کد خبر: ۳۶۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۰

هشدار پنتاگون درباره عملیات تروریستی داعش خراسان خارج از افغانستان

ایسنا نوشت: معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری گفت، گروه تروریستی داعش خراسان در افغانستان می‌تواند عملیات و حملاتی را ظرف شش تا ۱۲ ماه خارج از افغانستان انجام دهد.

به گزارش شبکه خبری سی.بی.اس، "کالین کال" معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست گذاری در جریان جلسه استشهاد در کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا گفت، هم داعش خراسان و هم القاعده می‌خواهند حملاتی برون مرزی از افغانستان را انجام دهند؛ اما فاقد توانایی و ظرفیت لازم هستند.

وی افزود: می‌توانیم ببینیم که داعش خراسان این قابلیت را بین شش تا ۱۲ ماه ایجاد می‌کند. من فکر می‌کنم ارزیابی‌های فعلی جامعه اطلاعاتی این است که برای القاعده تامین این ظرفیت‌ها یک یا دو سال طول می‌کشد.

در همین حال، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز در سپتامبر سال جاری میلادی به این کمیته گفته بود که یک احتمال واقعی وجود دارد که داعش خراسان یا القاعده می‌توانند ظرف شش تا ۳۶ ماه خودشان را ترمیم کرده و به فعالیت‌هایشان برگردند.

همچنین به گفته یکی از مقام‌های آمریکایی، این به معنای توانایی و قابلیت بازسازی است نه لزوما توانایی حمله به آمریکا.

جدول زمانی که کال در جلسه استماع سه شنبه برای توانایی انجام حملات علیه آمریکا پیشنهاد کرد، کوتاه‌ترین زمانی است که مقام‌های ارشد پنتاگون در جلسه استشهاد از زمان سقوط کابل در ماه اوت ۲۰۲۱ ارائه کرده‌اند.

مسئول ستاد مشترک ارتش آمریکا در عملیات این کشور در افغانستان که در جلسه استشهاد سنا حضور داشت نیز ارزیابی صورت گرفته را زیر سوال برد و به این نکته اشاره کرد که اگر آمریکا و متحدانش مداخله نکنند، این زمان بین شش تا ۱۲ ماه خواهد بود و ادامه داد: این ارزیابی‌ها از سوی جامعه اطلاعاتی بر اساس مداخله آمریکا یا ائتلاف نیست. هدف این است که مدت و زمان را در جایی که الان است و حتی بیشتر از این حفظ کنیم.

سناتورها در طول جلسه استماع نگرانی خود را از این بابت اعلام کردند که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا بدون نیروهای آمریکایی در منطقه ضعیف‌تر خواهد بود.

کال همچنین گفته که پنتاگون هر روز در حال انجام جمع‌آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی در افغانستان است و اطلاعات را با متحدان به اشتراک می‌گذارد تا ارزیابی‌های اطلاعاتی به روز را ارائه دهد. ما با این اطلاعات به دنبال مقابله با چالش‌های بعدی هستیم.

داعش خراسان مسئول حمله تروریستی ۲۶ اوت سال جاری میلادی در فرودگاه کابل است که در آن، ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری همچنین گفت، طالبان و داعش خراسان دشمنان هم هستند و طالبان انگیزه‌هایی را برای متوقف کردن داعش خراسان دارد. القاعده نیز نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است.

وی افزود: طالبان از این‌که افغانستان سکوی پرشی برای حملات خارجی القاعده باشد، خسته شده‌ آن هم نه به این دلیل که طالبان افراد خوبی هستند، بلکه به این خاطر که آنها از مجازات بین‌المللی در صورت بروز چنین حملاتی از سوی القاعده می‌ترسند.