کد خبر: ۳۵۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۱

پوتین: طالبان نماینده افغانستان نیست اما...

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بر لزوم هماهنگی مواضع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و پیمان امنیت جمعی در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان تاکید کرد و گفت: دولت موقت در افغانستان را نمی توان نماینده این کشور نامید، اما کار کردن با آنها ضروری است.

ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بر لزوم هماهنگی مواضع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و پیمان امنیت جمعی در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان تاکید کرد و گفت: دولت موقت در افغانستان را نمی توان نماینده این کشور نامید، اما کار کردن با آنها ضروری است.

پوتین روز جمعه در نشست مشترک سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه گفت: در مورد به رسمیت شناختن دولت افغانستان با اشخاصی که می گویند باید مواضع خود را در این مساله هماهنگ کنیم، موافق هستم.

پوتین: طالبان نماینده افغانستان نیست اما...

وی افزود: اظهارات شرکای ما (سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای) حاکی از آن است که کشورهای ما رویکردهای مشابه در مورد واکنش به تهدیدها از افغانستان دارند.

پوتین گفت: نیروهای غربی با خروج از افغانستان مسائل بزرگی را در این کشور برجای گذاشتند که شامل تهدید تروریسم، قاچاق مواد مخدر، تبهکاری سازمان یافته و افراط گرایی مذهبی می شود.

زرادخانه بزرگ سلاح های غربی در افغانستان

رئیس جمهوری روسیه گفت: غرب با ترک سرزمین افغانستان، زرادخانه بزرگی از سلاح های پیشرفته و ادوات و تجهیزات جنگی و انواع مهمات در آن کشور برجای گذاشت.

وی افزود: تنها چیزی که گروه طالبان پس از حضور بیست ساله ائتلاف غربی در افغانستان بدست اورد، مجموعه بزرگی از سلاح های پیشرفته بود و در این مساله هیچ نکته خوبی وجود ندارد.

روسیه از کنفرانس کمک کنندگان به افغانستان حمایت می کند

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گروه طالبان بازسازی زیرساخت های افغانستان را هدف مهم می داند اما همه در افغانستان می دانند که این گروه نمی تواند چنین کاری را بکند.

وی افزود: به همین دلیل روسیه از ایده برگزاری کنفرانس بین المللی کمک کنندگان به افغانستان تحت نظارت سازمان ملل حمایت می کند.

پوتین خاطرنشان کرد: اقتصاد افغانستان در کل در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد و همه منابع مالی این کشور واقع در کشورهای دیگر راکد شده است.

به گفته وی، نیمی از مردم افغانستان نیاز به کمک های انسانی دارند. این نگرانی وجود دارد که عدم وجود پول در خزانه افغانستان، آنها را وادار به قاچاق مواد مخدر و سلاح کند.