کد خبر: ۳۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۱

پیگیری ادعای "اخراج چند دانشمند هسته‌ای"، ناآگاهی یا دستوری جناحی

بیش از سه ماه پیش بود که ادعای "اخراج" چند نفر از کارکنان سازمان انرژی اتمی از سوی پدر شهید احمدی روشن مطرح و در فضای رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد.

به گزارش ایسنا، این موضوع در مدت زمان کوتاهی به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل 90 و تریبون نماز جمعه کشیده شد.

آیت الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران در سخنانی در نماز جمعه درباره اخراج تعدادی از افراد از سازمان انرژی اتمی گفت: "به من گفتند که در سازمان انرژی اتمی، بعضی از جوانان حزب‌اللهی را کنار زده‌اند و من هم به این موضوع انتقاد کردم."

پس از آن بود که رییس سازمان انرژی اتمی سکوت خود را شکست و درباره ادعاهای مطرح شده مربوط به اخراج چند از مدیران سازمان واکنش نشان داد.

علی اکبر صالحی به دیدار آیت الله جنتی رفت و توضیحاتی را دراین باره ارایه کرد که از سوی جنتی مورد پذیرش قرار گرفت و دستور داد آن بخش از سخنانش در نماز جمعه مربوط به این مساله از صدا و سیما پخش نشود.

در عین حال با وجود توضیحات رییس سازمان انرژی اتمی، این موضوع پایان نیافت و در فضای رسانه‌یی و دانشگاهی و رسمی کشور دست به دست چرخید.

علی اکبر صالحی در اسفندماه سال 92 با حضور در جمع تعدادی از همسران شهدای هسته‌ای درباره این موضوع اظهار کرد که این‌ افراد شش نفر هستند که استخدام رسمی سازمان هم نیستند. از این شش نفر، سه نفر در حال حاضر مشغول کار هستند که بعد از آمدن من به سازمان در مقام خود ابقاء شدند. از سه نفر دیگر، یک نفر که مدیرعامل یکی از شرکت‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی است اعلام کرده که با فلان معاون سازمان که به تازگی جابه‌جا شده‌ نمی‌تواند کار کند در حالی که معاون مذکور استخدام رسمی، استاد تمام دانشگاه و دارای چند نشان دولتی از دولت‌های هشتم و نهم و مورد تفقد نظام است و شخصیتی بزرگوار است. بعد از آن فرد مورد نظر به عنوان مشاور و عضو چند هیات مدیره مشغول به کار بودند اما به خواست خودشان از سمتی که در آن قرار داشتند رفتند چرا که می‌گفتند نمی‌توانند با آن معاون کار کنند و انتظار داشتند معاون مورد نظر جابه‌جا شود. دو نفر دیگر نیز اصرار در باقی ماندن در جای قبلی‌شان دارند اما بنا به تصمیماتی نیاز بود تا این جابه‌جایی‌ها صورت گیرد اما با این حال بنده از این دو نفر خواستم که هر کجا مدنظرشان است را پیشنهاد دهند و البته قرار است درباره بخش‌های پیشنهادی از سوی این دو نفر تصمیم‌گیری به اتفاق صورت گیرد.

صالحی تاکید کرد: خواسته‌های گروهی را نباید بر خواسته‌های ملی‌مان مقدم بدانیم چرا که این مساله مشکل‌آفرین است و اگر بر این مساله کسی یا کسانی اصرار دارند قرآن بیاورند و قسم بخوریم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و مقطعی که در آن قرار داریم گفت که در شرایط فعلی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است طرح این مباحث به صلاح نیست.

با وجود توضیحات رییس سازمان انرژی اتمی اما موضوع این چند نفر هم چنان از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز برخی گروه‌ها و شخصیت‌ها دنبال می‌شود.

هم‌چنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز یک‌شنبه هفته جاری در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی واحد زبان و ادبیات فارسی سخنرانی داشت و در حالی که به نظر می‌آمد دانشجویانی از دانشگاه‌های دیگر این مراسم را اداره می‌کردند چند سوال و ادعای آن‌ها درباره موضوع جا به جایی تعدادی از کارکنان سازمان انرژی اتمی با واکنش دانشجویان دیگر حاضر در جلسه و کمالوندی مواجه شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره ادعایی که این چند نفر را دانشمند هسته‌ای می خواند با رد این مطلب گفت که "این افراد دانشمند نبودند".

او ادامه داد: اگر کسی اعتراض دارد می‌تواند از مراجع مختلف اعتراضش را پیگیری کند اما برخی با طرح این مساله در رسانه‌ها به دنبال فرافکنی هستند. مدیر یک مجموعه مثل سازمان انرژی اتمی اگر نتواند چند نفر از مدیرانش را جابه‌جا کند که دیگر مدیر نیست. افرادی که شما از آن‌ها نام می‌برید نه دانشمند بودند و نه از سازمان انرژی اتمی اخراج شدند.

کمالوندی در پاسخ به این که چرا مجلس شورای اسلامی از اظهارات مسوولان سازمان انژری اتمی در این‌باره قانع نشد؟ با بیان این که درخواست چند نماینده را به پای مجلس شورای اسلامی نگذارید گفت: یکی دو نماینده در این باره سوال داشتند بعد از آن موضوع به کمیسیون اصل 90 کشانده شد که به نظر من کاری اشتباه بود. کمیسیون اصل نود وظیفه رسیدگی به شکایت یکی دو نفر درباره جابه‌جایی یک یا دو مدیر را ندارد بلکه شانی بسیار بالاتر دارد.

کمالوندی هم‌چنین روز چهارشنبه در پاسخ به ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر این که افراد مورد اشاره "به خاطر مخالفت با روند مذاکرات هسته‌ای و با هدایت و برنامه‌ریزی دولت روحانی" از سازمان انرژی اتمی اخراج شده‌اند به ایسنا گفت: هرچند تلاش خبرگزاری رویترز برای القا و بزرگ‌نمایی برخی اختلاف نظرهای طبیعی در کشورمان در موضوع هسته‌ای با تنظیم خبری تحریف شده و غیرحرفه‌یی محقق نشد، اما درس و پیام روشنی برای گروه‌های مختلف سیاسی در کشور دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همه باید توجه داشته باشند که با بهای سنگین ملی خواسته‌های صنفی و جناحی خود را دنبال نکنند.

وی یک بار دیگر تاکید کرد که "هیچ یک از این چند نفر آن طور که از سوی یک رسانه خارجی ادعا شده است به دلایل سیاسی جا به جا نشده‌اند.

معاون پارلمانی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد که متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی و نمایندگان مجلس نیز بسیار حساب شده و برنامه‌ریزی شده پیگیر تحقق برنامه این چند نفر هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نام این چند نفر از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام نمی‌شود؟ اظهار کرد: با توجه به ملاحظات سیاسی، امنیتی، اداری و از مهم‌تر به خاطر مسایل اخلاقی از اعلام نام این افراد خودداری شده است.

به گزارش ایسنا، با وجود توضیحات عالی‌رتبه‌ترین مقام سازمان انرژی اتمی درباره این چند نفر و حتی اعلام وی برای دست گذاشتن بر قرآن مجید که این تعداد از سازمان اخراج نشده‌اند و در چارچوب تغییر مدیریتی جا به جا شده‌اند، هم‌چنان تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن این مساله در بین افکار عمومی ادامه دارد. این تلاش‌ها موجب شده تا پای رسانه‌های خارجی نیز با نگرش و اهداف خود که طبیعتا در حمایت از منافع ایران نیست به این موضوع باز شود.

جا به جایی، کناره‌گیری یا اخراج به دلایل سیاسی، اداری، مالی، اعتقادی و غیره امری عجیب و تازه نیست که مردم و مسوولان با آن ناآشنا باشند. اگر موضوع جابه‌جایی تعدادی از افراد در سازمان انرژی اتمی که گفته می‌شود جایگاه علمی و تخصصی بالایی دارند در فضای سیاسی مورد توجه قرار گرفته است، آیا با این میزان پرداختن به این موضوع حفاظت از آن‌ها را با مشکل مواجه نمی‌کند؟ اگر این افراد از دانشمندان کشور هستند که نباید موضوع‌شان دهن به دهن هر جا مطرح باشد و دیر نیست که اسامی این افراد از برخی سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شود.

این در حالی است که در سال‌های گذشته برخی از متخصصان هسته‌ای کشور که در عرصه فن‌آوری و تکنولوژی هسته‌ای و چرخه سوخت که امروز کشور و مردم به آن افتخار می‌کنند با خطرات بی‌شمار جانی و مالی و علمی از جمله قرار گرفتن در فهرست سیاه تحریم‌های هسته‌ای مواجه بوده‌اند اما نه نامی از آن‌ها برده شده است و نه جنجالی بوده است و این افراد در چند سال گذشته در عمل از صحنه اصلی تحولات هسته‌ای به ناچار از کارها و پروژه‌های مهم کنار گذاشته شده‌اند در حالی که حتی اجازه خروج از کشور و زندگی بی‌دغدغه جانی برای خود و خانواده را متصور نیستند.