کد خبر: ۳۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۹

رهبر مخالفان تایلند خواستار مذاکره با دولت شد

 ˈابهیسیت وجاجیوا ˈ نخست وزیر سابق تایلند و از رهبران مخالف دولت روز پنجشنبه ضمن احساس خطرکردن از بحران سیاسی شش ماهه تایلند و احتمال خونریزی بیشتر، خواستار گفت و گو بین دولت و مخالفان برای بازگرداندن ثبات به این کشور شد.

به گزارش ایرنا، ابهیسیت وجاجیوا از رهبران حزب مخالف دموکرات تایلند است که ضمن فراخوان برای حضور مخالفان دولت در خیابان های بانکوک، انتخاباتی را که دادگاه قانون اساسی تایلند باطل کرد، تحریم کرده بود.

موضع گیری جدید نخست وزیر سابق تایلند نشان دهنده فاصله گرفتن وی با معترضان یینگلوک شیناواتر نخست وزیر کنونی این کشور است.

تارنمای بانکوک پست نوشت: این سیاستمدار 49 ساله تایلند گفت که با توجه به سرخوردگی انباشته شده و از دست رفتن فرصت برای کشور، زمان گفت وگو و مذاکره فرارسیده است.

وی گفت که بسیاری از مردم بدنبال دیدن زمینه های مشترک دولت تایلند با مخالفان هستند و باید در این زمینه تلاش کرد.

تظاهرات گسترده مخالفان دولت تایلند که در آن تا 200 هزار نفر شرکت می کردند اکنون کاهش یافته است اما برخی مخالفان همچنان اصرار دارند که به مخالفت خود با دولت یینگلوک شیناواتر تا سرنگونی وی و یا اخلال در انتخابات جدید ادامه دهند.

ابهیسیت وجاجیوا نخست وزیر سابق تایلند نیز تجربه اخلال در کار دولتش در سال 2009 را دارد. سرخ جامگان تایلندی که اکنون طرفدار یینگلوک شیناواتر هستند در سال 2009 و در دوران نخست وزیری ابهیسیت وجاجیوا از حزب دموکرات با حضور در خیابان ها، اجلاس 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در پاتایا را با اخلال مواجه کردند که به اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور منجر شد.

وجاجیوا به عنوان بیست وهفتمین نخست وزیر تایلند سکان هدایت این کشور جنوب شرق آسیا را در دست داشت. وی از فوریه سال 2005 نیز رهبری حزب دموکرات این کشور را برعهده گرفت.

دادستانی تایلند آذرماه سال گذشته وجاجیوا را متهم به سرکوب نظامی و خونین تظاهرات سال 2009 در این کشور کرد.

وی سال 2008 پس از ˈ تاکسین شیناواتراˈ برادر نخست وزیر کنونی تایلند قدرت را در این کشور در دست گرفت، اما دولت وی کمتر از چهار سال دوام آورد و مجبور شد سکان هدایت تایلند را به ˈ یینگلوک شیناواترا ˈ نخست وزیر کنونی بسپارد که وی نیز اکنون با بحران سیاسی مواجه است.

وجاجیوا که در سن 44 سالگی پست نخست وزیری تایلند را از آن خود کرد جوان ترین نخست وزیر این کشور در 60 سال گذشته محسوب می شود.