کد خبر: ۳۶۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۷

احمد نادری حامی طالبان در سانتیاگو برنابئو/ چرا سفر نماینده تهران به اسپانیا حاشیه‌ساز شد؟

احمد نادری نماینده تهران عکسی در ورزشگاه سانتاگو برنابئو اسپانیا از خود منتشر کرده که واکنش‌های زیادی در پی داشته است. هرچند او گفته این سفر به خاطر رویکردهای «مردم‌شناختی» بوده اما افکار عمومی این پرسش را داشت که چرا هزینه رویکردهای مردم‌شناختی ایشان باید از بیت المال پرداخت شود و دیگر اینکه چرا تمرکز ایشان به جای اسپانیا بر مشکلات مردم خود ایران نبوده است.

دو شب گذشته رئال مادرید بازی مهمی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو داشت که این بازی تماشاگر ویژه‌ای هم داشت؛ هیاتی از ایرانیان شامل دو نماینده مجلس شورای اسلامی که به اسپانیا رفته بودند، حسن قشقاوی سفیر ایران را نیز با خود به ورزشگاه رفتند تا دوستی ایران و اسپانیا کاملا درک شود! احمد نادری نماینده تهران عکس‌هایی از حضور خود به همراه رحیم زارع نماینده آباده و حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برای تماشای بازی بین دو تیم رئال مادرید و سویا منتشر کرد.

نادری در صفحه توییتر خود نوشت: «از نزدیک و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، بُرد زیبای رئال مادرید در مقابل سویا را شاهد بودم. مدت‌های مدید بود که ورزشگاه نرفته بودم. کاش وقت بود تا مردم نگاری طرفداران رئال را انجام می‌دادم. بسیار منظم، جدی، متعصب و خونگرم بودند. هیچ نشانه‌ای از وندالیسم (خرابکاری) ندیدم.»

کاربران اینترنت از نادری درباره هزینه بلیط مسابقه سوال کرده بودند و همچنین پرسیده بودند نشستن در کنار زنان، آیا او را منقلب نکرده است؟ همچنین از او پرسیده شده که هزینه این سفرها از جیب بیت المال چقدر بوده است یا اینکه هر روز حضور او در اسپانیا چقدر حق ماموریت برای او محاسبه شده است و در نهایت سفر نادری به اسپانیا مورد توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و سوالات دیگری هم مطرح شد و البته او پاسخی به سوالات نداد اما بعد از ساعتی از کاربران شبکه‌های اجتماعی عذرخواهی کرد و در توییتی نوشت: «بارها موضوعات مختلف را همینجا به مردم توضیح داده‌ام. درخصوص توییت قبلی هم طبق همین رویه عرض می‌کنم که بنده به‌ عنوان رئیس شورای اجرایی اتحادیه جهانی بین المجالس مجلس، در این سفر هر روز ساعت هشت صبح تا هشت شب در پنل‌ها و نشست‌های مختلف حضور داشتم که گزارش آن‌ها در توییت‌های قبلی قابل مشاهده است. دیشب ساعت ۹ شب و بعد از اتمام جلسات باتوجه به اینکه در دوره دانشجویی هم بعضا بازی‌های لیگ اروپا را باتوجه به رویکردهای مردم‌شناختی دنبال می‌کردم، از این فرصت در پایان برنامه کاری روزانه استفاده کردم و طبق گزارش‌های قبلی از جلسات و برنامه‌ها که منتشر کردم، این مورد را هم به اشتراک گذاشتم، چرا که مسئله‌ای برای پنهان کردن از مردم وجود ندارد. این برنامه و بازدید از  شهر در شب قبل از آن تنها برنامه جانبی بود که در این سفر داشتم و در عین‌حال اگر باعث رنجش مردم عزیزمان شده عذرخواهم. از این به بعد هم همچنان خودم را مقید به ارائه گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌ها می‌دانم.»

معلوم نیست مقصود نادری رویکردهای مردم شناختی در لیگ اروپا چه بوده و چه ارتباطی به وظایف نمایندگی او داشته است؛ همچنین اینکه او حتی عضو گروه دوستی ایران و اسپانیا هم نیست که بتوان با چنین دلایلی آن را توجیه کرد. آنچنان که در سایت مجلس منتشر شده رییس گروه دوستی اسپانیا، اقبال شاکری است و به احمد نادری کشورهای آلمان، اتریش، برزیل، بولیوی و پاناما سپرده شده است. البته همین هم جای سوال داشت که وجه مشترک این کشورها چیست و مثلا پاناما و آلمان چه سنخیتی دارند که یک نفر برای هر دو کشور انتخاب شود.


سفر نمایندگان مجلس برای تماشای فوتبال پیش از این هم حاشیه‌ساز شده بود. پیش از این در زمان برگزاری جام جهانی روسیه، رسانه‌های اصولگرا انتقادات تندی را علیه پروانه سلحشوری منتشر کرده بودند که قصد داشت با هزینه شخصی به روسیه برود و بازی‌های تیم ملی ایران را از نزدیک تماشا کند. اصولگرایان به شدت به او تاختند و گفتند یک نماینده مجلس نباید در زمانی که گرانی‌ها کمر مردم را شکسته، به سفر خارجی برود.

سلحشوری در آن مقطع اعلام کرد پس از جو تخریبی که علیه نمایندگان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد نمایندگان به احترام افکار عمومی و نه به دلیل جوسازی‌های برخی رسانه‌ها، تصمیم به لغو سفر خود به رقابت‌های جام جهانی گرفتند. اما حالا اصولگرایان از سفر نادری به اسپانیا انتقاد نمی‌کند و سخنی از این هم نمی‌گویند که این سفر با نه هزینه شخصی که با هزینه بیت‌المال بوده است.

نکته جالب اینجاست که رحیم زارع نماینده آباده نیز در آن مقطع جز نمایندگانی بود که تمایل زیادی برای سفر به روسیه داشت. رحیم زارع سه دوره است نماینده مجلس است و در همه این سال‌ها، فوتبال را به شکل حرفه‌ای پیگیری می‌کرده و درباره مسائلی مثل وضعیت فدراسیون فوتبال و... با رسانه‌ها مصاحبه کرده است. اما رحیم زارع با تجربه‌تر از آن است که تصاویر حضور خود در استادیوم‌های خارجی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

هفته گذشته یکی از رسانه‌ها اطلاعاتی منتشر کرد که نشان می‌داد احمد نادری در نیمی از رای‌گیری‌های مجلس غایب بوده است. نادری گفته علت این غیبت، حضور در جلسات هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران بوده است. مسئولیتی که از دی ماه سال قبل تا خرداد ماه امسال بر عهده نادری بوده، اما این پاسخ کاربران شبکه‌های اجتماعی را راضی نکرده است. آنها می‌گویند وقت نمایندگان اینگونه صرف می‌شود که مشکلی حل نمی‌شود.

البته سفر خارجی هیچ ایرادی ندارد و اتفاقا بهتر آن است که مسئولان به این سفرها بروند، شاید گشایشی شود و بفهمند که دنیا در حجره‌ها و اتاق‌های آنها خلاصه نمی‌شود و نباید همه دنیا را از نگاه تنگ آنها بنگرند و به این ترتیب دست‌کم می‌توان امیدوار بود که آشنایی آنها با دنیا بر تصمیم‌گیری آنها نیز اثر خواهد گذاشت. البته در برخی موارد نه تنها این آشنایی چنین نبوده، که بدتر هم شده است؛ چنانچه مرتضی آقاتهرانی هم در دانشگاه کانادا درس خوانده و در قلب آمریکا در نیویورک زندگی کرده، اما کمترین تاثیری بر او نگذاشته است و حالا در ایران تز محدودیت فضای مجازی را پیش می‌برد. از این منظر شاید بتوان درباره او این جمله را گفت که او تنها جسمش از ایران خارج شده و با یک ذهنیت ثابت و صُلب از ایران رفته و با همان ذهنیت به ایران بازگشته است.

حمایت از طالبان به عنوان جنبش اصیل منطقه

احمد نادری پیش از این هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. او پیش از این بعد از دیدار طالبان با مقامات وزارت خارجه ایران، آن‌ها را «جنبش اصیل منطقه» خوانده بود و همکاری ایران با طالبان در راستای گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه‌هایی همچون داعش توصیف کرده بود. او معتقد بود فضایی که درباره طالبان ایجاد شده، «بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌های آمریکایی» است. این در حالی است که در ایران اساسا یک روز به خاطر سبعیت طالبان نامگذاری شده و مقامات ایران در دوره‌های مختلف تندترین تعبیرها را درباره طالبان داشتند. هرچند پیش‌بینی نادری درست بود و جمهوری اسلامی به سمت ارتباط با طالبان پیش رفت، اما آن زمان چنین خط‌شکنی توسط نادری واکنش‌های زیادی در پی داشت و کسی توقع نداشت در آن مقطع زمانی طالبان به عنوان «جنبش اصیل» توصیف شود. با این حال شرایطی پیش آمد که ظاهرا در جمهوری اسلامی هر احتمالی وجود دارد.