کد خبر: ۳۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۴

زنگنه: آمریکا از «توافقنامه مقر» تخطی کرده است

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت که آمریکا با ندادن روادید به حمید ابوطالبی از توافقنامه مقر تخطی کرده و باید این موضوع مورد اعتراض دبیرخانه سازمان ملل قرار گیرد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان تعریفی از توافقنامه مقر، گفت: این قرارداد، توافقنامه‌ای است که در سال 1947 بین آمریکا و سازمان ملل منعقد شد که در چارچوب این توافقنامه برخی از افراد خاص (در موارد استثنایی) که ممکن است سابقه بسیار نامطلوبی در عرصه بین‌المللی داشته باشند، نباید به عنوان نماینده معرفی شوند.

وی با برشمردن موارد عنوان شده در توافقنامه مقر، ادامه داد: این توافقنامه شامل ارایه خدمات لازم برای استقرار آن سازمان، مصونیت‌های سیاسی لازم به اعضای آن سازمان، ارایه روادید لازم برای افرادی که در آن سازمان فعالیت کرده یا نماینده کشورهایی که برای اجلاس‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و یا ارایه روادید اقامت برای نمایندگان دایمی کشورها می‌شود.

این استاد حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: طبق موافقتنامه مقر، آمریکا و کشورهای دیگری مانند اتریش، سوئیس(ژنو) و ... ملزم هستند به این موافقنامه عمل کنند و اگر کشور میزبانی به این توافقنامه عمل نکرد باید موضوع را اعلام کند تا سازمان ملل تدابیر دیگری را اتخاذ کند.

صباح زنگنه تاکید کرد: در موارد استثنایی، کشورهای مقر با بیان دلیل می‌توانند نسبت به ارایه خدمات یا پس گرفتن خدمات لازم اقدام کنند، اما دبیرخانه سازمان ملل می‌تواند به اقدام این کشورها اعتراض کرده و بر حق کشورهای عضو اصرار کند؛ البته در چنین مواردی راه‌هایی نیز وجود دارد که حل و فصل این نوع مسایل و اخذ نتیجه نهایی در موافقتنامه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این که ممکن است آمریکا ادعاهایی داشته باشد اما دبیرخانه سازمان ملل می‌تواند این ادعاها را مورد بررسی قرار دهد، معتقد است که عدم صدور ویزا برای آقای ابوطالبی خلاف حقوق بین‌الملل به نظر نمی‌رسد؛ زیرا اینگونه موارد در توافقنامه مقر ذکر شده است، اما دبیرخانه سازمان ملل می تواند نسبت به این موضوع اعتراض کند.