کد خبر: ۳۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۶

حماس: «محمود عباس» ریاست دولت وحدت ملی را بر عهده خواهد داشت

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که این جنبش حسن نیت خود را در تمامی مراحل برای دستیابی به آشتی ملی و پایان دادن به دودستگی‌ها ثابت کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری سما، «خلیل الحیه» طی مصاحبه‌ای در کانال ماهواره‌ای الاقصی گفت که هیأت‌های آشتی فتح و حماس به اجرای توافقنامه آشتی به صورت واحد ادامه خواهند داد اما این موضوع بدان معنا نیست که اجرای پرونده‌ها در یک لحظه واحد اتفاق خواهد افتاد بلکه منظور این است که تاخیر در اجرای پرونده‌ها در کار نخواهد بود.

وی تصریح کرد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان ریاست دولت وحدت ملی را بر عهده خواهد داشت و وزرای آن به صورت توافقی انتخاب خواهند شد و همچنین مانعی وجود ندارد که عباس فردی غیر از خود را به صورت توافقی برای ریاست دولت انتخاب نماید.

الحیه اشاره کرد که عباس رایزنی‌هایی برای تشکیل دولت انجام خواهد داد و ظرف مدت 5 هفته آینده تشکیل این دولت اعلام می‌شود و دولت نیز برای اجرای توافقنامه آشتی تلاش خواهد کرد.

وی افزود که ما دولتی شبیه به دولت نجات ملی را می‌خواهیم و مطمئنا اعضای پارلمان را مد نظر قرار خواهیم داد اما ما می‌خواهیم دولت شایسته سالار مردمی داشته باشیم و به دنبال سهم خواهی در دولت نیستیم.

این عضو جنبش حماس همچنین درباره بازداشت‌های سیاسی اظهار داشت که این پرونده باید بسته شود و نیازمند تلاش همه جانبه فلسطینیان برای پایان دادن به اختلافات است زیرا قضیه وطن مهم‌تر از منازعات سیاسی است.

وی در خصوص برگزاری انتخابات نیز تصریح کرد: ما درباره همزمانی برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاستی و سازمان آزادی بخش فلسطین توافق کردیم و قرار است عباس رایزنی‌های خود را انجام داده و با گروه‌های فلسطینی درباره زمان برگزاری انتخابات به توافق برسد.

الحیه در ادامه گفت: ما در جنبش حماس شعار تبادل مسالمت آمیز قدرت را سر لوحه خود قرار داده و در نتیجه برای برگزاری انتخابات در هر زمانی آمادگی داریم.

وی درباره کادر رهبری ساف نیز تاکید کرد که کمیته فعال سازی و توسعه سازمان آزادی بخش فلسطین بزودی بازسازی و نخستین نشست آن در قاهره برگزار خواهد شد و اجرای توافقنامه‌های آشتی و تشکیل مجدد شورای ملی و نیز پرداختن به مسانل سیاسی عمومی از مهم‌ترین ماموریت‌های کادر رهبری موقت ساف خواهد بود.