کد خبر: ۳۶۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۲

اوکراین: روسیه در حال تدارک کودتاست

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی ادعا کرد، خطر وقوع یک کودتا با حمایت روسیه او را تهدید می‌کند و یکی از سرمایه داران سرشناس این کشور را متهم به دست داشتن در این دسیسه کرد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس خبری گفت، منابع روسی در حال طراحی کودتا در اوکراین بوده‌اند و "رینات آخمتوف" تاجر اوکراینی نیز در ارتباط با این دسیسه مورد مشورت قرار گرفته است.

طبق ادعای منابع، این کودتا که قرار بوده با هزینه یک میلیارد دلار اجرا شود، قرار بوده در اول یا دوم دسامبر اتفاق بیفتد.

زلنسکی اظهار کرد، فایلهای ضبط شده از شنود صحبت‌های برخی اعضای حلقه نزدیک به آخمتوف که درباره این دسیسه بحث می‌کرده‌اند را در اختیار دارد.


او اظهار کرد: ما تنها در این مورد اطلاعات در اختیار نداریم بلکه شنودهای صوتی داریم که در آن نمایندگانی از اوکراین در حال بحث با نمایندگانی از روسیه از جمله بر سر مشارکت رینات آخمتوف در این کودتا در اوکراین هستند.

رئیس جمهور اوکراین به هیچ نام دیگری اشاره نکرد و گفت که آخمتوف را دارند "به جنگ علیه دولت اوکراین می‌کشانند."

در همین حال آخمتوف با عصبانیت به این ادعاها واکنش نشان داد و آنها را "مطلقا دروغ" خواند.

وی در بیانیه‌ای گفت: من از انتشار این دروغ صرف نظر از اینکه انگیزه رئیس جمهور چه بوده خشمگین هستم. من به دفاع از یک کشور اوکراین آزاد، با اقتصاد آزاد، دموکراسی و آزادی بیان ادامه خواهم داد.

بر اساس برآوردها ثروت خالص آخمتوف بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و شرکت هلدینگ او تحت عنوان شرکت System Capital Management مالک یک شرکت دیگر به نام DTEK است که ۷۰ درصد از تولید برق اوکراین را کنترل کرده و همچنین شرکت‌های مخابراتی و رسانه‌ای از جمله کانال Ukraina، چهارمین کانال تلویزیونی محبوب این کشور را در اختیار دارد.


هم‌زمان مسکو هرگونه دست داشتنش در توطئه برای کودتا در اوکراین را رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: روسیه هرگز برنامه‌ای برای مشارکت در چنین توطئه‌ای نداشته است.

زلنسکی بیان کرد، مقامات کاخ سفید در هفته‌های اخیر اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهند "تلاشی در جهت ایجاد بی‌ثباتی در داخل" قرار است انجام شود و یک یا چند نفر از شخصیت‌های الیگارشی این کشور با روسیه ارتباط دارند.