کد خبر: ۳۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۶

مطهرنیا: آیا در دوره گذشته هم به منتقدان مذاکرات هسته ای اجازه برگزاری همایش داده می شد؟

«مهدی مطهرنیا» استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: آیا در دوره گذشته مذاکرات هسته ای و قبل از روی کارآمدن دولت روحانی همچنین اجازه ای برای برگزاری همایش به منتقدان داده می شد؟

مهدی مطهرنیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درو واکنش به همایش دلواپسیم که توسط منتقدیم دولت برگزار شد افزود: تحلیل من بیش از این که متوجه نقد ها و نفی های موجود در دلواپسی باشد، متوجه روشی است که هم اکنون از سوی مدعیان ولایت پذیری در برخورد با خط قرمزهای مطرح در جهت حمایت از تیم مذاکره کننده و دیپلماسی هسته ای در جریان است.

وی اضافه کرد: آنچه مسجل است گروه ها، احزاب و جناح های سیاسی و حتی تک تک افراد در یک جامعه ملی در یک نظام دمکراتیک آن هم با تکیه بر شریعت محمدی (ص) باید بتوانند در حالت فردی و جمعی به بیان دیدگاه های درست یا حتی غلط خود بپردازند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این امری پسندیده است که در تهران و پایتخت ایران هم اکنون یک جناح سیاسی با همراهی گروه های مرتبط با خود می تواند در سفارت آمریکا موسوم به لانه جاسوسی نشستی در این سطح در نقدِ نقدگرایانه توافقی را برگزار کنند و به نقد دولت مشروعی بپدازند که متکی بر آرای قریب 20 میلیونی دکتر روحانی است.

مطهرنیا گفت: اما از منظر روش شناسی این پرسش وجود دارد اگر همین برنامه در سال های گذشته انجام می شد و به نقد این چنینی بعضی از تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها پرداخته می شد، آیا اساسا اجازه برگزاری چنین نشستی با این سخنرانان رسمی و غیر رسمی با جایگاه های تعریف شده داده می شد؟

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر نماینده ای در آن زمان از نمایندگان اصلاح طلب در مجلس در یک سخنرانی به نقل و نقد دیدگاه های خود در ارتباط با عملکرد تیم هسته ای گذشته می پرداخت، امکان چه نوع برخوردی بود؟

وی ادامه داد: به نظر می رسد امروز حکومت و ساختارهای قضایی و ساخت حکومتی با پرسشی جدی از این جهت در افکار عمومی روبرو باشد چون هنوز حافظه تاریخی مردم فراموش نکرده است بیان بعضی از انتقادهای کمتر از این به تصمیم گیری های سیاسی توسط نمایندگان مجلس و فعالین سیاسی با چه برخوردهایی قاطعانه روبرو بوده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از این رو یا باید بپذیریم تمام تفکرات موجود در یک جامعه ملی آزاد باشند که چنین روش هایی را برگزیده و به بیان دیدگاه های خود بپردازند و یا آن که در برخورد با آنها از معیارهای دوگانه و چند گانه تبعیت نشود.

وی گفت: جامعه ملی ما جامعه ای است مسلمان و متکی بر ارزش های ملی و مذهبی خود که خواهان دست یابی به اهداف عالیه این مردم در قالب انقلاب اسلامی و احترام به حقوق مندرج در قانون اساسی برای همگان است و اگر این انجام پذیرد، همگرایی ملت و دولت افزایش یافته و جناح های گوناگون سیاسی در یک بافت آزادانه و در عین حال عاقلانه خواهند توانست در یک رقابتی سالم نه مهندسی شده، وارد عمل شوند.

مطهرنیا گفت: آنچه مهم است آزادی همگان در برابر قانون و پاسخگویی تک تک افراد در برابر قوانین و خداوند منان است. اگر در هرکجای دنیا تنها قواعد حقوقی و چارچوب های سیاسی بر عملکرد ما حکومت می کند، باید بپذریم که زمانی که از شریعت و آیین محمدی (ص) سخن می گوییم و خود را متکی بر اصل مترقی ولایت فقیه می خوانیم باید بدانیم در برابر خداوند منان نیز باید در قضاوت عالیه باشیم.

مطهرنیا در ادامه به توافق ژنو اشاره کرد و گفت: من نمی گویم توافق ژنو3 فتح الفتوح بود اما می توانم بگویم ژنو3 و آنچه که با مدیریت اجرایی دولت و عملیاتی وزارت امورخارجه با نظارت استراتژیک شورای عالی امنیت ملی و هدایت های حیاتی رهبری نظام جمهوری اسلامی در تحلیل نهایی صورت می پذیرد، گرفتن تصمیمات بخرد اندیشانه و بهترین تصمیم های مبتنی بر این خرد اندیشی در بدترین باخت موقعیتی موجودیت موجود در حال حاضر منطقه و جهان است.

وی اضافه کرد: بنابراین هم می توان از زاویه ایده آل ها به آن نگریست و به نقد وضع موجود پرداخت و هم از زاویه واقعیت های موجود به آن نگاه کرد و به حمایت از آن دست یافت.

این استاد دانشگاه گفت: این پرسش کلیدی مطرح است که آیا در حال حاضر نگاه آرمان گرایانه به پرونده هسته ای به نفع جمهوری اسلامی است یا نگاه واقع نگرایانه؟

مطهرنیا ادامه داد: به نظر می رسد زمانی که رهبری نظام جمهوری اسلامی فرمودند در کنار آرمانها باید واقعیت ها دید و در کنار تکلیف به نتایج اندیشید، راه را به اهل فن و پیروان واقعی خود نشان دادند و این آزمایش بزرگی است برای کسانی که مدعی تبعیت از نظام جمهوری اسلامی و دفاع از آینده این نظام هستند.