کد خبر: ۳۶۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۴

آمار وحشتناک از خشونت علیه زنان ایرانی در کرونا

عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان از تجربه خشونت توسط ۷۷ درصد زنان ایرانی در دوران قرنطینه خبر داد

خبرگزاری ایسنا: عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان از تجربه خشونت توسط ۷۷ درصد زنان ایرانی در دوران قرنطینه خبر داد.

آمار وحشتناک از خشونت علیه زنان ایرانی در کرونا

دکتر تهمینه شاوردی:

* (درباره شرایط ایران در خصوص افزایش یا کاهش خشونت علیه زنان در دوران پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه): نتایج مطالعه‌ای که اخیرا توسط یکی از مراکز علمی در ایران انجام شده ، بیانگر این است که ۷۷.۲ درصد زنان حداقل یکی از انواع خشونت را در دوران قرنطینه تجربه کرده بودند که از این میان، ۹۱.۲ درصد خشونت روانی، ۶۵.۸ درصد خشونت جسمی، ۴۲.۶ درصد خشونت جنسی و ۳۸.۲ درصد خشونت منجر به صدمه را تجربه کرده‌اند. بنابراین این مشکلات در مجموع در خانواده افزایش یافته است. 

* (با بیان اینکه برخی از شاخص های اجتماعی بر میزان و نوع خشونت علیه زنان تاثیر گذار است، سن، میزان تحصیلات و پایگاه اقتصادی اجتماعی به خصوص میزان در آمد مرد و حتی میزان اعتیاد مردان به مشروبات الکلی، دخانیات یا مواد مخدر را از جمله عوامل مداخله گر برای اعمال انجام خشونت دانست و درباره خشونت خانگی): مثلا در خانواده هایی که از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین می باشند زنان و دختران بیشتر قربانی خشونت خانگی می شوند. به عبارتی پایین بودن سطح وضعیت اقتصادی و اجتماعی  می تواند این خشونت علیه زنان را در این خانواده ها چهار برابر افزایش دهد.

* اکثر مطالعات بیانگر این است که زنان جوان تر و دارای تحصیلات پایین بیشتر در معرض خشونت از سوی همسر قرار می گیرند و از سوی دیگر خشونت علیه زنان با "سن" مرد در رابطه است به طوری که هر چه میزان سن مرد افزایش یابد خشونت مرد نسبت به همسرش کاهش پیدا می کند.

* هر چه سن زن به هنگام ازدواج کمتر باشد، میزان خشونت علیه او توسط همسرش افزایش می یابد.