کد خبر: ۳۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۸۳

ناطق نوری؛ نفس تندروها را تنگ کرد/ ماجرای مدرسه علمیه‌ای که شیخ نور تاسیس کرد، چه بود؟


می توان گلندوک یعنی مکان این مدرسه علمیه در لواسان را به سوژه‌ای سوخته برای تندروها در نیل به هجمه به شیخ نور ارزیابی کرد.

 روزنامه آرمان در گزارشی نوشت؛


«ناطق‌نوری مدرسه علمیه تاسیس کرد»؛ این خبر را روز گذشته یکی از سایت‌های اصولگرا منتشر کرد و در توضیح جزئیات آن آورد که «این مدرسه علمیه در منطقه لواسان تهران واقع است و ناطق‌نوری شخصا اداره آن را برعهده گرفته. وی همچنین در طول هفته، جلسات درس اخلاق برای طلاب این مدرسه برگزار می‌کند. ناطق‌نوری همچنین بعضی از جلسات و گعده‌ها و ملاقات‌های سیاسی‌اش را نیز در همین مدرسه
«امام‌ حسن مجتبی(ع)» انجام می‌دهد. گفته‌ شده است که سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی در این مدرسه با وی ملاقات کرده‌اند.

در ابتدا و با نگاهی سطحی به این خبر می‌توان نشانه‌های زمینه‌سازی برای هجمه تندروها به ناطق‌نوری را مشاهده کرد و باید عنوان داشت که می‌توان گلندوک یعنی مکان این مدرسه علمیه در لواسان را به سوژه‌ای سوخته برای تندروها در نیل به هجمه به شیخ نور ارزیابی کرد.

واکنش‌ها به یک خبر

با جست‌وجوی نام این مدرسه علمیه در جست‌وجوگرهای اینترنتی سایت این مدرسه علمیه مشاهده می‌شود که مشخص است هنوز راه‌اندازی نشده است و نشانی هم از حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در آن سایت دیده نمی‌شود اما به سایت مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران که مراجعه می‌شود مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان هم صفحه مختص به خود را دارد که در آن صفحه هم اطلاعات زیادی درباره عملکرد این مجموعه وجود ندارد بلکه تنها تصویر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در کنار صفحه نقش بسته و در بخش اساتید هم نام حجج‌اسلام رمضان مهدوی، محمدحسن بشیری و ابوالفضل سلطانی‌مقدم درج شده است. آنچه در این سایت اصولگرا منتشر شد شاید برای آنها خبر جدیدی بود و می‌خواستند مدرسه علمیه امام حسن‌مجتبی(ع) را دستاویزی برای هجمه به ناطق‌نوری قرار دهند. با کمی کسب اطلاع آنها متوجه خواهند شد که حجت‌الاسلام ناطق‌نوری بسیار زودتر از اینکه آنها از حضور او در این نهاد علمی خبردار شوند، جلساتی در آنجا داشته است و به‌عنوان مسئول این مدرسه علمیه شناخته می‌شده. البته او هرازگاهی پس از برگزاری جلسات اخلاق در جمع طلاب این مدرسه سخنرانی می‌کند و به تشریح موضوعات مهم روز می‌پردازد. سیدرضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت هم به آرمان گفت که این مدرسه علمیه بیش از 10سال است که با مدیریت حجت‌الاسلام ناطق‌نوری فعالیت می‌کند و موضوع جدیدی نیست. وی ادامه داد: کلاس‌های زیادی که موضوع اکثر آنها مبانی اخلاق در اسلام است در این محل برگزار می‌شود و طلبه‌های زیادی به آنجا می‌روند تا از دروس ارائه شده بهره‌مند شوند. یکی از کارمندان این مدرسه علمیه هم در تماس آرمان اظهار داشت که این مدرسه پذیرش طلبه ندارد و بیشتر به برگزاری کلاس‌های دینی و اخلاقی و هم‌اندیشی اختصاص دارد. این فرد فعالیت سیاسی در این مرکز را به شدت رد کرد و گفت: نباید مباحث اخلاقی و دینی را با سیاست مخلوط کرد چراکه ضرری به هر دو موضوع است.

ریشه یک شایعه سوخته

شاید بیم تندروها از بازگشت حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، به سخنرانی او در ابتدای اردیبهشت در شهر قم بازگردد که شیخ نور در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا(س) و امام‌خمینی(ره) گفت: «برخی به من می‌گویند که گفته‌ام سخنرانی نمی‌کنم و جایی منبر نمی‌روم، این در حالی است که در مواردی شاهد بوده‌ایم که این‌گونه نبوده است و من در مراسم کسی چون مرحوم حبیب‌ا... عسگراولادی به سخنرانی پرداختم که در این زمینه باید بگویم، افرادی اینچنین پیشکسوت‌های مبارزه در انقلاب و برای ما که ادعایی نداریم نیز پیشکسوت بودند و همواره به‌دنبال انقلاب بوده و در خط امام و پشت سر ایشان ایستادند، بنابراین من در برابر آنان خاضع بوده و خود را مدیون آنان دانسته و برایشان احترام قائل هستم و در رأس همه آنان خود را مدیون امام خمینی(ره) می‌دانم و برای همین بود که تا زمانی که حاج احمدآقا زنده بودند؛ هر وقت به من در مورد مراسم شب احیا می‌گفتند؛ در خدمت بودم و حال نیز که بیت امام(ره) و سیدحسن‌آقا هستند؛ هر وقت بگویند؛ برای انجام سخنرانی حاضرم.» ترس تندروها از آنجا ناشی می‌شود که آنها می‌دانند ناطق‌نوری یا سخنی نمی‌گوید و سکوت می‌کند یا آنچنان سخن می‌گوید که ناگفته‌های جریان افراطی افشا خواهد شد؛ پس بیراه نیست که جریانی با هجمه‌های مداوم فرصت سخن گرفتن را از شیخ نور بگیرند به‌ویژه در این مقطع که برخی اعمال آنها در سال‌های گذشته به روی میز نهادهای نظارتی ذی‌ربط آمده است. دلیل دیگر هجمه مکرر به ناطق‌نوری را باید به‌زعم حامیان ناطق انتخاباتی دانست که قرار است چهره‌های جدیدی را به بهارستان راهی کند البته دو سال دیگر! اما ترس از ایفای نقش ناطق‌نوری در آن روزها و ایجاد وحدت میان نیروهای اعتدال‌گرا موضوعی نیست که از هم‌اکنون به دغدغه تندروها تبدیل نشود. آنها در سال 92 مشاهده کردند که همراهی ناطق‌نوری با آیت‌ا... هاشمی و سیدمحمد خاتمی نتیجه‌ای را رقم زد که برای تندروها اتفاق شیرینی نبود. پس در این شرایط سرگرم کردن روزهای ناطق‌نوری به موضوعی غیر از وحدت می‌تواند سبب رضایت افراطی‌ها شود و البته نباید غافل بود که شیخ نور بسیار با این مصائب روبه‌رو بوده که دیگر برای او و هم‌طیفانش شبیه یک سرگرمی است.