کد خبر: ۳۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۴

شرط «عبدالفتاح سیسی» برای بازگشت اخوان به عرصه سیاسی مصر

عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع پیشین مصر و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در گفت‌وگو با سردبیر پیشین روزنامه الحیات تأکید کرد بازگشت اخوان‌المسلمین به زندگی سیاسی با شروطی همراه است.
 
به گزارش فارس، «جهاد خازن» نویسنده مصری و سردبیر پیشین روزنامه الحیات تأکید کرد، در دیداری که با «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع پیشین و نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری مصر داشته السیسی یادآور شده که بازگشت اخوان المسلمین به زندگی سیاسی با شرط‌هایی همراه خواهد بود.

خازن که با برنامه «صاله التحریر» گفت‌وگو می‌کرد تأکید کرد که السیسی دارای شخصیت مدنی بوده نه شخصیت نظامی و افزود: السیسی از بازگشت اخوان به زندگی سیاسی استقبال کرده و تأکید کرده که شرط آن دوری از خشونت است و اخوان را مخاطب قرار داده و گفته: به عنوان یکی از بخش‌های اصلی کشور از بازگشت شما استقبال ‌می‌کنیم اما باید از خشونت دوری کنید.

این نویسنده مصری با اشاره به تلاش کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کمک به مصر گفت که اگر السیسی به قدرت برسد با مشکلات و دشواری‌های فراوانی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

وی همچنین گفت که السیسی در این دیدار تأکید کرده که روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس باید برابر باشد و تکیه کردن بدون مقابل به این کشورها را نمی‌پذیرد.

بعد از برکناری «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب مردم مصر که وابسته به اخوان المسلمین است، موج شدیدی در این کشور علیه یکی از بزرگترین احزاب مصری ایجاد شد.

بسیاری از رهبران اخوان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده و در دادگاه‌های مصر با اتهامات متعددی روبه رو شده و محاکمه می‌شوند.

سرکوب اعضای اخوان به سرکوب زنان حامی این گروه نیز کشیده شد و تعدادی از آنان در جریان اعتراض به برکناری مرسی کشته، زخمی و یا زندانی شدند.

دولت موقت مصر در راستای حذف کامل اخوان اقدام به انحلال این گروه کرد و فعالیت حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی اخوان را ممنوع اعلام کرد. نهاد قضائی مصر نیز فعالیت این گروه را غیرقانونی اعلام کرد و دستور مصادره اموال اخوان در سراسر مصر را داد.

دولت موقت مصر با قرار دادن اخوان در فهرست گروه‌های تروریستی این گروه را به اقدامات خشونت آمیز علیه دولت متهم کرده، این در حالی است که اخوان المسلمین بارها بر مسالمت آمیز بودن اعتراضاتش پافشاری کرده است.