کد خبر: ۳۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۱۷۲
ایندپندنت:

خوش بینی بی سر و صدا در مذاکرات ایران و 1+5

ا گزارش "آژانس بین المللی انرژی اتمی" مبنی بر این که ایران از ذخایر اورانیوم خود کم کرده است، آمریکا یک میلیارد دلار از دارایی های این کشور را آزاد کرد.
ایندپندنت نوشت: با گزارش "آژانس بین المللی انرژی اتمی" مبنی بر این که ایران از ذخایر اورانیوم خود کم کرده است، آمریکا یک میلیارد دلار از دارایی های این کشور را آزاد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، همه طرف هایی که برای رفع بن بست پدید آمده میان ایران و غرب بر سر آنچه که جاه طلبی های ایران در زمینه تولید جنگ افزارهای هسته نامیده می شود، تلاش می کنند توافق کرده اند دور تازه ای از این مذاکرات را در سطح کارشناسان در نیویورک برگزار کنند. این گفتگوها در حالی در پنجم ماه مه آغاز می شود که نشانه های هر چند ابتدایی، از اینکه تا کنون پیشرفت های مثبتی صورت گرفته است، دیده می شود.

کاخ سفید با عمل به تعهدات خود در "برنامه اقدام مشترک" (توافق اولیه ای که در نوامبر گذشته به دست آمد و در ژانویه اجرا شد) این ماه یک میلیارد دلار از دارایی های ایران را در دو قسط آزاد کرد که پرداخت قسط دوم در 15 آوریل صورت گرفت. هفته گذشته، "آژانس بین المللی انرژی اتمی" گزارش داد که ایران تا کنون به وظیفه خود در توافق صورت گرفته عمل کرده است و ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده اش را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

درحالی که برای رسیدن به توافقی نهایی و جامع پیش از موعد غیر رسمی یعنی 20 ژوئیه، موانع مهمی باقی مانده است، خوش بینی بی سر و صدا گفتگوها را فراگرفته است. این ارزیابی ها با تقریباً همه پرونده های امور خارجی دیگری که هم اکنون روی میز باراک اوباما است، مانند پرونده سوریه، روسیه، اوکراین و گفتگوهای متزلزل صلح خاورمیانه، کاملاً تفاوت دارد.

پس از گفتگوهای نیویورک که قرار است در حاشیه نشست "پیمان منع گسترش [سلاح های اتمی]" برگزار شود، گفتگوها در سطحی عالی میان وزرای خارجه ایران و گروه موسوم به 1+5 در 13 مه، در وین برگزار خواهد شد.

با وجود اعتراض های فراوان منتقدان تندروی توافق صورت گرفته، هم در ایران و هم در "کپیتول هیل" [کنگره آمریکا] و مانند همیشه اسرائیل، این مذاکرات هنوز هم بر اساس برنامه پیش می رود؛ اما حاضران در مذاکرات، از جمله ایرانی ها، تا کنون در نادیده گرفتن این فشارها مصمم به نظر رسیده اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفر هفته گذشته خود به ابوظبی، گفت: « اراده ای سیاسی برای رسیدن به نتیجه وجود دارد. اگر بتوانیم به توافق خوبی دست یابیم، مخاطبان داخلی راضی و خشنود خواهند بود و البته برخی از مردم هرگز هیچ گاه [از عملکرد ما] راضی نخواهند شد؛ که این خوب است زیرا ما جامعه ای متکثر داریم.»

پیشتر نیز در این هفته، ظریف برای نشان دادن عزم خود برای حرکت رو به جلو در ازای برداشته شدن تحریم ها، در صفحه "توییتر" خود نوشته بود: «همان طور که "آژانس بین المللی انرژی اتمی" یک بار دیگر تأیید کرد، ما به تعهدات خود پایببند بوده‌ایم .... و می‌خواهیم همچنان پایبند بمانیم. انتظار داریم همین رویکرد را از طرف مقابل هم ببینیم.» وی افزود: «بر سر میز مذاکره، مذاکره می کنیم، نه در ملأ عام. برای پیشرفت باید نگاه رو به جلو داشته باشیم. مسئولیت چیره شدن بر موانع نیز بر دوش همه طرف‌هاست.»

در همین حال، در واشنگتن، کاخ سفید به مقاومت در برابر درخواست برخی از اعضای کنگره برای توقف آزادسازی دارایی های ایران که به علت تحریم ها مسدود شده بودند، و نیز هشدارهای اسرائیل برای سرسختی نشان دادن بیشتر در برابر تهران، مقاومت می کند. این امتیاز از سوی ایران که هفته پیش اعلام کرد میزان پلوتونیومی را که می تواند در راکتور جدید آب سنگین اراک تولید کند، بسیار کاهش می دهد، انگیزه های بیشتری ایجاد کرد. بیم آن می رفت که دانشمندان ایران برای تولید بمب، از اورانیوم غنی شده به سراغ پلوتونیوم بروند.

دیوید پترائوس، رئیس پیشین "سیا"، این ماه، به مخاطبان خود در دانشگاه هاروارد گفت: « واقعاً باورم می شود که توافق امکان پذیر است.» وی با اشاره به هدف رسیدن به توافق تا 20 ژوئیه، ادامه داد: «این کار پیش از سرآمدن این موعد شش ماهه امکان پذیر است.»

مسأله مهم این است که آیا ایران را می توان از هر گونه غنی سازی اورانیوم در آینده باز داشت، یا، همان طور که محتمل تر به نظر می رسد، این کشور در حفظ توانایی غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد آزاد خواهد بود و بنابراین می تواند به تولید ایزوتوپ برای پژوهش های پزشکی و کار در بخش انرژی هسته ای خود ادامه دهد. دادن فرصت غنی سازی 5 درصد، زمان مورد نیاز این کشور برای تولید بمب را در صورتی که در آینده از تعهد خود تخلف کند، طولانی تر خواهد کرد.

در نشست پرسش و پاسخی در هفته گذشته، رابرت منندز، رئیس "کمیته روابط خارجی سنا" که سناتور جمهوریخواه نیو جرسی است، جان کری، وزیر امور خارجه [آمریکا] را به تلاش برای توافقی محکوم کرد که به گفته او، به جای بازداشتن ایران از ساخت بمب هسته ای، فقط زمان مورد نیاز این کشور برای این کار را، 6 تا 12 ماه افزایش می دهد. وی گفت: «فکر نمی کنم ما همه این کارها را انجام دادیم تا فقط 6 تا 12 ماه مهلت به دست آوریم.»