کد خبر: ۳۵۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۴

آهنی: ایران 100 میلیارد یورو طرح قابل اجرا دارد/یک توافق هسته‌ای به نفع همه است

سفیر ایران در فرانسه در سفری به منطقه"ایزر" از رییسان شرکت‌های این منطقه دعوت کرد در کشوری که هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه " Dauphiné Libéré Sud- Isere " کرد که متن آن به شرح زیر است:

سوال: پیام شما خطاب به رییسان شرکت‌های منطقه که با آن‌ها دیدار کردید چه بود؟ آیا هنوز نیازی احساس می‌شود که به آن‌ها اطمینان بیش‌تری داده شود؟

پاسخ: با وجود تحریم‌های غیرقانونی که در حال حاضر روی مردم ایران سنگینی می‌کنند، ما شاهد حضور شرکت‌های آمریکایی، آسیایی و اروپایی در ایران هستیم. مشکل شرکت‌های فرانسوی در"احتیاط" آن‌هاست. دیگر کشورهای اروپایی دارای ذهنیت بازتری نسبت به ایران هستند. بین ما و آن‌ها تبادل هیات‌های اقتصادی و پارلمانی و سیاسی وجود دارد در حالی که با فرانسه این‌طور نیست. به همین خاطر شرکت‌های فرانسوی نیاز دارند مقداری از بعد سیاسی تشویق شوند. در طول سال‌ها، ما هفتاد درصد تبادلات تجاری‌مان را با اروپا انجام می‌دادیم. با این تحریم‌ها و این ممانعت‌ها، سهم اروپا امروزه به کم‌تر از 30 درصد کاهش یافته است.

سوال: بخش‌های فعالیتی که شرکت‌های فرانسوی می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند کدامند؟

پاسخ: با توجه به ظرفیت‌های فراوان اقتصاد ما، زمینه‌های فعالیت شرکت‌های فرانسوی که با آن‌ها دیدار کردم مطلوب و مورد علاقه ما هستند. می‌توانم بگویم که در تمام زمینه‌ها این شرکت‌ها مورد استقبال قرار خواهند گرفت. در زمینه طرح‌های زیربنایی (ترن و مترو) و زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی هسته‌ای غیر نظامی که در آن فرانسه می‌تواند همکاری کند و می‌تواند تضمینی بیش‌تر باشد بر این که فعالیت هسته‌ای ما شفاف است. صنعت هواپیمایی غیرنظامی، اتومبیل‌سازی و صنایع دارویی و کشت و صنعت‌ها هم هستند.

سوال: آیا الان وقت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران است؟

پاسخ: ایران باید به عنوان یک شریک تجاری دیده شود و نه به عنوان یک بازار صرف. تا زمانی که توافق هسته‌ای نهایی شود و ما امیدواریم این کار در ژوییه صورت گیرد، وقت خوبی است برای این که شرکت‌های فرانسوی خود را برای این کار آماده کنند زیرا ما نزدیک به 100 میلیارد یورو طرح قابل اجرا داریم که در قالب همکاری مشترک، سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری دوجانبه می‌توانند محقق شوند. من به شرکت‌های فرانسوی اطمینان دادم که آن‌ها می‌توانند روی کمک‌های ما حساب کنند از این جهت که آن‌ها را با شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی مرتبط کنیم تا بتوانند سریع‌تر حرکت کنند.

سوال: دیدار سازمان ملل بین رییس‌جمهور اولاند و رییس‌جمهور روحانی، آیا اولین علامت این همراهی و تعهد سیاسی بود؟

پاسخ: کاملا. فضای مثبتی در حال حاضر ایجاد شده است. تماس‌های در سطح بالا ادامه دارد و نباید متوقف شد. با این پتانسیل اقتصادی، تجاری، علمی و دانشگاهی من چشم‌اندازهای بسیار روشنی را می‌بینم، با نگاهی واقع‌بینانه‌تر و بلند مدت‌تر.

یک توافق هسته‌ای، به نفع همه است

سوال: آیا برنامه هسته‌ای ایران، یکی از دلایلی نیست که فرانسه این گونه با حساسیتی ترس گونه به ایران نگاه می‌کند؟

پاسخ: بله... ظاهرا به همین دلیل است که فرانسه منتظر مانده است. ولی در این خصوص مذاکرات با کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) ادامه دارند. چگونه می‌توان امور را برای شرکت‌های برخی کشور‌ها تسهیل کرد تا زمانی که توافق نهایی صورت گیرد، ولی برای فرانسه نمی‌توان؟ بنابراین باید شرکت‌ها را ترغیب کرد سریع‌تر وارد کار شوند.

سوال: این به این معنا است که توافق نهایی هسته‌ای امضاء خواهد شد؟

پاسخ: بله، حتی با این که این کار دشوار باشد ولی ما امیدواریم به این نقطه برسیم. ما قصد رفتن به سوی برنامه نظامی هسته‌ای را نداریم. ما می‌خواهیم برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود را دنبال کنیم و این کار زیر نظارت دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گیرد، فرانسه هم که دارای توانایی‌هایی در این زمینه است می‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند. بنابراین من خوشبین هستم و امیدوارم که بعد از این بازدید از منطقه " Isere " شاهد یک اقدام دسته جمعی از سوی شرکت‌های این منطقه باشیم.

سوال: مقصود شما از پختگی سیاسی چیست؟

پاسخ: در ایران ما یک سیستم دمکراتیک منحصر بفرد داریم که در فرانسه که یک کشور لاییک است قابل فهم نیست. یک مدل دمکراتیک که بر پایه دینی استوار است ولی در عین حال دمکراتیک هم هست. شاید کمبودهایی داشته باشد ولی این مدل دمکراتیک بیلانی 35 ساله در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان و امنیت اجتماعی و پیشرفت‌های علمی و فرهنگی در ایران دارد. این بیلان مهم است. این مدل با آن چه در دیگر کشورهای منطقه در حال اجراست اصلا قابل قیاس نیست.

سوال: چگونه این اختلاف برداشت ما از ایران و واقعیت‌های موجود را توضیح می‌دهید؟

پاسخ: نظام سیاسی ما، جمهوری اسلامی، از همان ابتدای پیدایش خود با خصومت‌های قدرت‌های بزرگ به‌خصوص ایالات متحده آمریکا که منافع‌اش آسیب دیدند مواجه بوده است. در این راستا، آن‌ها تلاش کردند حکومت ایران را سرنگون کنند. ولی بعد از 35 سال متوجه شده‌اند که این نظام شکننده نیست بلکه باثبات نیز هست. قدرت‌های بزرگ، برای حل بحران‌های منطقه‌یی بر ضرورت مشارکت ایران اعتراف دارند. ما آماده هستیم که در فراهم شدن شرایط لازم برای ایجاد ثبات منطقه‌یی مشارکت کنیم. بنابراین طبیعی است که ایران نقش خود به عنوان مخاطبی استوار و محکم را بازی کند. اعتقاد ما بر این است که باید به مدل دمکراتیک مبتنی بر اصل"هر فرد یک رای" احترام گذاشت. اگر این اصل محترم شمرده شود، می‌توان آینده‌ای کاملا باثبات در این منطقه را پیش رو داشت.

سوال: آیا می‌توان تصور کرد که ایران یک بازیگر اصلی صحنه جهانی باشد؟

پاسخ: این کاملا منطقی است. نفوذ ایران در صحنه بین‌المللی و در منطقه را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت. ایران دارای هشتاد میلیون نفر جمعیت و منابع مهم انسانی مستعد و منابع انرژی غیرقابل تصور است. این نفوذ و این موقعیت جغرافیایی به ایران نقشی کاملا مهم می‌دهد. فرانسه نیز شایستگی آن را دارد نقشی تعیین کننده بازی کند.