کد خبر: ۳۵۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۳
خطرات مهاجرات سرمایه انسانی

چرا ایرانی‌ها در ترکیه ملک می‌خرند؟

شقاقی با بیان اینکه دلایل بسیار زیادی از لحاظ اقتصادی برای خروج سرمایه از کشور و خرید ملک در کشور‌های همسایه از جمله ترکیه وجود دارد، گفت: بحث آینده اقتصادی و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد ایران یکی از دلایل عمد‌های است که باعث می‌شود افراد سرمایه خود را برداشته و از کشور خارج شوند، در این رابطه خرید ملک در ترکیه به عنوان یک آپشن طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
گفته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در سال ۲۰۲۰ ایرانیان در بین خارجی‌ها رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه و در ۷ ماهه سال جاری رتبه دوم را با خرید ۴۶۰۰ خانه به دست آورده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته. دلیل این وضعیت تورم افسارگسیخته، نبود چشم‌انداز روشن از آینده و وضعیت بد سرمایه‌گذاری است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر باعث شده شاهد فرار سرمایه گسترده از کشور باشیم عدم امنیت سرمایه گذاری و ریسک مربوط به آن است، این موضوع حداقل در دو دهه اخیر با افزایش روبرو بوده، به طوریکه در گذشته سرمایه‌های ایرانی جذب دوبی می‌شدند و بعد از آن نیز کشور‌های آسیای میانه بازار جذابی برای سرمایه‌های ایرانی بودند

 
اما در چند سال گذشته به دلیل جذابیت‌هایی که ترکیه و بخصوص شهر استانبول برای ایرانی‌ها داشت، این شهر به بهشت سرمایه‌گذاری در بین ایرانی‌ها تبدیل شد و هر ساله ده‌ها هزار خانه، ملک و زمین توسط مردم کشورمان خریداری شد، از سویی بر اساس آماری که اعلام شده، ایرانی‌ها در صدر افراد خارجی که در ترکیه ملک می‌خرند، قرار دارند، که این موضوع نیز جای تعجب ندارد.
 
استانبول بهشت ایرانی‌ها برای خرید خانه؛ اقامت به شرط!چرا ایرانیان در ترکیه ملک می‌خرند؟
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به اینکه علیرغم هشدار‌های بسیار زیادی که در مورد خروج سرمایه از کشور داده شد، شاهد شدت گرفتن این موضوع هستیم، اظهار داشت: بدتر از خروج سرمایه، شاهد خروج سرمایه انسانی از ایران هستیم، ضرر مهاجرت افراد تحصیلکرده و نخبه از کشور بیشتر از خارج کردن دلار و ارز است.

وی افزود: ضرری که مهاجرت به کشور می زند بسیار جبران‌ناپذیر است، زیرا کشور از سرمایه انسانی تهی شده و روند توسعه مختل می‌شود، در این راستا باید برای جلوگیری از ادامه این روند آسیب‌شناسی صورت گیرد، در غیر این صورت این روند ادامه پیدا خواهد کرد، از سویی در گذشته ایرانیان به کشور‌هایی نظیر کانادا مهاجرت می‌کردند، اما نکته قابل تامل این است که در یک مورد افرادی که به جزیره کوچک کاله در فرانسه مهاجرت کردند که در حدود ۱۲۵ هزار نفر بودند، نیمی از آن‌ها ایرانی بوده اند که به این جزیره کوچک مهاجرت کرده‌اند که این آمار بسیار تکان‌دهنده است.

شقاقی با بیان اینکه دلایل بسیار زیادی از لحاظ اقتصادی برای خروج سرمایه از کشور و خرید ملک در کشور‌های همسایه از جمله ترکیه وجود دارد، گفت: بحث آینده اقتصادی و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد ایران یکی از دلایل عمد‌های است که باعث می‌شود افراد سرمایه خود را برداشته و از کشور خارج شوند، در این رابطه خرید ملک در ترکیه به عنوان یک آپشن طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ناامیدی از اصلاحات اقتصادی و عدم چشم‌انداز مناسب برای بهبود وضعیت معیشت مردم، تشدید بحران‌های اقتصادی از جمله بحران آب، بحران زیست محیطی، زلزله، صندوق‌های بازنشستگی و... نیز از دلایلی است که باعث به وجود آمدن فرار سرمایه از کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه نا معلوم بودن آینده تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای و عدم حل مسائل بین‌المللی در به وجود آمدن چنین وضعیتی بسیار موثر بوده است، ادامه داد: وجود فساد و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی طی یک دهه‌ی اخیر از دیگر مواردی است که روند خرید خانه در کشور مختلف از سوی ایرانیان و خروج سرمایه را تسریع کرده است، همچنین با بی ارزش شدن ریال در برابر دیگر ارزها، دارایی‌های افراد در ایران از جمله ملک و زمین گران شده‌اند و برابری ارزش این املاک با قیمت خانه‌های مشابه در ترکیه باعث شده که افراد خانه خود را در ایران فروخته و پول آن را به ترکیه ببرند و در آنجا به راحتی ملک خریداری کنند.

شقاقی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش افسارگسیخته تورم طی سال‌های اخیر دارایی‌های سرمایه‌ای در ایران چند برابر شده‌اند، در چنین شرایطی افراد به دلیل نااطمینانی از شرایط موجود ترجیح می‌دهند، در کشوری دیگر سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین آن‌ها از این فرصت صرف نظر نکرده و برای فراهم‌کردن آینده بهتر و با ثبات برای خانواده خود اقدام به اقدام به مهاجرت و خرید ملک در کشور‌های دیگر می‌کنند