کد خبر: ۳۶۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۸

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛مکرون و لوپن در صدر نظرسنجی‌ها

ایرنا نوشت: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی ایفوپ، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «مرین لوپن» رهبر حزب راستگرای تجمع ملی همچنان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه درصدر نظرسنجی ها هستند.

به گزارش روزنامه فرانسوی لوفیگارو، در حالی که پنج ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، براساس آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه ایفوپ و منتشر شده در ژورنال دودیمانش، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و مرین لوپن، رئیس حزب راست گرای افراطی «تجمع ملی» نسبت به دیگر نامزدهای احتمالی این انتخابات پیشتاز هستند.

بر اساس این نظرسنجی، امانوئل مکرون بین ۲۵ تا ۲۸ درصد و مرین لوپن بین ۱۹ تا ۲۰ درصد آراء را کسب خواهند کرد. این درحالی است که جایگاه «اریک زمور» مقاله نویس و روزنامه نگار جنجالی معروف به ترامپ فرانسوی ها کاهش یافته و بین ۱۴ تا ۱۵ درصد گزارش شده است.

همچنین در این نظرسنجی آمده است، از میان نامزدهای احتمالی احزاب راست گرا،  «زاویه برتراند» ۱۳ درصد، «میشل بارنیه» و همچنین «والری پکرس» ۱۰ درصد آراء را کسب خواهند کرد. از میان نامزدهای احتمالی احزاب چپ گرا، «ان ایدالگو»  حائز ۶ درصد و «ژان لوک ملانشون» بین ۷ تا ۸ درصد آراء را به دست خواهد آورد.

بر اساس این نظرسنجی، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون ۵۴ درصد آراء و مرین لوپن ۴۶ درصد آراء را کسب خواهند کرد.

به گزارش یورونیوز، پنج ماه مانده به برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، احزاب و جبهه‌های سیاسی جدید برای مشارکت در این رقابت سیاسی آماده می‌شوند.

از زمان تشکیل جمهوری پنجم و تبدیل فرانسه از یک رژیم پارلمانی به یک رژیم ریاستی، هیچ کاندیدایی نتوانسته در دور اول انتخابات رای ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند. امانوئل ماکرون در دور اول انتخابات سال ۲۰۱۷، تنها ۲۴ درصد آرا را کسب کرد.

در حالی که امانوئل ماکرون، جوان‌ترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه در دوران ۵ ساله حاکمیت خود با بحران‌های زیادی از جمله «جلیقه‌زردها» و شیوع ویروس کرونا درگیر شد، وی احتمالا همچنان بخت اول پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود.  این بخت بلند، فارغ از عملکرد شخص مکرون در افتراق و از هم گسستگی در جبهه‌های رقبا هم ناشی می‌شود.

راست افراطی که تاکنون تنها با حزب تجمع ملی (جبهه ملی سابق) و شخص مرین لوپن نمایندگی می‌شد، در این دوره احتمالا با پدیده اریک زمور، چهره جنجالی اسلام ستیز مواجه خواهد بود. علاوه بر زمور، که هنوز رسما کاندیداتوری خود را اعلام نکرده، باید فلوریان فیلیپو، عضو پیشین تجمع ملی و رهبر حزب تازه تاسیس «میهن پرستان» و همچنین نیکولاس دوپون-اینان، رهبر حزب «برپاخیز فرانسه!» را هم افزود.

اوضاع در میان راست میانه هم چندان به سامان نیست. حزب جمهوری خواهان با محکومیت نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین و شخصیت محوری راست‌های میانه‌رو، ضربه حیثیتی بزرگی خورده است.


وضعیت اردوگاه «چپ»، از سوسیالیست‌های میانه‌رو گرفته تا کمونیست‌های انقلابی، تراژیک‌تر از همیشه است. حزب سوسیالیست پس از شکست سخت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، ان ایدالگو شهردار پاریس را برای انتخابات پیش رو نامزد کرده است. هنوز موضع جریان معروف به نسل سوسیالیست، به رهبری بنوآ امون، کاندیدای انتخابات پیشین سوسیالیست‌ها در این باره مشخص نیست.

در میان جریان‌های تندروتر چپ، ژان-لوک ملانشون برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است اما وضعیت جالبی در نظرسنجی‌ها ندارد. در حالی که رسانه‌های داخلی، روی چندان خوشی به یک کاندیدای سالخورده و همیشه خشمگین نشان نمی‌دهند، کادرهای بسیار جوان حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» می‌گویند که تنها جریانی هستند که برنامه مشخص (آینده مشترک) برای پاسخ به چالش‌های پیش روی جامعه دارند.