کد خبر: ۳۶۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۲

یک نماینده مجلس: ارز دولتی دارو برداشته شود

ایسنا نوشت: عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بر ضرورت واقعی شدن قیمت دارو تاکید کرد.

دکتر یحیی ابراهیمی در خصوص وجود مافیای دارو در کشور اظهار کرد: دارو به عنوان یک کالای اساسی و نیاز استراتژیک کشور بوده که  در سلامت افراد موثر است تهیه آن اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته، ۹۰ درصد داروی کشور، تولید داخلی و سه درصد آن وارداتی بوده که از این ۹۰درصد  اکثر مواد اولیه آن از خارج وارد شده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در سال‌های گذشته از ارزهای دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده است و این درحالی بوده که در داخل کشور با کمبود دارو  مواجه هستیم به عنوان نمونه  چرا با وجود وارد کردن قلم انسولین بازهم بیماران دیابتی با مشکلات تامین داروهای انسولینی مواجه هستند؟

دلایل کمبود داروهای اساسی در کشور

وی اضافه کرد: در بحث قارچ سیاه متاسفانه دو نفر از لرستان  به علت کمبود داروی آمفو تریسین B فوت کردند؛ چه اتفاقی در بحث تهیه داروهای شیمی درمانی، داروی بیماران دیابتی و  تهیه داروی نووسون و فاکتور هفت برای بیماران هموفیلی رخ داده است که با کمبود آنان مواجه هستیم؟

ابراهیمی بیان کرد: یکی از دلایل کمبود داروهای اساسی در کشور به خاطر قاچاق آنها با توجه به اختلاف قیمت دارو در داخل کشور با کشورهای همجوار است.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: چون این اختلاف قیمت دارو بسیار زیاد است سبب شده که سودجویان اقدام به  قاچاق آن کنند.

وی گفت: از یک طرف سیستم مبارزه با کالای قاچاق و تمام دستگاه‌های نظارتی باید کنترل لازم را داشته تا قاچاقی صورت نگیرد و از طرف دیگر باید این اختلاف قیمت زیاد که سبب قاچاق شده واقعی شود.

ارز دولتی برداشته و سیستم دارو وتجهیزات آزاد شود

ابراهیمی عنوان کرد:  تنها راه این است که ارز دولتی برداشته و سیستم دارو و تجهیزات آزاد شود البته این بدان معنا نیست که فشار به مردم بیاید بلکه در جهت منافع مردم  باید صورت گیرد به این صورت که مابه‌التفاوت قیمت دارو به به بیمه‌ها پرداخت و مردم تحت پوشش بیمه قراربگیرند به عنوان مثال اگر تاکنون ۷۰ درصد هزینه دارو بر عهده بیمه‌ها و ۳۰ درصد بر عهده مردم بوده  این بار ۹۵ درصد تحت پوشش بیمه و ۵ درصد از سوی مردم هزینه شود تا مسیر قاچاق مصدود شود و دیگر نیازی به نیروی نظارتی نباشد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مسیر را درست انتخاب کنیمنیاز به نیرو های نظارتی و وزارت بهداشت نیست و خودبه‌خود وقتی قیمت گرانتر از قیمت داروی خارج از کشور شود از قاچاق آن  جلوگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون بهداشت پیگیر آن هستیم و  در مجلس نیز مصوب شده است قیمتی بوده که  روی دارو و کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی گذاشته می‌شود تا آنهار ا با ارز آزاد وارد کنیم  منتها باید به بیمه ها و بیمارستان ها کمک شود تا فشاری بر مردم وارد نشود.