کد خبر: ۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۹

آیا ایران روابط خود با چین را داوطلبانه بحرانی می کند؟

ایران و سودان در حال آماده‌سازی برای یک خیز عظیم راهبردی در منطقه ساحل و سواحل خلیج گینه هستند.
اندیشکده آلمانی «مرکز مشاوره راهبردی، سیاسی، امنیتی، و اقتصادی برلین» نوشت: ایران و سودان در حال آماده‌سازی برای یک خیز عظیم راهبردی در منطقه ساحل و سواحل خلیج گینه هستند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، این اقدامات ایران و سودان، چین و غرب را به چالش می‌کشد.

همان‌طور که در این گزارش استدلال می‌شود هدف نهایی این خیز، تحکیم تسلط و یا نفوذ بر این منطقه گسترده و ذخایر قابل توجه نفت، گاز، اورانیوم و سایر مواد معدنی آن (فلزات نایاب و ذخایر خاکی نایاب) است. در عین حال، این خیز مانع حضور امریکا، غرب، ناتو و گسترش نهادهای جهادی-تکفیری ضد شیعه می‌شود.

این خیز برای ایران و سودان از چنان اهمیتی برخوردار است که حاضرند با چین دچار بحران شوند. این خیز اگر موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند موقعیت آفریقای غربی را تغییر دهد. خطوط عرضه تحت سلطه ایران از سودان در سرتاسر غرب آفریقا ظاهر شدند.

به نظر می‌رسید خیز ایران- سودان به غرب آفریقا دوباره آغاز شده است. ایران در مورد کنترل ته نشست‌های فراوان اورانیوم در منطقه ساحل برای برنامه هسته‌ای خودش، و هم‌چنین در مورد جلوگیری از دسترسی غرب به نفت و فلزات نایاب مصر بوده و در عین حال دسترسی چین را در ازای حمایت‌های راهبردی‌اش تسهیل نموده است. مداخله نظامی فرانسه و امریکا علیه شورش‌های جهادگرایان در منطقه ساحل در اوایل سال 2013 صرفاً باعث شد ایران و سودان مصمم شوند عملیاتشان را در سرتاسر غرب آفریقا تا حد زیادی گسترش دهند. با این حال تحول جدیدی در راهبرد ایران- سودان وجود داشت.