کد خبر: ۳۶۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۹

چگونه اصولگرایان بزرگترین منتقد علیرضا زاکانی شدند؟

اگرچه همه جریان‌های سیاسی این روزها منتقد زاکانی هستند، اما نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین انتقادات علیه علیرضا زاکانی برای صدور حکم دامادش در شهرداری تهران، خود اصولگرایان بوده‌اند. آیا آنها به دنبال شفاف‌سازی هستند یا ماجرا به خاطر جبهه‌بندی‌های درونی اصولگرایان است؟

در هفته‌ای که گذشت صدور یک حکم برای داماد علیرضا زاکانی توسط او بسیار خبرساز شد؛ طی حکمی از سوی شهردار تهران، حسین حیدری (داماد زاکانی) به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب شد. بلافاصله بعد از این انتصاب، موجی از انتقاد علیه زاکانی به راه افتاد و در فضای مجازی به خصوص در شبکه اجتماعی توییتر، کاربران به انتقاد از زاکانی پرداختند.

موج انتقاد از علیرضا زاکانی به جایی رسید که شبکه‌های مختلف صداوسیما هم اعتراضات مردم به زاکانی را به صورت ویژه پوشش دادند. هم شبکه تهران که اخبار تهران را به صورت ویژه منتشر می‌کند و هم اخبار ۲۰:۳۰ به صورت ویژه به این خبر پرداختند. نتایج یک پژوهش توسط محمد رهبری تحلیلگر فضای مجازی نشان می‌دهد، اکثریت منتقدان انتصاب داماد زاکانی، اتفاقا اصولگرایان بوده‌اند و در واقع خود جریان اصولگرا قصد دارد یک کارت زرد به شهردار فعلی تهران نشان دهد. اما چرا اصولگرایان به زاکانی کارت زرد دادند؟ در این باره چند احتمال وجود دارد:


علیرضا زاکانی در زمان برخورد با دانشجویان در ۱۸ تیر ۷۸  فرمانده بسیج دانشجویی بود و از آن زمان پله‌های ترقی را پیموده است. به خاطر حضور او در ستاد ۸۴ قالیباف، او را به عنوان چهره‌ای نزدیک به قالیباف می‌خواندند اما در قضایای شهرداری تهران در تابستان گذشته، او بر خلاف نظر مدیران شهری نزدیک به قالیباف، بر صندلی نخست شهرداری تهران نشست. در این شرایط، اختلاف زاکانی و تیم قالیباف به اوج رسید.

بسیاری از انتقادات دیروز هم توسط افرادی نوشته می‌شد که به قوانین شهرداری و همچنین دستورهای قبلی شهردار تهران، تسلط داشتند؛ مثلا علی رجبی رئیس اداره اخبار مجلس و از چهره‌های نزدیک به قالیباف نوشت: «طبق ماده ۱۰ مصوبه ۲۴۶۸ شورای اسلامی شهر تهران، به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و واحد‌های تابعه و بستگان اعضای شورای شهر تهران در دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحد‌های تابعه و شورای اسلامی شهر تهران ممنوع است؛ مگر بر مبنای آزمون فراگیر و رسمی استخدامی.»

انتقادات شورای شهری‌ها از زاکانی هنوز علنی نشده است، اما شنیده‌ها حاکی است که بعضی اعضای شورای شهر از انتصابات شهردار تهران رضایت نداشته‌اند و زاکانی هم به اشکال مختلف حاضر به برگزاری جلسه با اقلیت مخالف خود نیست.

انتقاد از زاکانی فقط در تیم قالیباف و شورای شهری‌ها نیست؛ مثلا خبرگزاری فارس پویشی را حمایت می‌کند که مدعی است «مدرک زاکانی برای شهرداری تهران، غیر قانونی بوده است.» در این پویش آمده «پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار «علیرضا زاکانی» به عنوان شهردار تهران، هنوز ادعا‌ها در خصوص غیرقانونی بودن این انتصاب به قوت خود باقی است. در همین راستا تعدادی از مخاطبان سامانه فارس من با حمایت از پویشی تحت عنوان «درخواست ابطال حکم شهردار تهران»، خواستار ابطال حکم زاکانی توسط وزیر کشور شده‌اند.»

انتقادات به زاکانی توسط اصولگرایان در فضای مجازی هم از سوی بعضی چهره‌های سرشناس آنها انجام می‌شد. حتی وقتی زاکانی سعی کرد اینطور توجیه کند که دامادش رابطه استخدامی با شهرداری ندارد، علی قلهکی از چهره‌های تاثیرگذار در توییتر نوشت: «متوجه نمی‌شوم! اگر قرار بود حسین حیدری مشاور و دستیار ویژه باشد و حقوق ومزایا دریافت نکند باید در حکمِ او عنوان افتخاری ذکر می‌شد و حتی بهتر بود حکمی (رزومه‌سازی!) صادر نمی‌شد! این همه حاشیه و هزینه برای یک حکمِ افتخاری؟ نمی‌شد از خدمات داماد در دورهمی‌های فامیلی استفاده کرد؟»

این انتقادات در حالی است که مثلا روزنامه کیهان، کاملا از کنار این موضوع گذشته است. تفاوت کیهان و صدا و سیما، هفته گذشته هم حاشیه‌ساز شده بود. روزنامه کیهان بعد از رفتن علی عسکری، به غرب‌زده بودن آگهی‌های سازمان صدا و سیما انتقاد کرده بود و به نظر می‌رسد ریاست سابق سازمان مقبولیت بیشتری برای این روزنامه داشته است. این خط‌کشی‌ها، شاید یک انتقاد مقطعی باشد، اما بعید هم نیست نوک قله کوه یخی باشد که به زودی کشتی اصولگرایان با آن برخورد کند.

تا کنون از میان رسانه‌‎های اصولگرا، تسنیم همچنان در قامت حامی علیرضا زاکانی است و در میان اینهمه حجم خبر که درباره انتصاب فامیلی در شهرداری تهران منتشر شده، فقط به انتشار یک خبر بسنده کرده؛ آنهم صحبت‌های مهدی چمران در حمایت از زاکانی.

خبرگزاری مهر هم از رسانه‌های حامی زاکانی است و فقط به انتشار خبر انتصاب پرداخته و بدون اینکه به حواشی آن توجه کند، تنها به پاسخ زاکانی پرداخته که در توجیه ماجرا برآمده بود. اگرچه صداوسیما به صورت ویژه به اقدام زاکانی توجه کرد اما در باشگاه خبرنگاران جوان هم خبری از پرداختن به ماجرا نبود؛ به این ترتیب منتقدان اصلی زاکانی در این انتصاب چهره‌هایی بودند که خود را اصولگرایان ارزشی می‌نامند و آنها تلاش داشتند به دیگران خط‌دهی کنند.

یک اتفاق مهم دیگر هم در شهرداری تهران رخ داد و آن اینکه مشخص شد در این مدت انتصاب حسین حیدری تنها حکم فامیلی نبوده است و شهردار در تهران در یک استخدام فامیلی دیگر، سعید کرمی باجناق داوود گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران را به عنوان سرپرست مرکز حقوقی شهرداری تهران منصوب کرده است.

علیرضا زاکانی از روز نخست با ۱۸ رای موافق از ۲۱ عضو شورای شهر تهران به عنوان شهردار تهران انتخاب شده است؛ این یعنی از همان روز اول ۳ مخالف سرسخت داشته که حاضر نشدند به او رای موافق بدهند؛ آنها معتقد بودند حضور چهره‌های غیرتخصصی همچون زاکانی در شهرداری خسارت‌بار خواهد بود زیرا اشرافی به مدیریت شهری ندارد و تا بخواهد پا بگیرد و با موضوعات آشنا شود، زمان زیادی از دست خواهد رفت؛ نکته دوم اینکه آنها معتقد بودند که مدیر خارج از شهرداری حتما این پیامد را خواهد داشت که آنها با خودشان تیم همراه خواهند آورد و این یعنی سلطه تیم غیر تخصصی بر شهرداری تهران. حالا این اتفاق رخ داده و تیم غیر تخصصی یکی یکی در شهرداری تهران مستقر می‌شوند و معلوم نیست شورای شهر تا چه زمان با شهردار مماشات می‌کند.