کد خبر: ۳۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۳

10 خطر استفاده از اسمارتفونها و تاثيرات بدي که روي رفتار و بدن شما مي‌گذارند

اسمارتفونها تبديل به دستگاه‌هاي هميشه همراهمان شده‌اند. با آنها بيدار مي‌شويم، سر ميز غذا مي‌بريمشان، در باشگاه با آنها ورزش مي‌کنيم و شب هم موقع خواب کنار بالشمان مي‌گذاريمشان. جوري شده است که زندگي بدون آنها را حتي تصور هم نمي‌کنيم. نمي‌توان منکر وجود مفيدشان هم شد. آنها در تنهايي، روزهاي غم، شادي و همه جوره با ما بوده‌اند، اما آيا تا بحال شده به اين فکر کنيد که اين همه با هم بودن، چه چيزهايي را از ما گرفته است؟ جمله‌اي مشهور منسوب به انيشتين وجود دارد که مي‌گويد: "من از روزي مي‌ترسم که تکنولوژي از تعامل انساني پيشي بگيرد، چنين روزي، جهان نسلي از احمق‌ها خواهد داشت”.

ترس از به جمع احمق‌ها پيوستن يک طرف و ترس از تاثيرات فيزيکي که اين دوستان هميشه همراه مي‌توانند بر ما بگذارند هم از سويي ديگر، ما را بر اين داشته تا در مطلب زير شما را با 10 خطري که استفاده از تلفن همراه براي شما دارد آشنايتان کنيم تا با آگاهي از آنها در آخر شايد باعث شويم کمي کمتر از اين گرگهاي در لباس ميش استفاده کنيد.

1.تغيير در رفتارها و خودتان

دليل اينکه اين خطر ابتدا آمده است، تاثيري است که اسمارتفون مي‌تواند در پروسه فکري، رفتار و نگرش شما خيلي سريعتر از آنچه تصور کنيد داشته باشد. اين تاثير منفي خيلي مخفيانه و کم کم ايجاد شده و تشخيص و مقابله با آن غير ممکن است. اغراق نخواهد بود که بگوييم اسمارتفونها مي‌توانند بر روي مهمترين فرايندهاي تصميم‌گيري و انتخاب تاثير بگذارند و در عمل شخصيت و آنچه هستيد تغيير دهند. مثلا همين عادت عکس سلفي انداختن که اخيرا رواج پيدا کرده است، اين رفتار را مي‌توان به يک اعتياد تشبيه کرد که به مانند ديگر اعتياد ها مي‌تواند باعث بروز آسيب روحي و اضطراب و دلواپسي شود. عادت‌هاي بد ديگري هم وجود دارند. اعتياد به آنلاين بودن هميشگي و اصرار به فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي، باعث پايين آمدن بهره‌وري شده و بر سلامت احساسي افراد تاثير بد مي‌گذارد و به طور مداوم به دنبال چيزهاي جالب در شبکه‌هاي اجتماعي بودن، عضويت در آنها و انجام بازي‌هاي مختلف مانع از تمرکز فکري بلند مدت در افراد مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهند که سپري کردن مدت زيادي به انجام بازي‌هاي ويدئويي شما را ناشکيبا، گرفتار اعتياد و غير سودمند مي‌کند، زيرا انجام اين کارها انرژي‌هاي ذهني و عاطفي زيادي از شما مي‌گيرد. تاثيرات بلند مدت مخرب‌تر و بدتر هم هستند و مي‌توانند بر لايه‌هاي ناخودآگاه رفتاري‌اتان تاثير منفي بگذارند. پس همين الان تلفن خود را کنار بگذاريد و از باقي چيزهاي زيبايي که زندگي ارائه مي‌دهد لذت ببريد.

2. آسيب زدن به چشم‌هايتان

اين قسمت را با چشم‌هاي بازتر بخوانيد. آيا مي‌دانيد که وقتي با تلفن مورد علاقه‌اتان مشغول تايپ پيامي با آن فونت کوچک هستيد چه بلايي سر چشمانتان مي‌آيد؟ آيا مي‌دانيد که تغييرات ناگهاني در روشنايي، رنگ و جزئيات زمان بازي کردن مي‌تواند منجر به سندرم چشم خشک مزمن شود؟ دقت بيش از حد شما براي از دست ندادن هيچ اتفاقي هنگام بازي، باعث مي‌شود چشمانتان مقدار زيادي رفلکس، استرس و خشکي را تحمل کند و پيش از اينکه فرصت استراحت داشته باشد، کار ديگري براي انجام پيش آيد.

3. قطع ارتباط

متاسفانه با اينکه فکر مي‌کنيم اسمارتفونهايمان دريچه‌اي جديد به روي دنيايي جديد با آدماهاي جديد به رويمان باز مي‌کنند، مي‌بينيم که در واقعيت چنين نيست و اين دستگاه‌ها دقيقا به قطع ارتباط ما با چيزهاي مهمتر کمک مي‌کنند. مثل ارتباط با آدمها و دنياي اطرافمان. شايد بتوان از نظر فلسفي، اين قطع ارتباط را، قطع ارتباط با خود دانست. باور مي‌کنيد که 20 تا 25 درصد از تصادفات اتفاق افتاده در آمريکا بخاطر اسمارتفونها بوده است؟

4. بيماري‌هاي ناشي از شيوه زندگي غلط

زياد مي‌بينيم افرادي را که در اثر فرط خستگي از کار با اسمارتفونشان، مشکلات گوارشي، تنفسي و گاهي قلبي پيدا مي‌کنند. مي‌دانيد که اسمارتفونها تبديل به دشمن اصلي براي کيفيت خوابمان شده‌اند؟ بعلاوه تمام آن زمانهايي را که مي‌توانستيم بيرون رويم، بدويم و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنيم، در کار با اسمارتفونمان مي‌گذرد. حالا که متوجه شديد، حداقل از اين پس هر زمان احساس کرديد که زمان زيادي را با تلفن هوشمندتان گذرانده‌ايد، آنرا کنار بگذاريد، يک نفس عميق بکشيد و احساس تازگي را براي خود به ارمغان آوريد.

5.بيماري‌هاي مرتبط به وضعيت بدن

بيماري‌هاي زيادي وجود دارند که نشات گرفته از وضعيت قرار گيري نامناسب بدن براي مدت طولاني هستند. خيره شدن به تلفنتان براي مدت زياد و استفاده از دستتان در يک حالت ثابت موجب به خطر افتادن سلامتي‌اتان مي‌شود. درد، اسپاسم عضلاني و خستگي مفرط از تاثيرات کوتاه مدت هستند. بيماري‌هاي چون اسپونديليت گردن، آرنج گلف بازان، سندرم خشکي چشم، سفتي شست، گردن و کمر تنها موارد اندکي از بيماري‌هايي است که در اثر استفاده طولاني مدت از تلفن همراه دامنتان را مي‌گيرد.

6.دزدي پول


شايد باور نکنيد، اما اسمارتفونتان بيش از يک راه براي دزدي از پولتان براي دزدها فراهم مي‌کند. برنامه‌ها و باز يهايي وجود دارند که اطلاعات شما را جمع آوري مي‌کنند. برنامه‌هاي زياد ديگري هم هستند که به ظاهر رايگانند، اما هنگام نصب از شما اطلاعات کارت اعتباري‌اتان را مي‌خواهند و بمحض استفاده از آنها بدون آنکه متوجه شويد، از حسابتان پول برداشت مي‌شود.

7.ابزارهاي جاسوسي، تهديد مخفي براي امنيت

الان ديگر تقريبا همه مي‌دانند که برنامه‌هاي خاصي وجود دارند که مي‌توانند براحتي محل شما را تشخيص داده و اطلاعات مرتبط را به برنامه‌اي ديگر بدون آنکه شما بدانيد بفرستند. گذشت آنزماني که براي رديابي کسي نياز به فن‌آوري‌هاي ويژه‌اي بود. الان بدافزارهايي وجود دارند که مي‌توانند روي عکسهايتان کليک کرده و آنرا روي فضاي نت پخش کنند. اين برنامه‌ها تهديدي براي زندگي خصوصي، اطلاعات و امنيت اشخاص به حساب مي‌آيند، پس بهتر است يک انتي ويروس مطمئن را روي دستگاه خود نصب کنيد و آنرا هميشه بروز نگه داريد.

8. فاش شدن اطلاعات مهم

احتمالا وقتي مي‌خواهيد از مرورگر تلفنتان استفاده کنيد بدون فايروال يا انتي ويروس اينکار را انجام مي‌دهيد، اما بدانيد تعداد زيادي ويروس و بدافزار هستند که منتظر چنين زماني هستند تا از اين موقعيت سو استفاده کنند. اين خطر در اسمارتفونها چندين برابر دستگاه‌هاي ديگر است. مي‌دانيد چرا؟ چون بسياري از کاربران به تصور اينکه اسمارتفون يک وسيله شخصي است رمز هاي خود را از مرورگرها پاک نکرده و زمان خارج شدن از سايت لاگ اوت نمي‌شوند. همين کار باعث مي‌شود که هنگام حمله، دزدي اين اطلاعات خيلي راحت‌تر از آنچيزي باشد که فکرش را مي‌کنيد.

9. ايجاد مشکلات در روابط بين دو فرد

دانشمندان تحقيقات زيادي را در رابطه با تاثير اسمارتفونها در کمتر شدن توجه طرفين به يکديگر انجام داده‌اند. براي ارتباط داشتن با عشقتان بايد توجه کافي، زمان، علاقه و انرژي بگذاريد، اما به نظر مي‌رسد که تمام اينها را اسمارتفونمان از ما گرفته است. ارتباطي که از طريق اينترنت شکل مي‌گيرد و ادامه دارد نمي‌تواند جايگزين ارتباطات دنياي واقعي باشد. بدانيد و مطمئن باشيد که اسمارتفونتان دارد بر روي روابط واقعي‌اتان تاثير بد مي‌گذارد.

10.تشعشعات مضر

با اينکه هنوز هم مورد بحث است و به طور قطع ثابت نشده است، اما اين احتمال وجود دارد که بدن با تشعشعات واي فاي، بلوتوث و آنهايي که در هنگام شارژ ايجاد مي‌شوند، آسيب ببيند. مطالعات فراواني وجود دارد که نشان مي‌دهند قرار گيري به مدت طولاني در معرض تشعشعات و سيگنال موبايل براي بدن خطر ناک است. خيلي از سازندگان موبايل هم مقدار زيادي بودجه را هزينه کرده‌اند تا خلاف آنرا ثابت کنند. بعلاوه آژانس بين المللي تحقيقات مربوط به سرطان، احتمال سرطان زا بودن اين تشعشعات را اعلام کرده است. با تمام اين تحقيقات، مدت زمان زيادي مي‌برد تا حقيقت ماجرا مشخص شود، تا آنزمان حداقل کاري که بايد بکنيد اين است که دستگاه خود را تا آنجايي که مي‌شود از خود دور نگه داريد.