کد خبر: ۳۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۳

تانزانیا مشتری جدید پتروشیمی ایران

مهر: شرکت ملی صنایع پتروشیمی هر چند از کشورهای چین، هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و خاور دور به عنوان مشتریان اصلی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران یاد می‌کنند اما کشورهای آفریقایی هم به تدریج در صف خرید محصولات پتروشیمیایی ایران قرار می‌گیرند.

از این رو همزمان با آغاز صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چندین محموله از محصولات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی صادر شده است.

در سال‌های گذشته کشورهایی همچون چین، هند، بنگلادش، سریلانکا، پاکستان و عراق و تا حدودی ارمنستان، مالزی و چندین کشور آسیایی مشتری اصلی برخی محصولات پتروشیمی ایران به ویژه کود اوره و آمونیاک بودند که سال گذشته علاوه بر کشورهای آسیایی چندین کشور آفریقایی همچون موزامبیک و تانزانیا هم به جمع خریداران ین دو محصول پتروشیمی پیوسته اند.

علي‌اصغر خزايي مدير بازاريابي پتروشيمي خراسان در گفتگو با مهر از صادرات حدود 220 هزار تن اوره به کشورهای هند، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، مالزی و پاکستان خبر داده و اعلام کرده است: علاوه بر کشورهای همسایه و آسیایی، اوره این مجتمع پتروشیمی به تانزانیا به عنوان کشوری آفریقایی و چند کشور اروپایی هم صادر شده است.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرده است: محموله‌های ملامین بزرگترین پتروشیمی شمالغرب ایران به برخی از کشور آفریقایی صادر شده است.

این در حالی است که بهمن زمانی مدیرعامل پتروشیمی پردیس هم پیشتر از ورود برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی به لیست خرید اوره پتروشیمی خبر داده بود.

حسن پیوندی قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه حضور ایران در بازار پتروشیمی اروپا برای دو طرف دارای مزیت های متعددی است و تبادل محصولات به یک معامله برد- برد برای ایران و کشورهای اروپایی تبدیل شده است، تاکید کرده است: بر خلاف بازارهای اروپایی، بازارهای آسیایی جذابیت بالاتر اقتصادی و تجاری برای محصولات پتروشیمی ایران برخوردار است.