کد خبر: ۳۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۲

ترکیه در پی تابعیت به بازماندگان کشتار ارامنه

پایگاه خبری اینترنتی ˈحریت ˈ ترکیه امروز - پنجشنبه - نوشت که وزارت خارجه ترکیه بررسی اولیه برای اعطای تابعیت این کشور به بازماندگان ارامنه کشته شده در جریان رخدادهای سال 1915 میلادی که ارامنه آن را ˈ نسل کشی ˈ عنوان می کنند ، آغاز کرد.

به گزارش ایرنا ، به نوشته پایگاه خبری حریت ، موضوع اعطای تابعیت به بازماندگان ارامنه کشته شده در جریان رخدادهای سال 1915 میلادی در نشستی که اوایل سال جاری در آنکارا با حضور مقامات ترکیه برگزار شد، مطرح و نتایج نشست یاد شده به صورت گزارشی تقدیم وزارت خارجه ترکیه شد.

براساس این گزارش ، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه برای اولین بار در تاریخ ترکیه به عنوان یک نخست وزیر این کشور روز گذشته در بیانیه ای به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915 در دوران عثمانی تسلیت گفت.

در این بیانیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور با اشاره به اینکه حوادث تلخ یاد شده موجب تاسف است ، آمده است که نباید حوادث تاریخی منجر به بروز درگیریها در جهان امروز شود و باید با بهره گیری از ارزشهای مشترک برای خود آِینده بهتری بسازیم و این وظیفه مورخان و تاریخ شناسان است که با تحقیقات خود حوادث تاریخی را به آن شکلی که بوده به مردم امروز منتقل کنند.

ارامنه می گویند که ده ها هزار تن از اجداد آنان توسط دولت عثمانی به قتل رسیده اند و برخی از کشورها کشته شدن ارامنه در سالهای 1915 الی 1917 را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته اند.

ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرخارجه ترکیه در پی انتشار پیام اردوغان امیدواری کرد که ارمنستان به این پیام برای تشکیل کمیته تحقیقاتی مشترک پاسخ دهد.

کارشناسان مسایل ترکیه با اشاره به نزدیک شدن به یکصدمین سالگرد ادعای نسل کشی ارامنه و تلاشهای ارامنه جهان برای تحقق این مساله به عنوان نسل کشی در پارلمان های کشورهای مختلف می گویند : دولت آنکارا در حرکتی قصد مقابله با این مساله و کشاندن ارمنستان به پای میز تحقیقات در مورد این موضوع از سوی تاریخدانان و خارج کردن دستورکار طرح نسل کشی ارامنه از سوی ترکهای عثمانی به عنوان دستاویزی علیه ترکیه از سوی کشورهای مختلف را دارد.