کد خبر: ۳۶۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۶۰
باقری اعلام کرد:

تشکیل کارگروه رفع تحریم از فردا/اتفاق نظر اعضا بر سر دستور کار اصلی مذاکرات/نشست مثبت بود

رئیس هیات مذاکره کننده ایران گفت: باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت

علی باقری پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.
وی ادامه داد: نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.
وی در ادامه درباره نگاه اعضا به مذاکرات فعلی، با بیان اینکه هر یک از اعضا دیدگاه‌های خود را بیان کرد افزود: ایران در این باره  تاکید کرد که باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت و قرار شد فردا صبح کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان همه کشورهای عضو گروه ۱+۴ و ایران تشکیل شود.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما تاکید کردیم که الزامات مربوط به  رفع تحریم‌ها باید رعایت شود، از جمله تضمین‌هایی را باید دریافت کنیم که نشان دهد دولت آمریکا و دیگر دولت‌های عضو برجام نتوانند از برجام خارج شوند، و تضمین درباره عدم اعمال تحریم جدید و عدم اعمال تحریم‌های گذشته و عدم استفاده از ساز و کارهایی که در توافق است به این معنا که از این ساز و کارها به هر بهانه ای استفاده نکنند.

باقری گفت همچنین در نشست موضوع راستی آزمایی را مطرح کردیم که از محورهای مهم در این دور از مذاکرات باید باشد و توجه به دیگر مسائل مدنظر جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند یک توافق پایدار را در دوره پیش رو به دست آوریم.

وی درباره بازخوردهای مثبت انریکه مورا و نماینده روسیه از نشست امروز گفت: این فضایی که در جلسه حاکم بود نشان داد طرف‌های مختلف با نگاه سازنده برخورد کردند. و فکر می‌کنم این یک برآورد واقعی است که اراده جمعی برای این است که بتوانیم پیشرفتی را برای نزدیک شدن به توافق به دست آوریم.

باقری در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات مبتنی بر شش دور قبلی که آقای عراقچی انجام دادند انحام می‌شود یا تغییری در مسیر شاهد خواهیم بود؟ اظهار کرد: وارد جزییات نمی‌شوم اما تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که رابرت مالی از قرارداد موقت صحبت کرده‌اند گفت: اولا اینکه ما درباره مذاکرات جدی صحبت می‌کنیم و دیگر اینکه در وین فقط با 1+4 صحبت می‌کنیم.
وی در پاسخ به اینکه انریکه مورا گفته است برداشتش از صحبت‌های هیات ایرانی این بوده است که ایرانی‌ها متوجه‌اند برداشتن تحریم‌ها مرحله‌ای و گام به گام باید باشد تاکید کرد: اصلا در این باره صحبت نشده است.

وی در پاسخ به اینکه اصلا ایران با برداشتن گام به گام تحریم‌ها موافق است یا خیر؟ تصریح کرد: موضع مورد نظر ایران درباره تحریم‌ها ثابت است و تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود.
وی در پاسخ به اینکه زمان راستی آزمایی از نظر ایران چه مدت است؟ خاطرنشان کرد که این از مباحث گفتگوهاست و باید بحث شود.

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید طرف آمریکایی درخواست‌های ایران را پاسخ داد؟ گفت: من ‍‍‍‍‍پیشگو نیستم. من دیپلماتم و بر اساس واقعیت‌ها نطر می‌دهم.

وی نشست امروز را مثبت خواند.

باقری درباره اینکه جلسه بعدی مذاکرات تا پایان سال میلادی فعلی انجام می‌شود؟ گفت: هنوز جلسه فعلی تمام نشده است.
وی در پاسخ به اینکه آقای مورا گفتند مذاکرات در دو روز آینده ادامه دارد روند در این دور روز به چه شکل است اظهار کرد: هنوز درباره مدت زمان مذاکرات در این دور و انتهای مذاکرات این دور بحثی نشده است. این مساله باید در کمیسیون مشترک بحث شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری مقابل هتل کوبورگ که از وی گرسید به مذاکرات خوشبین است گفت: بله.