کد خبر: ۳۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۳

MI6 به نخست وزیر انگلیس هشدار داد

فارس نوشت:

رئیس سرویس امنیت خارجی انگلیس (MI6) به نخست وزیر انگلیس گفته، اگر غرب برای حمایت از دولت اوکراین نیروی نظامی اعزام کند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آرام نخواهد نشست.

به گزارش روزنامه «میرور»، روسای سازمان‌های جاسوسی انگلیس هشدار داده‌اند هر گونه اقدام نظامی غرب یا انگلیس در اوکراین می‌تواند به جنگ همه جانبه با روسیه منجر شود. جان ساورز، رئیس MI6 انگلیس به دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفته اگر غرب برای حمایت از دولت اوکراین نیروی نظامی اعزام کند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آرام نخواهد نشست.

یک منبع عالی رتبه در این باره گفت: پیام اصلی این است ارزش ندارد، بخواهیم جنگ جهانی سوم را بر سر اوکراین آغاز کنیم.

بر اساس این گزارش، روسای ناتو در حال بررسی گزینه‌های مختلف از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه گرفته تا پیشنهاد کمک نظامی هستند. اما عوامل MI6 و ستاد اطلاعات دفاعی انگلیس هشدار داده‌اند این بحران می‌تواند به جنگ داخلی خشونت‌آمیز با اوکراینی‌هایی منجر شود که اعلام استقلال کرده‌ و به روسیه پیوسته‌اند.

میرور نوشت: گروه‌های غیر مسلح انگلیسی به طور مخفیانه در سراسر اوکراین حضور دارند و گذرگاه‌ها و شهرهایی را که حمایت روسیه از آنها قوی است، تحت نظر دارند.

کارشناسان بر این باورند، کاهش بودجه نظامی در سراسر اروپا پوتین را به انجام اقدامات جسورانه‌تر ترغیب کرده است. یک منبع دفاعی در این باره گفت: پوتین کشورهای اروپایی را تهدید تلقی نمی‌کند.

وی افزود: شاید آمریکا تنها کشوری باشد که بتواند با او مقابله کند اما پوتین این گونه برآورد کرده که بعد از عراق و افغانستان، اوباما وارد جنگ دیگری نخواهد شد.

در این گزارش آمده: نیروهای نظامی انگلیس در طی بیش از 100 سال گذشته، در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار دارند. ارتش انگلیس تا سال 2015، به 82 هزار نیرو کاهش خواهد یافت.