کد خبر: ۳۶۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۸

ترامپ: پایگاه بگرام را نگه می‌داشتم چون به تأسیسات اتمی چین نزدیک بود

فارس نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز دوشنبه گفت، قصد داشت پایگاه نظامی «بگرام» در افغانستان را به خاطر نزدیکی به چین حفظ کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» ترامپ که در انتخابات سال گذشته آمریکا شکست خود در مصاحبه‌ای به تکرار انتقادها از نحوه اجرای خروج از افغانستان توسط دولت «جو بایدن» پرداخت.

ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «قصدم این بود که [از افغانستان] خارج شویم، بیست و یک سال کافی بود و تعداد نیروهای نظامی را به ۲۵۰۰ نفر کاهش دادم و قرار بود [پایگاه] بگرام را به‌خاطر چین نگه‌دارم نه به خاطر افغانستان».

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه گفت: «به این دلیل که این [پایگاه] یک ساعت با محل دردسر اتمی آن‌ها (چینی‌ها) فاصله دارد. چون دقیقاً همین است، آنجا جایی است که آن‌ها بمب‌های اتمی خود را می‌سازند».

ترامپ بار دیگر نحوه اجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «شرم‌آورترین لحظه در تاریخ آمریکا» توصیف کرد و گفت او قصد داشت تمام پایگاه‌های دیگر آمریکا در افغانستان را پس از اتمام عملیات خروج، بمباران کند تا دیگران نتوانند از آن‌ها بهره ببرند.

او همچنین حملات لفظی علیه «مارک میلی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا را تکرار کرد و گفت میلی معتقد بود رها کردن تجهیزات نظامی آمریکایی در افغانستان، ارزان‌تر از خارج کردن آن‌ها تمام می‌شود.

ترامپ همچنین «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان را فردی «فاسد» توصیف کرد که قصد داشت حین فرار، مقدار پولی را از کشورش خارج کند که در هواپیما جای نمی‌گرفت.