کد خبر: ۳۵۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۳

مردم عادی به دز سوم واکسن کرونا نیاز ندارند

کمیته مشورتی فدرال به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه کرد مجوز تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۵ سال و گروه های پرخطر را صادر کند؛ تصمیمی که نشان می دهد مردم عادی نیاز به تزریق واکسن تقویتی ندارند.

ایرنا: کمیته مشورتی فدرال به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه کرد مجوز تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۵ سال و گروه های پرخطر را صادر کند؛ تصمیمی که نشان می دهد مردم عادی نیاز به تزریق واکسن تقویتی ندارند.

تارنمای هیل نوشت: کمیته مشورتی فدرال روز جمعه به اتفاق درباره چنین توصیه ای به توافق رسید.

این رای گیری در حالی انجام شده که کمیته فدرال با اکثریت آرا با توصیه ها درباره استفاده گسترده از دزهای تقویتی برای هر فرد بالای ۱۶ سال در آمریکا مخالفت کرده است.

این اقدام همچنین انتقاد از دولت جو بایدن و ضربه غیرمنتظره ای به طرح او برای تزریق واکسن به همه آمریکایی های بالای ۱۶ سال از ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) است.

مایکل کوریلا مدیر موسسه ملی سلامت آمریکا گفت: هنوز معلوم نیست که دز سوم واکسن مزیتی برای جوانان داشته باشد. نمی توان هر وقت که فکر می کنیم مشکلی وجود دارد به مردم واکسن بزنیم.

رای این کمیته مشورتی الزام آور نیست و سازمان غذا و داروی آمریکا مجبور به پذیرش آن نیست. اما اگر این سازمان به این رای بی اعتنا باشد ابهامات مهمی را در خصوص مساله دخالت سیاسی بر خواهد انگیخت و دانشمندان عضو این سازمان را در مقابل مقام های سیاسی قرار خواهد داد که از طرح بایدن درباره تزریق دز سوم واکسن کرونا حمایت می کنند.

اعضای کمیته فدرال درباره این که چه کسی با ریسک بالا مواجه است و باید دز سوم واکسن را دریافت کند تصمیم گیری نکرده است اما این طبقه بندی می تواند شامل کارکنان مراقبت های بهداشتی و افراد دارای بیماری های دیابت یا چاقی مفرط و بیماری های قلبی باشد.

افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند تاکنون واجد شرایط دریافت دز تقویتی واکسن هستند هر چند که توصیه های تزریق گسترده تر دز سوم فقط درباره واکسن های فایزر و بیون تک کاربرد دارد. افرادی که واکسن مدرنا و جانسون اند جانسون را دریافت کرده اند تا زمان مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا نمی توانند دز سوم را دریافت کنند.

تحقیقات در آمریکا نشان می دهد که به مرور زمان واکنش ایمنی بدن در برابر کرونا کاهش می یابد اما واکسن های کنونی همچنان اجازه نمی دهند افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند.

یک دانشمند سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا گفته است آمار و اطلاعات نشان می دهد هر چند به مرور زمان میزان محافظت در مقابل ابتلا کم می شود اما محافظت از بدن در مقابل بیماری شدید همچنان انجام می شود.