کد خبر: ۳۶۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۵

ارتباط یک ساعت خواب اضافی با کاهش ۲۶ درصدی اضافه وزن نوزادان

باشگاه خبرنگاران نوشت: محققان در نتیجه تحقیقات خود دریافتند خواب خوب شبانه می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر چاقی را در کودکان کاهش دهد.

دانشمندان مدت‌هاست که گفته‌اند خواب کافی در شب برای سالم ماندن حیاتی است. با این حال مطالعات اندکی بر ضرورت خواب کافی در ماه‌های اول زندگی تاکید دارند. تحقیقات جدید محققان در بیمارستان بریگهام و بیمارستان عمومی ماساچوست نشان می‌دهد نوزادانی که بیشتر می‌خوابند و در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند، کمتر در معرض اضافه وزن در دوران نوزادی هستند. نتایج آن‌ها در Sleep منتشر شده است.

سوزان ردلاین، پزشک ارشد بخش خواب گفت: در حالی که ارتباط بین خواب ناکافی و افزایش وزن در بزرگسالان و کودکان بزرگتر به خوبی ثابت شده است، این ارتباط قبلا در نوزادان شناسایی نشده بود. در این مطالعه ما متوجه شدیم که نه تنها خواب کوتاه‌تر در شب، بلکه بیدار شدن بیشتر در خواب، با احتمال بیشتری برای اضافه وزن نوزادان در شش ماه اول زندگی مرتبط است.

برای انجام این تحقیق، ردلاین و همکارانش ۲۹۸ نوزاد متولد شده در بیمارستان عمومی ماساچوست را بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مشاهده کردند. سپس الگوهای خواب آن‌ها را با استفاده از ساعت‌های اکتی گرافی مچ پا، دستگاه‌هایی که الگوهای فعالیت و استراحت را در چند روز اندازه‌گیری می‌کنند، بررسی کردند. محققان داده‌های سه شبانه را در یک و شش ماهگی استخراج کردند، در حالی که والدین یادداشت‌های روزانه‌ خواب داشتند و دوره‌های خواب و بیداری فرزندانشان را ثبت می‌کردند.

برای جمع آوری اندازه گیری‌های رشد، دانشمندان قد و وزن نوزاد را اندازه گیری کرده و شاخص توده بدنی آن‌ها را تعیین کردند. اگر نوزادان در نمودارهای رشد سازمان جهانی بهداشت به صدک ۹۵ یا بالاتر از آن بیفتند، به عنوان اضافه وزن طبقه بندی می‌شوند.

محققان دریافتند که تنها یک ساعت خواب اضافی با کاهش ۲۶ درصدی خطر اضافه وزن در نوزادان مرتبط است. علاوه بر این نوزادانی که در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شدند، با خطر کمتری برای افزایش وزن مواجه بودند. در حالی که دقیقا مشخص نیست که چرا این همبستگی وجود دارد، دانشمندان حدس می‌زنند که خواب بیشتر، شیوه‌های معمول تغذیه و خودتنظیمی را تقویت می‌کند، عواملی که پرخوری را کاهش می‌دهند.

محققان تاکید می‌کنند افراد با موقعیت‌های اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر در مجموعه داده‌هایشان نشان داده نمی‌شوند. علاوه بر این متغیرهای گیج کننده، مانند مدت شیردهی، می‌تواند بر رشد نوزاد تاثیر بگذارد. در آینده محققان قصد دارند این مطالعه را گسترش دهند تا چگونگی تاثیر الگوهای خواب بر رشد در دو سال اول زندگی و شناسایی عوامل کلیدی که ارتباط بین خواب و افزایش وزن را واسطه می‌کنند، گسترش دهند. آن‌ها همچنین قصد دارند مداخلات برای ارتقاء عادات خواب سالم را ارزیابی کنند.

ردلاین می‌گوید: این مطالعه بر اهمیت خواب سالم در تمام سنین تاکید می‌کند. والدین باید با پزشکان اطفال خود در مورد بهترین شیوه‌ها برای ترویج خواب سالم مانند داشتن برنامه خواب ثابت، ایجاد فضای تاریک و آرام برای خواب و اجتناب از داشتن بطری در رختخواب مشورت کنند.