کد خبر: ۳۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۴

ولایتی: انتخابات افغانستان بخشی از تحولات مثبت این کشور است/ ما با همه کشورهای آسیای مرکزی ارتباط و روابط همکاری نزدیکی داریم


رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دیدار با وزیر امورخارجه لتونی گفت: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بسیار سالم و با امنیت کامل برگزار شد و بخشی از تحولات مثبت این کشور بود.

به گزارش ایرنا،  «علی اکبر ولایتی» صبح چهارشنبه در دیدار با «واندر پیلد گویچ» با تبریک این که لتونی در سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت گفت: ریاست اتحادیه اروپا مسوولیتی بزرگ و حساس است و نظرات شما درباره بحران منطقه ای به خصوص اوکراین می تواند مهم باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که لتونی جزو اولین کشورهای جداشده از اتحاد جماهیر شوروی بود افزود: در موضوع آسیای مرکزی و افغانستان، انتخابات افغانستان از موضوعات مهمی است که نتایج آن تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد.

ولایتی اضافه کرد: ما با همه کشورهای آسیای مرکزی ارتباط و روابط همکاری نزدیکی داریم و در یکی دو سال اخیر این همکاری ها افزایش یافته است.



** ناتو و افغانستان اولویت برنامه آینده لتونی

وزیر امورخارجه لتونی نیز در این دیدار با بیان این که اولین باری است که به ایران می آید و کشورش در سال آینده نیز رییس اتحادیه اروپا می شود گفت: مساله ناتو و افغانستان جزو مسائل اصلی ما است.

واندر پیلد گویچ با اشاره به بحران اوکراین اظهارداشت: ما برنامه های توسعه اقتصادی خود را دنبال می کنیم و همین را هم برای اوکراین می خواهیم.

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا پیگیر مسائل و تحولات سیاسی اوکراین بوده و ما هم به تبع این اتحادیه تحولات اوکراین را دنبال می کنیم.

وزیرامورخارجه لتونی تصریح کرد: هر چند که بحران اوکراین طولانی شده است اما ما به هر طریقی به حل مسائل اوکراین کمک خواهیم کرد.

واندر پیلد گویچ با یادآوری این که آذربایجان، اوکراین و لتونی اولین کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی بودند گفت: 23 سال پیش از آنها جداشدیم و اکنون در قالب اتحادیه اروپا به هم پیوستیم.