک سفالی در هفته میراث فرهنگی ˈ28 اردیبهشت تا سوم خردادˈ در موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان ˈعمارت ذوالفقاریˈ به نمایش گذاشته خواهد شد.