کد خبر: ۳۵۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۱
کرونا در روزی که گذشت

هنوز به قله موج پنجم نرسیدیم/ واکسیناسیون بالای ۴۰ سال کی تمام می‌شود؟

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در شبانه روز گذشته ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و روند گسترش شیوع ویروس در کشور ادامه پیدا کرد.

همچنین از دیروز تا امروز ۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۶۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت ترسناک در تهران

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی این استان، اظهار داشت: امروز از مرز ۹ هزار بیمار بستری عبور کردیم و اکنون بیش از ۹ هزار بیمار در مراکز درمانی بستری هستند که ۲۵۰۰ بیمار از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

وی با بیان اینکه در روز گذشته شاهد ۱۹ هزار بیمار سرپایی در استان تهران بودیم، گفت:‌حدود ۱۶۰۰ بیمار ورودی به مراکز درمانی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران داشته‌ایم؛ ضمن اینکه ۲۵۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رئیس مقابله با ستاد کرونا با تأکید بر اینکه همه شاخص‌های مربوط به وضعیت کرونایی استان تهران رو به افزایش است، یادآور شد: تیم‌های پایش ما در ۱۱۸ بیمارستان استان تهران شرایط را ارزیابی می‌کنند تا هر جا نیاز به توسعه تخت‌ها باشد این کار انجام شود.

آخرین وضعیت کرونا در سیستان‌وبلوچستان

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید- ۱۹ هم درباره وضعیت کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان توضیح داد: طی هفته اخیر از شهرستان های مختلف استان سیستان و بلوچستان بازدید داشته ام و طبق مشاهدات و گزارشات وضعیت اینجا اینطور نیست که از کنترل خارج شده باشد و مراکز درمانی خدمات خوبی به بیماران سرپایی، بستری و آی سی یو ارائه می دهند.

عابدینی اضافه کرد: اما به هر صورت در اپیدمی ها شرایط خاص می شود و چون سیستان و بلوچستان در پیک های قبلی تعداد مبتلایانش کمتر از بقیه استان ها بوده و جزء استان هایی بوده که کمتر درگیر ویروس انگلیسی در پیک چهارم شد.

وی تأکید کرد: فعلا شرایط اپیدمی در استان سیستان بلوچستان به لحاظ تخت، دارو و غیره تحت کنترل است و با امکانات استان می توانند وضعیت را مدیریت کنند.

هنوز به قله کرونا موج پنجم نرسیدیم

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که برخی از کارشناسان معتقد هستند ایران هنوز به قله موج پنجم کرونا نرسیده است.

سیدعلیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید-۱۹ در این رابطه گفت:  فکر می‌کنم هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و شاید در نزدیکی آن باشیم؛ به هر صورت همه این‌ها بستگی به این دارد که اطلاعات دقیق در دسترس داشته باشیم و این در حالی است که رفتارهای ما هم می‌تواند در شرایط موثر باشد.

ناجی گفت: تقاضا دارم وقتی شرایط قرمز اعلام می‌شود نظارت بر این شرایط هم کامل انجام شود. در شرایط قرمز کرونایی چرا باید مراکز خرید و رستوران‌ها باز باشند؟ با عدم نظارت خلاصی مناسبی از پیک نخواهیم داشت و فشار فراوانی به کادر درمان وارد می‌شود.

اتمام واکسیناسیون ۴۰ سال به بالا و گروه‌های پرخطر تا مهر

البته خوشبختانه روند واکسیناسیون کرونا در کشور در این مدت بهبود یافته است.

تا کنون ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۴۹ دُز رسید.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در این رابطه گفت: تا آخر مهر قطعا گروه سنی بالای ۴۰ سال را واکسینه کرده‌ایم. گروه سنی ۱۸ سال به بالا حدود ۶۰ میلیون نفر هستند و الان ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال داریم. تا پایان مهر ۲۲ میلیون نفر را می‌توانیم واکسینه کنیم و این عدد به علاوه گروه‌های در معرض خطر همچون مبتلایان به دیابت، سرطان و... است. تا پایان مهر مشاغل پرخطر از جمله رانندگان تاکسی و... هم واکسینه خواهند شد.

رئیسی با اشاره به تیتر منتشرشده از صحبت‌های چند روز پیشش مبنی بر بدقولی روس‌ها در تحویل واکسن، تصریح کرد: من در خصوص واکسیناسیون ۶۰ سال به بالا صحبت می‌کردم و گفتم تا چهارشنبه با واکسن موجود و در اختیار، واکسیناسیون این افراد به اتمام می‌رسد و گفتم برای این موضوع بر خط تولید واکسن روسی در ایران حساب نمی‌کنیم و بر واکسن‌های موجود حساب می‌کنیم.