کد خبر: ۳۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۷

روحانی با موج تخریب‌ها چه کند؟

از همان روزي كه حسن روحاني سكان قوه مجريه را در دست گرفت صاحبنظران گفتند كه ماه عسل دولت يازدهم در خوش‌بينانه‌ترين حالت چهار تا شش ماه بيشتر دوام نمي‌آورد و پس از آن نقد روي نقد است كه از سوي رقيبان روانه پاستور خواهد شد. از قضا اين پيش‌بيني‌‌ها درست از آب در آمده است و حالا كه عمر تيم روحاني در پاستور به هشت ماهگي‌‌اش نزديك مي‌شود كوچك‌ترين تحرك دولت روحاني به سوژه منتقدان و مخالفان دولت تبديل شده است.

فرقي نمي‌كند كه دولت در حال برنامه‌ريزي براي اقدامي جديد باشد يا در حال كار كارشناسي براي سامان دادن مشكلاتي كه از دولت محمود احمدي‌نژاد به ارث برده است، بحث هرچه باشد مخالفانش براي اعلام نظر عليه كابينه روحاني سازشان را به سرعت كوك مي‌‌كنند و هماهنگ مي‌نوازند. در مقابل اين همنوازي جناحي و حساب شده منتقدان دو آتشه دولت روحاني، دولتمردان به‌شدت درگير حساب و كتاب امورشان هستند و اگر فرصتي به دست آورند هم بايد به سرعت خودشان را به بهارستان برسانند تا شايد كارت زردهاي مجلس به كابينه بيشتر نشود. منتقدان دولت كه بيراه نيست آنها را مخالفان حزبي دولت بناميم اما سوار بر موج رسانه‌يي كه به راه انداخته‌اند به نفع جريان سياسي متبوعشان مي‌تازند.

پايگاه مردمي روحاني را نشانه گرفته‌‌اند كه مبادا در انتخابات سال آينده مجلس شوراي اسلامي همين بدنه اجتماعي پيروزي مجدد ائتلاف اعتدال و اصلاحات را سبب شود. دولت اين روزها به‌شدت سرگرم سر و سامان دادن به بحث هدفمندي يارانه‌هاست و پروژه «نه به يارانه نقدي» را به كليد زده است غافل از اينكه همين اقدام كه با كمترين كار تبليغي رسانه‌يي در دستور كار دولت قرار گرفته است بهترين فرصت را براي مخالفانش مهيا كرده است، از آنجا كه دولت رسانه چنداني در اختيار ندارد بدون اينكه برنامه تبليغي هدفمندي براي تشريح و به ثمر رساندن درخواستش براي انصراف از دريافت يارانه نقدي تدوين كند يا حتي بدون اينكه شخص روحاني بخواهد در قاب تلويزيون با مردم درباره ضرورت آن و اهداف دولت از كليد زدن اين پروژه سخن بگويد دولتمردان تنها شعاري را طراحي و ميدان را به نفع رقيب خالي كرده‌اند.

رقيب هم كه طي هشت سال گذشته خوب ذائقه مردم را فهميده به يكه تاز ميدان تبديل و خيلي زودتر از پيش‌بيني‌هايش يك گام به هدفش يعني تحت تاثير قرار دادن پايگاه اجتماعي دولت به نفع خود نزديك شده است و اگر مسير برايش بر همين روال باز باشد در فرصتي ديگر و با بهانه‌يي ديگر به مقصود خود مي‌رسد.

راهكار مقابله روحاني با بازي سياسي رقبايش
در همين راستا با شهربانو اماني، فعال سياسي اصلاح‌طلب و سخنگوي سابق خانه احزاب به گفت‌وگو پرداختيم و نظر او را درباره اقدام مناسب دولت براي مقابله با رقيبان سياسي‌اش جويا شديم. به زعم اماني تنها راه خلاصي روحاني و تيمش از اين بازي‌هاي سياسي تدارك ديده شده اين است كه آنها شفاف و ساده واقعيت‌هاي كشور را براي مردم تشريح كنند.

اماني با اعتقاد به اينكه طبيعتا مشكلاتي كه امروز مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند ماحصل تصميم‌گيري‌هاي نابخردانه و غيركارشناسي در هشت سال گذشته بود، گفت: از سوي ديگر ايران كشوري پهناور است كه مشكلات خاص خودش را دارد و عزم و اراده‌يي هماهنگ در تمام سطوح مديريتي كشور مي‌طلبد كه متاسفانه كمتر دركشور شاهد آن بوده‌ايم. او گفت كه در كنار اين فقدان هشت سال گذشته مشكلاتي به وجود آمد كه به خاطر بي‌تدبيري و تمايل مديران قبلي به رويه پوپوليستي با بي‌توجهي به هشدارهاي كارشناسان بزرگ و بزرگ‌تر شدند.

شرايط كاري تيم روحاني دشوار و ويژه‌ است
به گفته اماني بي‌توجهي به نقدهاي دلسوزانه نخبگان، كارشناسان و صاحب‌نظران در كنار قانون‌گريزي مديران دولت قبلي كه يكي از مشتركات مديران دولت‌هاي نهم و دهم بود از جمله عوامل شكل‌گيري مشكلات كشور در سال‌هاي اخير هستند. سخنگوي سابق خانه احزاب در ادامه گفت‌وگويش با« اعتماد» تاكيد كرد شرايط كشور شرايطي ويژه شد كه پذيرش مسووليت اجرايي آن بيش از پيش دشوار شد. به عقيده او در اين ميان حسن روحاني آگاهانه و با علم به كاستي‌ها و نقصان زيرساخت‌هاي كشور به ميدان آمد و براي اصلاح رويه دست به كار شد. شرايط كاري تيم آقاي روحاني شرايط دشوار و ويژه‌يي است و مخالفت‌هاي جمعي كه طي هشت سال گذشته مدح دولت احمدي‌نژاد را مي‌گفتند و مانع بي‌تدبيري‌هاي آن دولت نشدند، شرايط را براي دولت تدبير و اميد سخت‌تر هم مي‌كند.


پيامك‌سازي براي خبرسازي عليه دولت
اماني گفت: روحاني و تيمش خوب مي‌دانند كه در كنار مشكلات اساسي كشور مخالفان جدي هم در داخل كشور و هم در خارج از كشور دارند كه منافع مخالفان خارج‌نشينان‌شان با ايجاد مناقشه بين ايران وكشورهاي تاثيرگذار دنيا گره خورده است و منفعت مخالفان داخلي‌شان هم با شفاف‌سازي و قانون‌مداري دولت به خطر مي‌افتد. اين فعال اصلاح‌طلب تاكيد كرد كه به همين دليل هم هست كه هنوز عمر دولت يازدهم به يك سال نرسيده تمام اراده‌شان را براي تضعيف دولت به كار گرفته‌اند.

مخالفان دولت خوب مي‌دانند كه قدرت دولت روحاني از بدنه اجتماعي‌اش است به همين دليل هم در نخستين گام‌شان بدنه اجتماعي و پايگاه مردمي روحاني و تيمش را نشانه گرفته‌اند. به اين منظور اين روزها در شبكه‌هاي مجازي، سايت‌هاي خبري و حتي پيامك‌هاي تبليغاتي عليه كوچك‌ترين و بزرگ‌ترين دستاوردهاي دولت يازدهم خبرسازي منفي مي‌كنند تا بر ذهن مخاطب تاثير بگذارند و براي حمايت و اميدواري به دولت روحاني ترديد ايجاد كنند.

روحاني بايد از مردم ياري بخواهد
از سوي ديگر در اقدامي هماهنگ با اين جريان جبهه پايداري هم در مجلس شوراي اسلامي تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا وزراي دولت روحاني را در راه رفت و برگشت به مجلس خسته كند. پيش از اين در بين نمايندگان تمامي ادوار گذشته مجلس شوراي اسلامي عرف بود كه به دولت و وزرا يك سال زمان بدهند تا بر اوضاع و احوال خوب مسلط شوند، بعد از آنها توضيح و دفاع بخواهند، اما متاسفانه در اين دوره از مجلس شوراي اسلامي نمايندگاني كه بيش از سه سال به جز دفاع از دولت احمدي‌نژاد سخني نگفتند به خاطر عملكرد وزراي قبلي از وزيران دولت روحاني طرح سوال و آنها را به استيضاح تهديد مي‌كنند. در اين شرايط است كه روحاني و دولتمردانش بايد بيايند و راحت با مردم سخن بگويند، روحاني همان‌طور كه در فصل تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري رو به مردم كرد و شرايط بد كشور را توضيح داد از مردم ياري و كمك بخواهد

*اعتماد