کد خبر: ۳۶۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۳

تغییر فرهنگ مطالعه در ایران | مردم دیگر روزنامه نمی‌خوانند

نتایج پژوهش‌های مرکز آمار از فرهنگ رفتاری خانواده‌های ایرانی نشان می‌دهد فرهنگ روزنامه‌خوانی در ایران رو به افول است و ۷۸ درصد مردم دیگر روزنامه نمی‌خوانند و اطلاعات مورد نظر خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کنند

روزنامه همشهری: نتایج پژوهش‌های مرکز آمار از فرهنگ رفتاری خانواده‌های ایرانی نشان می‌دهد فرهنگ روزنامه‌خوانی در ایران رو به افول است و ۷۸ درصد مردم دیگر روزنامه نمی‌خوانند و اطلاعات مورد نظر خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کنند.

آماری متفاوت از تغییر فرهنگ مطالعه در ایران

نتایج پژوهش انجام شده در مرکز آمار ایران، درباره فرهنگ رفتاری خانواده‌های ایرانی، نشان می‌دهد:

* ۷۷.۶ درصد ایرانی‌ها دیگر روزنامه نمی‌خوانند و فقط ۲۲.۴ درصد ایرانی‌ها هنوز اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق روزنامه‌ها تامین می‌کنند. 

* طبق آمارهای موجود از میان جمعیت بزرگسال، یعنی ۱۵ سال به بالا که جمعیتی نزدیک به ۵۵ میلیون نفر را شامل می‌شود ۴۲ میلیون ۶۰۰ هزار نفر دیگر اعتقادی به روزنامه‌ها ندارند.

* در میان افرادی هم که روزنامه می‌خوانند سرانه مطالعه در روز به ۲ دقیقه و ۴۶ ثانیه در روز رسیده است.

* شهروندان استان‌های تهران، قزوین، قم و همدان بیشترین سرانه مطالعه روزنامه را در کل ایران دارند، اما میزان مطالعه روزنامه در این استان‌ها نیز در یک ‌ماه از ۲ ساعت و نیم تجاوز نمی‌کند. کمترین میزان مطالعه مربوط به استان‌های ایلام و بوشهر است که میزان مطالعه روزنامه به کمتر از ۲۰‌ دقیقه می‌رسد.

*در مقابل اما آمار عضویت و جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی جای روزنامه‌ها را گرفته‌اند.

* هم‌اکنون ۶۵ درصد ایرانی‌ها دست‌کم در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند.

* در شرایطی که سرانه مطالعه روزنامه در یک روز فقط به ۲ دقیقه و ۴۶ ثانیه محدود شده، میزان استفاده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی به‌طور متوسط در روز، از یک ساعت و ۳۲ دقیقه فراتر رفته است. این ارقام نشان می‌دهد مردم بخش اصلی منابع اطلاعاتی خود را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تامین می‌کنند.

* در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی هستند، واتساپ با ۸۸ درصد و پس از آن اینستاگرام و تلگرام به‌ترتیب با ۶۸ و ۶۶ درصد، بیشترین میزان عضو را دارند.

* ۳۶ میلیون ایرانی در واتساپ و ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در اینستاگرام عضو هستند. تلگرام و پیام رسان داخلی سروش نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری که طبق آمارهای موجود تعداد کاربران تلگرام هم‌اکنون به ۲۷ میلیون نفر و پیام رسان سروش به یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. فیسبوک، یوتیوب و توییتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد در ایران هستند.

* در میان روزنامه‌خوان‌ها مسایل اقتصادی محبوبیت بیشتری نسبت به سایر موضوعات دارد.  موضوعات اقتصادی با فراوانی ۴۰.۴ درصد بیشترین محبوبیت را دارد و بعد از آن موضوعات سیاسی با ۴۰.۳ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. موضوعات اجتماعی و ورزشی نیز اکنون در اولویت‌های بعدی روزنامه‌خوان‌ها قرار گرفته است.

* طبق این گزارش، بهداشت و سلامت هم از دیگر مسایل مورد علاقه افرادی است که همچنان به خواندن روزنامه علاقه دارند و اطلاعات خود را از طریق روزنامه‌ها تامین می‌کنند.