کد خبر: ۳۶۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۱۸

انتقاد تند عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی از نماز جمعه:خطبه‌ها، از واقعیت‌های جامعه دور است

فارس نوشت:عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: خطبه‌های نماز جمعه باید تن سوء استفاده‌گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند و مایه قوت قلب رنج‌کشیدگان باشد.

سید شایان ابهری عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل طی سخنانی در پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه گفت: نمازهای جمعه مبدا شکل گیری بسیاری از تحولات و تنبه ها برای مسئولان بود. مردم با شور و اشتیاق در آن حاضر می شدند و آن را  وسیله‌ای در راستای کسب آگاهی های سیاسی اجتماعی می دانستند. اما اکنون بعد از گذشت حدود سه دهه از آن سال‌ها، این پرسش مطرح است که آیا نمازجمعه تراز انقلاب خمینی، یک نماز جمعه خموده و بی روح است؟ آیا نماز جمعه از سررفع‌تکلیف، همان اجتماع عبادی-سیاسی تراز حکومت اسلامی است؟

خطبه‌های نماز جمعه باید تن سوءاستفاده‌گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند

وی ادامه داد: متاسفانه برخی به اشتباه تصور می‌کنند شور و انگیزه مبتنی بر عقلانیت انقلابی فعالین دانشجویی، با فضای معنوی نماز جمعه در تعارض است. در صورتی که حلقه مفقوده برخی تریبون‌های نماز جمعه ما، همین شادابی جوانان و دانشجویان در جهت مطرح شدن مشکلات اقشار مردم است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: واقعیت تلخی که باید بیان شود، این است که در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن حضور جوانان و فعالین دانشجویی، در این پیوندگاه معنویت و سیاست، بوده‌ایم. غلبه نگاه صرفِ معنوی و عبادی، به نماز جمعه، موجب می‌شود که خطبه‌های نماز، از واقعیت‌های جامعه عقب بماند.

ابهری ادامه داد: امروزه در فضایی که تریبون‌های نماز جمعه بعضاً به محفلی جهت مرور بدیهیات و کلی گویی در خصوص مسائل مختلف تبدیل شده است و صدایی در جهت حق طلبی و دادخواهی مردم بر نمی‌آید، شاهد حذف معدود صداهای عدالتخواه از نمازهای جمعه هستیم.

وی گفت: اما درباره آرمان عدالت، رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه  چه زیبا گفتند که حاضرم در راه عدالت جان دهم. باید به نقطه‌ای بازگردیم که مسئولین، برای برقراری و حفظ عدالت در جامعه، حاضر بودند از آسایش و رفاه و امنیت خود بگذرند. نکته مهم آن است که خطبه‌های نماز جمعه باید تن سوء استفاده‌گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند و مایه قوت قلب رنج‌کشیدگان باشد. همواره باید مسیر انقلاب را از وجود نامحرمان و سوءاستفاده‌گران پالایش کنیم، نامحرمان انقلاب، همان افرادی هستند که در این سال‌ها، با مردم روراست نبودند، معیشت مردم را به لبه پرتگاه کشاندند، کارگران معترض را شلاق زدند و سعی کردند، مستضعفین را نسبت به نظام و انقلاب دلسرد کنند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: خطر آنجاست که ما دهان دلسوزان و فرزندان انقلاب را ببندیم تا در سکوت جوانان انقلابی ضد انقلاب  و رسانه‌های ایران‌ستیز همچون مگس بر زخم‌های مردم بنشیند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: ما جوانان فعال در تشکل‌های دانشجویی و رسانه‌های عدالتخواه متصل به این جریان، هیچگاه قاضی نبوده‌ایم ولی حتماً خود را با افتخار، نماینده رنج‌کشیدگان و شاکیان از بانیان وضع موجود می‌دانیم. باید به جوانان انقلابی اجازه داده شود تا در فضای سیاسی و اجتماعی کشور،  اعتراضات و مطالبات مردم را نمایندگی کنند.

وی گفت: اگر ما می‌پذیریم که قاضی نیستیم، حداقل جایگاه نمایندگی مردم را از ما نگیرید، امکان مطالبه حقوق مردم را از ما نگیرید. امکان فریاد زدن آرمان‌های بلند انقلاب 57 و تلاش برای احقاق حقوق مستضعفین را از ما نگیرید. ما نمی‌گوییم معنای عدالت، بازی با آبروی افراد است، لکن ترس از رفتن آبروی مفسد نباید مانع از مطرح کردن مصادیق فساد شود.   

ابهری تاکید کرد: نماز جمعه‌ای که در تریبون آن، از درد و رنج مردم و مستضعفین سخنی مطرح نشود، نماز جمعه سکولار است، نه نماز جمعه‌ای که امام به آن باور داشت و آن را سنگر انقلاب می‌نامید. تریبون نماز جمعه باید جایی برای مطرح شدن دردهای مردم باشد، فرصت سخنرانی پیش از خطبه را می‌توان به نخبگان و جوانانی سپرد که حقیقتاً دلسوز ایران و انقلاب هستند. دلسوزان و نخبگانی که برای چالش‌های روز جامعه راه‌حل عملیاتی دارند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: نماز جمعه باید پا به پای تحولات روز حرکت کند. نکته امیدبخش در این باره، خطبه‌های به روز دو سه هفته اخیر بود که توسط خطبای موقت محترم ایراد شد. بخش‌های اعظمی از خطبه‌ نماز جمعه هفته گذشته اختصاص به موضوعاتی داشت که نماز جمعه را به معنای واقعی کلمه عبادی-سیاسی می‌کند. انتظار دلسوزان هم از نماز جمعه تراز انقلاب همین است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند صف‌های نماز را مثل دهه 60، پرشور کند، توجه به چالش‌های روز جامعه، از جمله مسائل مبتلابه جوانان است. مسائلی نظیر اشتغال، ازدواج و سربازی که شوربختانه با بی‌توجهی مسئولین پیشین، تبدیل به چالش شده است و متولیان امر، گاهاً از فکر کردن به این موارد هم هراسانند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ما حکم نمی‌کنیم که سربازی چگونه باشد، چگونه نباشد. اما چه کسی گفته است حق نداریم درباره چگونه بودن آن صحبت کنیم. محافظه کاری یعنی اینکه چالشی اینچنین در کشور وجود دارد، نخبگان را فراری داده، سرمایه اجتماعی کشور را زائل کرده و تبدیل به کارخانه ضدانقلاب‌سازی جوانان شده است اما ما حق نداریم حتی در تریبون انقلاب راجع به آن صحبت کنیم.

وی افزود: درباره رشد مضامین خطبه‌ها در هفته‌های اخیر، امیدواریم اصلاحات ادامه‌دار باشد و خدای ناکرده اسیر محافظه‌کاری‌های نابه‌جا نشویم که رهبر ما فرمود: «عقلانیت با محافظه‌کاری فرق دارد. محاسبه‌ی عقلانی را با محاسبه‌ی محافظه‌کارانه به هیچ‌وجه مخلوط نکنید؛ اینها دو چیز است.»

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: ما دانشجویان و جوانان نگران این هستیم که نماز جمعه منشأ اثر و جریان‌ساز دهه شصت و هفتاد دیگر تکرار نشود. اما همچنان به اصلاحات اساسی و جهش دوباره این ظرفیت بی‌نظیر امیدواریم. ما انتظار و توقع داریم نماز جمعه، در جامعه متکثر ما، نقطه اتصال و پیوند عاطفی اقشار با سلیقه‌های گوناگون باشد، مردم ائمه جمعه را از خود، و نماز جمعه را متعلق به خود بدانند. و در راه رسیدن به این هدف، همواره آمادگی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: امیدواریم نمازهای جمعه ما، محل پرورش گفتمان‌های مترقی انقلاب اسلامی عزیزمان باشد. بارالها، خداوند قادر عادل متعال، نماز جمعه‌های ما را، پرشورتر و پرجمعیت‌تر، و خطبه‌های نماز جمعه ما را فسادستیزتر و عدالتخواهانه‌تر بگردان.

ابهری تصریح کرد: مردم عزیز، ما که آخر متوجه نشدیم چرا در این دو سه سال اخیر، حضورمان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران کم‌رنگ و محدود به برخی مناسبت‌های تقویمی شده است. ولی به هر حال از اینکه دوباره توفیق داشتیم برای بیان مطالبات و انتظارات مردم از تریبون نماز جمعه استفاده کنیم خرسندیم.

وی گفت: ضمن قدردانی از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، از این نهاد انتظار داریم تحمل خود را در برابر شنیدن برخی مطالب به ظاهر تلخ اما سازنده از تریبون نماز جمعه افزایش دهد تا شاهد واکنش‌ مردم، به حذف بدون توضیح سخنرانان دلسوز نباشیم.

ابهری در پایان گفت: ما جوانان انقلابی هرچقدر در این مسیر با ناملایمتی مواجه شویم، باز هم از بن دندان، به آرمان‌های والا و دست‌یافتنی نهضت خمینی کبیر و رهبر عزیز انقلاب باور داریم و به آینده کشور امیدواریم.