کد خبر: ۳۶۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۸

قیمت گوشت بلدرچین اعلام شد

ایلنا نوشت: رئیس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار واحد متفرقه پرورش بلدرچین در کشور فعال‌اند. در عموم این واحدها علاوه بر تغذیه ناسالم بلدرچین‌ها، آنها در فضای غیربهداشتی پرورش می‌یابند.

احمد بافکار در مورد وضعیت بازار گوشت بلدرچین گفت: در ۵ ماه نخست سال جاری، به‌دلیل گرانی و کم شدن خوراک دام در کشور، بسیاری از واحدهای تولیدی جوجه‌ریزی نکردند در نتیجه میزان تولید کاهش پیدا کرد و قیمت آن بالا رفت. اما در مهرماه نهاده‌ مورد نیاز تولیدکنندگان به‌دست آنها رسید از این‌رو فرآیند جوجه ریزی تسهیل پیدا کرد و شاهد ثبات نرخ در محصولات بلدرچین شدیم. ‌

به گفته بافکار، گوشت و تخم بلدرچین برای درمان بیماری‌هایی قلبی، مغزی و رماتیسم بسیار مفید است.

این فعال اقتصادی یزد را بزرگترین استان تولیدکننده بلدرچین در کشور عنوان کرد و افزود: در این استان ماهیانه ۲۰۰ تن گوشت بلدرچین تولید می‌شود. البته سایر استان‌های ایران از جمله فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، قزوین و البرز تولیدکننده گوشت بلدرچین هستند و در این استان‌ها ماهیانه ۱۵۰ تن گوشت بلدرچین تولید می‌شود.

قیمت گوشت بلدرچین اعلام شد

وی قیمت توزیع گوشت بلدرچین را کیلویی ۹۶ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۵ هزار واحد متفرقه پرورش بلدرچین در کشور فعال‌اند. در عموم این واحدها علاوه بر تغذیه ناسالم بلدرچین‌ها آنها در فضای غیربهداشتی پرورش می‌یابند در بیشتر مواقع بعد از ۵۰ روز بلدرچین‌های تولید شده به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شوند.

به گفته بافکار، بلدرچین برعکس مرغ چندان بیمار نمی‌شود و نیازمند آنتی‌بیوتیک نیست و در صورت بیماری با داروهایی گیاهی مشکل آنها حل می‌شود.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه بلدرچین خرید تضمینی ندارد، خاطر نشان کرد: از آنجایی که بلدرچین در خانواده مرغ قرار نمی‌گیرد دولت حمایت چندانی از تولید آن نمی‌کند و به نوعی کالای لوکس محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان بلدرچین با ارز دولتی وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: ۱۵ الی ۲۰ درصد نهاده دولتی به ما تعلق می‌گیرد بیشترین نهاده دولتی به تولیدکنندگان مرغ گوشتی، گاوهای شیرده، بوقلمون و شترمرغ داده می‌شود.

رئیس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور بابیان اینکه در ۷ ماه نخست سال جاری صادرات نداشتیم، افزود: در سال جاری بلدرچین تولید شده در داخل کشور مصرف شد و نتوانستیم صادرات داشته باشیم. البته می‌توان امیدوار بود در فصل پاییز و زمستان با افزایش جوجه‌ریزی علاوه بر تامین نیاز داخلی صادرات هم داشته باشیم. در سال‌های گذشته بلدرچین به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شد.

بافکار وزن استاندارد بلدرچین را حداقل ۲۵۰ گرم عنوان کرد و گفت: وزن ۵ بلدرچین نباید کمتر از ۱کیلوگرم باشد و اگر کمتر این وزن باشد بلدرچین پرورش‌یافته نژاد مرغوبی ندارد و با خوراک مناسب و باکیفیت تغذیه نشده است.

به گفته وی، قیمت بسته ۱۲ تایی تخم بلدرچین ۷۵۰۰ تومان است که واحدهای صنفی با احتساب سود حاصله آن را ۱۰ هزار تومان می فروشند.

به گفته این فعال اقتصادی، ۲ نوع نژاد ژاپنی و کانادایی در ایران پرورش داده می‌شود که نژاد ژاپنی مرغوب‌تر است چراکه گوشت بهتری دارد و زودتر رشد می‌کند.