کد خبر: ۳۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۸

هندی ها تحمل کاهش واردات طلا را ندارند

 وزارت تجارت هند محدودیت واردات طلا را در دراز مدت مناسب نداسته و خواستار برداشتن موانع موجود شده است.

به گزارش ایرنا، ˈ راجیو کرˈ قائم مقام وزارت بازرگانی هند روز سه شنبه گفت سیاست اعمال شده برای کاهش واردات طلا درکوتاه مدت مناسب است اما در بلند مدت قابل تحمل نخواهد بود.

وی بااشاره به اینکه دولت هند می بایست تصمیم های شفاف دراین زمینه اتخاذ کند، افزود: سیاست فعلی دربلند مدت پایدار نیست و نیاز به اصلاحات مناسب دارد.

وی گفت، افزایش کسری بودجه جاری دولت تقاضا برای واردات طلا را افزایش داده اما بانک مرکزی هند واردات فلزات گرانبها را محدود نموده است.

میزان واردات طلای به هند در نوامبر سال گذشته با 19تن کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 162تن رسید.

همچنین میزان کسری بودجه جاری هند از چهارونیم درصد تولید ناخالص داخلی به سه ممیز یک درصد درماه های آوریل تا سپتامبر سال مالی گذشته کاهش یافت.

میزان ارزش واردات طلا و نقره به هند با 71 ممیز چهار درصد کاهش به یک میلیارد دلار و 630 میلیون دلار در ماه فوریه امسال رسید.

میزان ارزش صادرات طلا و جواهرات و فلزات گرانبها نیز با چهار ممیز 18 درصد کاهش به سه میلیارد و 590 میلیون دلار در11 ماه اول سال مالی گذشته رسید.

ارزش کل محموله های طلا و جواهرات هند نیز با کاهش هفت ممیز 15 درصدی به 35میلیارد و 730 میلیون دلار در سال مالی گذشته رسید.

ماه گذشته بانک مرکزی هند به برخی از بانک های وارد کننده طلا مانند اگزیس بانک اجازه واردات طلا برمبنای طرح 80 به 20 را داده بود.

برخی کارشناسان می گویند کسری بودجه هند عمدتا به دلیل کاهش در میزان واردات نفت و طلا بوده است. یکی دیگر از دلایل این کاهش افزایش 10درصدی تعرفه گمرکی برای واردات طلا می باشد.

بانک مرکزی هند تلاش دارد تا کسری بودجه هند را به دو ممیز پنج درصد تولید ناخالص داخلی برساند.

براساس آخرین گزارش شورای جهانی طلا، چین در سال 2013 کشور هند را در واردات طلا پشت سرگذاشت و به صورت بزرگترین وارد کننده این فلز قیمتی درجهان درآمد. واردات طلای چین در سال 2013 با 32درصد افزایش در مقایسه با سال قبل از آن به یک هزار و 66 تن بالغ شد.

گفته می شود خانواده های هندی حدود 18هزار تن طلا دارند که 11درصد از سهم بازار جهانی است و ارزش آن به بیش از 950 میلیارد دلار می رسد.

برخی از اقتصاددانان هندی معتقدند ارزی که برای واردات این فلز گران قیمت صرف می شود برکسری تجاری این کشور تاثیر گذاشته است.