کد خبر: ۳۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۱

مشخصات تاکتیک های جدید نظامی روسیه در اوکراین

یک روزنامه امریکایی با اشاره به تحولات اخیر اوکراین از به کارگیری تاکتیک های جدید نظامی از سوی روسیه در سرزمین انقلاب نارنجی خبر داد.

به گزارش مهر، نیویورک تایمز در گزارش خود می نویسد: "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را متهم کرده که در مورد شبه جزیره کریمه همانند قرن 19 میلادی عمل می کند. 


با این وجود کارشناسانی که تحولات اوکراین و تحرکات ارتش روسیه بویژه در مرزهای اوکراین را دنبال می کنند به نتیجه دیگری در خصوص استراتژی نظامی روسیه رسیده اند. به گفته این کارشناسان یک ارتش کوچک شده در حال بکارگیری تاکتیک های قرن 21 که ترکیبی از جنگ سایبری و کمپین اطلاعاتی و استفاده از نیروهای آموزش دیده در سطح عالی محسوب می شود، است. 


کارآیی این استراتژی به حدی است که این نیروها به راحتی می توانند مواضع مختلف را به تسخیر خود درآورند.


"جیمز استاوریدیس" از فرماندهان بازنشسته ناتو در این رابطه می گوید: این یک تغییر اساسی در این مورد است که نیروی زمینی ارتش روسیه چگونه بر مشکلات خود فائق می آید. آنها به خوبی از گزینه هایی که در اختیار دارند استفاده می کنند.


به گفته مقامات نظامی غربی، توانائی هایی که ارتش روسیه به نمایش می گذارند نه تنها در اوکراین و برای مقامات این کشور مهم است بلکه موجب بروز نگرانی های امنیتی در مولداوی، گرجستان، آسیای مرکزی و حتی کشورهای مرکزی اروپا و حتی اعضای ناتو شده است.


در ادامه این گزارش آمده است: آنچه روسیه در خصوص اوکرین به اجرا می گذارد با مواردی همچون حمله خمپاره ای، حمله هوایی، حمله به چچن در سال 2000 میلادی و یا استفاده از موشک های زمین به زمین یا زمین به هوا تفاوت های زیادی دارد.


به گفته برخی دیگر از کارشناسان علوم نظامی، روسیه برنامه های نظامی خود را به گونه ای اجرا می کند که درصد موفقیت آنها با توجه به اقلیت های روس تباری که در شرق اوکراین وجود دارند بالا باشد. حمایت این اقلیت ها از برنامه های مسکو نیز باعث می شود تا تاکتیک های مورد نظر روسیه با سهولت بیشتری اجرا شوند و این موضوع می تواند یکی از دلایل مهم موفقیت استراتژی روسیه باشد.


به کارگیری این تاکتیک نظامی جدید به دلیل برنامه های است که ارتش روسیه در مورد "خارج نزدیک" (کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی) دارد. از همین رو موفقیت هایی که روسیه در کریمه و اوکراین بدست آورده فقط به خاطر قابلیت های نظامی روس ها نیست بلکه برنامه هایی است که مسکو در بخش های مختلف به اجرا گذاشته است.


این وضعیت در حالی است که کشورهای غربی مدعی هستند روسیه نزدیک به 40 هزار نیروی نظامی در مرزهای خود با اوکراین مستقر کرده است.


به هر حال ترکیب مواردی همچون جنگ تبلیغاتی، استفاده از ابزارها و عملیات های سایبری با قوای نظامی موجب شده تا روسیه تا امروز در مواجه با غرب در اوکراین پیروز باشد.