کد خبر: ۳۶۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۲

واکنش مصباحی مقدم به ادعای غربی ها درباره جدی نبودن ایران برای مذاکره

ایرنا نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملت ایران حامی و پشتیبان تیم مذاکره کننده هسته‌ای است،‌ گفت: در شرایط فعلی باید همه کمک کنند تا تیم مذاکره کننده با قدرت بتواند مواضع خود را بیان کرده و گفت و گوها را به نتیجه برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به آغاز مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها در وین گفت: سیاستگذار در مناسبات خارجی ما شورای‌عالی امنیت ملی است و این شورا هدف مذاکرات را رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن قرار داده که البته با هدایت رهبر معظم انقلاب است. خوشبختانه دولت هم همین هدف را مبنای گفت و گوهای خود در اجلاس وین گذاشته و همین هدف را دنبال می‌کند.

وی هدف جمهوری اسلامی ایران را رفع همه تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: امیدوارم رفع همه تحریم‌ها محقق شود و در این صورت ایران هم به تعهدات قبلی خود بازگردد. در عین حال این به این معنا نیست که برگشت به تعهدات قبل از رفع همه تحریم‌ها باشد.

این استاد دانشگاه درباره ادعای غربی‌ها مبنی بر عدم جدیت ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: کسانی که چنین ادعایی دارند در خدمت دیدگاه‌های آمریکایی و اروپایی و حمایت از مواضع آنها عمل می‌کنند.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اهمیتی نمی‌دهند که چگونه تحریم‌ها می‌تواند به نفع ما برداشته شود و موضوع اهتمام آنها لزوما رفع تحریم‌ها نیست، بلکه هدف آنها ممکن است کاهش برخی‌ها تحریم‌ها باشد و به دنبال این هستند بخش مهمی از تحریم‌ها همچنان باقی بماند.

وی با تاکید بر اهتمام نظام جمهوری اسلامی و دولت آیت‌الله رییسی بر رفع کامل تحریم‌ها اظهار کرد: طرح این ادعا که ایران در مذاکرات هسته‌ای جدیت ندارد،کمکی به حل مساله نمی‌کند ایران در مذاکرات کاملاً جدی است اما نه مذاکره برای مذاکره و نه کش دادن مذاکره و زمان خریدن بلکه مذاکراتی که منجر به نتیجه شود.

واکنش مصباحی مقدم به ادعای غربی ها درباره جدی نبودن ایران برای مذاکره

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران نیازی به زمان خریدن ندارد، گفت: تا زمانی که غربی‌ها حاضر شوند در مذاکرات همه تحریم‌ها را رفع کرده و در عمل به آن پایبند شوند، غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی ایران همچنان استمرار و ادامه دارد. اگر ما شاهد اقدام و عمل برای رفع همه تحریم‌ها از سوی آنها باشیم یقین بدانند ما نیازی به کش دادن مذاکرات و خریدن زمان نداریم.

دست یافتن به تسلیحات اتمی در دکترین نظام جمهوری اسلامی نیست

مصباحی‌مقدم اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم به تسلیحات اتمی برسیم چراکه دست یافتن به تسلیحات اتمی در دکترین نظام جمهوری اسلامی نیست. رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که اعلام کرده‌اند از نظر جمهوری اسلامی ایران تولید سلاح‌ اتمی و نگهداری و کاربرد آن حرام است.

وی با بیان اینکه حرام شرعی برای دولت و ملت ما بر هر قرارداد بین‌المللی اولویت دارد، گفت: ما قرارداد بین‌المللی خود را بر پایه این فتوا می‌بندیم یعنی اساس و مبنای جمهوری اسلامی عدم تولید سلاح اتمی است و در مقابل آن استفاده از فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم برای استفاده‌های صلح‌آمیز را حق خود می‌دانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران هدفی غیر از استفاده صلح‌آمیز از صنعت هسته ای ندارد و به برجام پایبند خواهد بود به‌ شرط آنکه طرف مقابل به‌ویژه آمریکا از تحریم‌های ظالمانه‌ای که به ملت ایران تحمیل کرده دست بردارد.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: آمریکا نه‌ تنها به ملت ایران، بلکه به سایر کشورها و ملت‌های جهان، شرکت‌های بین‌المللی و بانک‌های جهان هم زورگویی می‌کند که با جمهوری اسلامی کار نکنند. آمریکا باید دست از این زورگویی بردارد و اجازه دهد ما فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را داشته باشیم. اگر آنها تحریم‌ها را بردارند ما هم به نقطه ماقبل عقب‌نشینی از تعهدات خود برخواهیم گشت.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اتفاقا در جدیت طرف‌های غربی برای انجام مذاکرات تردیدهای جدی وجود دارد و به نظر می‌رسد آنها اهداف دیگری دارند.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: به نظر می‌رسد هدف آنها این نیست که همه تحریم‌ها را بردارند بلکه زمزمه‌های آنها نشان می‌دهد که می‌خواهند تحریم‌ها را به زعم خود تقسیم کرده و سعی می‌کنند بخش اعظم تحریم‌ها را به تحریم‌های غیرهسته‌ای و عناوین حقوق بشری یا سیاسی، امنیتی برگردانند.

وی تصریح کرد:‌ این رفتار حکایت از عدم عزم لازم از سوی غربی‌ها برای از بین بردن تحریم‌ها دارد و این تردید به‌صورت جدی در رفتار غرب دیده می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر این تردید باقی باشد و طرفهای غربی نتوانند در مذاکرات به نقطه پایانی برسند که توافق همان توافقی باشد که قبلا در ۱۳۹۵ گرفته ‌شده، جمهوری اسلامی هم به خود حق می‌دهد که روند عقب‌نشینی خود از تعهدات قبلی را براساس مواد ۲۶ و ۳۶ موافقتنامه برجام ادامه دهد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه ملت ما حامی و پشتیبان تیم مذاکره ‌کننده است، گفت: در این شرایط ثبات، آرامش، امنیت از نظر سیاسی و اجتماعی در این شرایط حرف اول را می‌زند و شرایط باید طوری باشد تا مذاکره‌کنندگان ما بتوانند با قدرت مواضع خودشان را اعلام کنند و در این گفت و گوها به نتیجه برسند.